המבנה שבו אירע הפיצוץ בנתנז, איראן
המבנה שבו אירע הפיצוץ בנתנז, איראןצילום: רויטרס

דובר הארגון לאנרגיה אטומית באיראן, בהרוז קמלבאנדי, התייחס היום (ראשון) לפיצוץ במתקן העשרת האורניום בנתנז והודה כי הפיצוץ גרם לנזק רב ועלול להאט את קצב הפיתוח והייצור של הצנטריפוגות.

על פי הדיווח בחדשות 13, הבכיר אמר עוד כי "איראן תבנה מתקן גדול יותר עם ציוד מתקדם יותר כדי להחליף את מתקן ההעשרה שנפגע".

כזכור, העיתון הכווייתי אל-ג’רידה דיווח כי הפיצוץ במתקן העשרת האורניום בנתנז שבאיראן אירע כתוצאה מתקיפת סייבר ישראלית. עוד דווח כי איראן איבדה 80% ממלאי גז ה-6-UF שנחוץ כדי להעשיר אורניום. כמו כן נטען כי ישראל אחראית גם לפיצוץ הגדול שאירע בפרצ'ן לפני ימים אחדים.

באיראן ממשיכים לטעון כי הנזק נגרם כתוצאה מ"תאונה ושריפה". כזכור, גם לאחר הפיצוץ הגדול בשבוע שעבר סמוך לטהראן נטען כי מדובר ב"תקלת גז" במתקן אזרחי. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי הפיצוץ בנתנז נגרם בעקבות מטען חבלה שהונח במקום.

המתקן בנתנז הוא המתקן המרכזי שבו מייצרת איראן חומר בקיע, כך שכעת, בעקבות הפיצוץ, תוכנית הגרעין של טהראן ספגה נזק משמעותי.

הנזק הכבד שנגרם אירע בדיוק בחלק שבו פותחו הצנטריפוגות המתקדמות יותר, הצנטריפוגות שמדאיגות את ישראל, משום שהן מאפשרות להעשיר אורניום במהירות גבוהה.