אשפוז קורונה. אילוסטרציה
אשפוז קורונה. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

גם אחרי העלמות המגפה – האנטישמיות שהיא עוררה לא תיעלם בקלות, כך מזהיר היום (שני) סגן יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל, בדיון בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות.

יו"ר הוועדה, דוד ביטן (הליכוד) הזהיר כי מגפת הקורונה הולידה גל חדש וייחודי של אנטישמיות ברחבי העולם - היהודים, הציונים או מדינת ישראל אשמים במגיפה או מרוויחים ממנה. "אנטישמיות זו, מופצת על ידי אנשי ימין קיצוני, נוצרים אולטרה-שמרנים ואיסלמיסטים, ומופצת בעיקר בכלי התקשורת בשפות שונות - רשתות חברתיות, ערוצי טלוויזיה, רדיו ועיתונות כתובה.

הוא ציין כי מחקר באוניברסיטת אוקספורד העלה כי 19.1% מהציבור בבריטניה, מאמינים שהיהודים גרמו להתפרצות המגיפה, איסלמיסטים מתארים את מדינת ישראל כנגיף 1948 COVID , שנת הקמתה של המדינה ו"זהו הנגיף המסוכן ביותר לאנושות". אנטישמיות הקורונה באה לידי ביטוי באזורים נרחבים בעולם - ארצות הברית, המזרח התיכון, איראן, טורקיה, הרשות הפלשתינאית, אירופה ודרום אמריקה.

ביטן הדגיש כי לפי דו"ח האנטישמיות של מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה, בשנת 2019 חלה עלייה של 18% בתקריות אנטישמיות אלימות חמורות, ו-7 יהודים נרצחו בגלל יהדותם. בגרמניה – התרחשו 1839 תקריות - בממוצע 5 תקריות ליום, בבריטניה - 122 תקריות, בארה"ב - 111 תקריות ובאוסטרליה - 33 תקריות בשנת 2019. מבין התקריות האלה נמנו 53 התקפות על בתי הכנסת ו-28 מרכזים קהילתיים בבתי הספר, ועלו מספר האיומים הישירים על חיי יהודים ופגיעות ברכוש יהודי פרטי.

ביטן ציין כי לפי נתוני המרכז, 41% מהיהודים בגילאי 16-34 שוקלים לעזוב את אירופה. ביטן הזהיר כי המדינה לא משקיעה די-תקציב במאבק זה, לא מבצעת הסברה חיובית, וכי יש להקים בדחיפות ועדת-שרים למאבק באנטישמיות, שתרכז את הנושא. ביטן הודיע כי יקיים ישיבת ועדה עם הנהלות פייסבוק וטוויטר, על השתתפותם במאבק.

לדברי יעקב חגואל, סגן וממלא-מקום יו"ר ההסתדרות הציונית, הקורונה פגשה את האנטישמיות בשיא שלה מאז השואה, עם חשש אמיתי של יהודים - לצאת לרחוב עם סממנים יהודיים. הרשתות החברתיות מוצפות במסרים אנטי-יהודיים, ונרשמה עליה של 70% בשיח האנטי-יהודי ברשת. בכל ההפגנות על הריגת ג'ורג' פלויד בארה"ב צפו מסרים אנטישמיים מובהקים ובוטים, לדוגמא שמדינת ישראל הכשירה את השוטרים בארה"ב. אחרי רגיעת המגפה – האנטישמיות עוד תגבר ותרים ראש פי כמה. חגואל סיפר על מרכז תקשורת למאבק באנטישמיות הדיגיטלית, ועריכת כנסים אזוריים בעולם להענקת כלים למנהיגי הקהילות למאבק זה.

יוגב קרסנטי, מנהל תחום המאבק באנטישמיות במשרד התפוצות, סיפר על ניטור הסתה אנטישמית ברשת באנגלית, צרפתית, ספרדית וערבית, הנערך במשרדו, ועל כ-700 אלף פוסטים אנטישמיים בטוויטר מתחילת הקורונה, כ-180 אלף פעילים אנטישמיים, ומדי שנה נשבר השיא של השנה הקודמת. הוא סיפר על פעילות של שמאל קיצוני בארה"ב לדה-הומניזציה של ישראל, ניסיון לקשור בין המהומות בארה"ב לישראל, עלייה חדה בערוצי תאוריות קונספירציה בטלגרם בגרמניה, ושימוש במגפה כדי להפיץ תיאוריות קונספירציה אנטישמיות בנות מאה שנה, כולל עלילות דם, ברשתות החברתיות.

יגאל פלמור, מנהל היחידה לקשרים בינלאומיים בסוכנות, ציין מנגד את שינוי המגמה במפלגת הלייבור בבריטניה, הנאבקת כיום בגילויי אנטישמיות ואנטי-ישראליות מתוכה, אך פרופ' דינה פורת, ראש מרכז קנטור באוניברסיטת תל אביב, סיפרה כי העלילה כי היהודים הפיצו את הקורונה, חדרה היום גם לציבורים ליברלים ומשכילים. "התדמית של יהודי כמפיץ-מחלות היא רבת-שנים – ולכן כה-קל להמשיך ולהאשים אותנו בכך", וקראה להפצת חומר הסברה חיובי על העם היהודי במערכות החינוך והתרבות בעולם. רן יעקובי, נציג משרד החוץ, סיפר על פעילות בגרמניה, ארה"ב, צרפת והאיחוד האירופי והביאה לחקיקה של קנסות של אלפי אירו לרשתות חברתיות - שלא מורידות מידיות מסרי-שנאה.