מפגינים בהונג קונג
מפגינים בהונג קונגצילום: רויטרס

מתיחות בין סין ובריטניה. לאחר שראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הודיע כי יעמוד בהבטחתו להציע אזרחות בריטית ואפשרות להגר לבריטניה לכמעט 3 מיליון תושבי הונג קונג.

ההבטחה ניתנה בעקבות החלת "חוק הביטחון" הסיני המעניק לשלטונות סין שליטה מוחלטת על הונג קונג, אך בבייג'ינג בצעדי תגובה חריפים נגד בריטניה.

דובר משרד החוץ של סין, זאו ליג'יאן, אמר כי "סין מגנה זאת בתוקף ושומרת את הזכות לנקוט בצעדים נוספים. הצד הבריטי יישא בכל ההשלכות".

הוא הוסיף גם כי "שום לחץ של כוחות חיצוניים לא יכול לטלטל את נחישותה ורצונה של סין לשמור על הריבונות הלאומית ועל שגשוגה ויציבותה של הונג קונג".

מוקדם יותר התבטא גם שגריר סין בבריטניה, ליו שיאומינג, בנושא ההצעה הבריטית לתושבי הונג קונג ואמר כי "כל צעד להענקת תושבות לאזרחי הונג קונג יהיה הפרה של ההסכמים בין המדינות. ברור כי כל הסינים המתגוררים בהונג קונג הם אזרחים סיניים, בין אם הם בעלי דרכון של השטחים העצמאיים התלויים בבריטניה, או בעלי הדרכון הלאומי הבריטי מעבר לים, ובין אם לא. אם הצד הבריטי יבצע שינויים חד צדדיים, הוא יפר את עמדתו והתחייבויותיו כמו גם את המשפט הבינלאומי. אנו מתנגדים לכך בתוקף ושומרים לעצמנו את הזכות לנקוט בצעדים המקבילים. לבריטניה אין ריבונות, סמכות שיפוט או זכות פיקוח על הונג קונג".

בעקבות דבריו זומן השגריר הסיני למשרד החוץ הבריטי על מנת להעניק הסברים. המתיחות בין סין ובריטניה מגיעה לאחר ביום שלישי נכנס לתוקפו "חוק הביטחון" של סין על הונג קונג המאפשר לסין לשלוט לחלוטין על הונג קונג ולמנוע הפגנת עצמאות או מחאה מצד התושבים המקומיים.