פרופ' יובל אלבשן

למרות השַׁמּוֹת שעשתה הקורונה בשוק הספרים בישראל, ספר אחד הצליח לצלוח את סערת סגירת החנויות והוצאות הספרים ולהתייצב בראש מצעדי רבי המכר, בעיקר באינטרנט.

ספר המתח של יובל אלבשן וליעד שהם "הערעור האחרון" (בהוצאת שתי ההוצאות הגדולות בארץ ששילבו ידיים לראשונה - ידיעות ספרים וכנרת זמורה).

בשני קולות ובשיתוף פעולה ייחודי מסוגו, כותבים יובל אלבשן וליעד שהם רומן מתח משפטי פסיכולוגי סוחף על קודש הקודשים של החברה הישראלית – בית המשפט העליון ובמרכזו נשיא בית המשפט העליון, גדול משפטני ישראל, שמגלה שהוא חולה באלצהיימר אבל לא יכול לפרוש בגלל אויבו – שר המשפטים שמבקש להשתלט על העליון.

כדי לשרוד הוא כורת ברית עם צעיר השופטים והברית פותחת תיבת פנדורה של סודות, שקרים ומזימות, המאיימים לא רק לקעקע את מסד חייהם של בכירי מערכת המשפט, אלא גם למוטט את שלטון החוק.

פרופ' יובל אלבשן הוא סופר, עורך דין קהילתי, דיקן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו ומחברם של תשעה ספרי עיון, ילדים ורומנים, ביניהם רבי-המכר סיפו – סיפור לא גמור, תמיד פלור ותיק מצד.

ליעד שהם הוא סופר, עורך-דין ומחברם של יותר משנים-עשר רבי-מכר, בהם משפט חוזר, עיר מקלט ולמראית עין. ספריו עובדו לטלוויזיה ולתיאטרון, תורגמו לשפות רבות וזכו להצלחה בינלאומית.

בשיחה עם ערוץ 7 סיפר פרופ' יובל אלבשן, "הספר עצמו הוא ספר מדומיין, אבל הוא מבוסס על המציאות", אמר.

"מי שמדמיין שהשופטים הם בני אלים, שיש להם כנפיים לבנות ושהם עובדים כמו במעבדה והכל מדויק לא מבין מה זה משפט", הוסיף.

לדבריו, "משפט זה לא מדע, משפט זו תופעה חברתית שיש בה גם הרבה פוליטיקה וגם הרבה חברה והרבה כלכלה והרבה תפיסות עולם והרבה אמונות. לכן, השופטים הם בני אדם. הם כמונו".

"גם בבית המשפט יש פוליטיקה, ואני, כמי שהתמחה שם, ראיתי את זה במו עיניי כבר לפני 27 שנים", אמר.

ספרם של השניים הוא המותחן הראשון שנכתב על בסיס עלילה המתרחשת בבית המשפט. "על בית המשפט העליון בארצות הברית יש אינספור ספרי מתח", אמר. "בישראל, אנחנו נוכחנו לדעת, שאנחנו לא רק סיפור הפרוזה הראשון, אלא גם סיפור המתח הראשון".

"אני חושב שההסבר הוא פשוט", הוסיף. "אף פעם לא ניסו לגעת. ביהמ"ש העליון היה מקום שהוא חצי קדוש, לא נוגעים. אצלינו יש תרבות שאסור לבקר את בית המשפט, וכל מי שמעז לומר משהו על בית המשפט אומרים שהוא ישר מנסה להשמיד אותו, וכחלק מזה גם הסופרים והספרות התרחקו מהמקום הזה שבעיניי זה מזעזע".

כמתבקש בכתיבת ספר שכזה, ערכו הסופרים מחקר על הנושא. "קשה לומר שזכינו לשיתוף פעולה", אמר. "היה לנו קשה מאוד לקבל שיתוף פעולה, כי השופטים מעדיפים שלא יכתבו עליהם. אבל התייעצנו עם לא מעט שופטים בדימוס".

ליעד שוהם ויובל אלבשן
ליעד שוהם ויובל אלבשןעדו פרץ