בית המשפט העליון
בית המשפט העליוןצילום: Yossi Zamir/POOL

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' וסיעת ימינה הגישו הצעה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגודי העניינים בבית המשפט העליון.

ההצעה הונחה על שולחן הכנסת ותעלה להצבעה במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב.

''בשבועות האחרונים התפרסמו רצף תחקירים עיתונאיים המגלים מציאות שאינה מתקבלת על הדעת של ניגודי עיניינים קשים אצל שופטי בית המשפט העליון, היושבים בדין בתיקים של בעלי דין או עורכי דין שיש להם זיקה אליהם", כתב סמוטריץ'.

''מה שמטריד עוד יותר מהתחקירים עצמם הן תשובות השופטים המקוממות, המלמדות על חוסר הבנה, שלא לומר התכחשות, לבעייתיות הרבה הכרוכה בכך, ועל חוסר נכונות לתקן את המעוות''.

''עוד עולה מהתחקירים היחס המזלזל של השופטים לרשימת המניעויות שלהם, החוסר בכללי מניעויות למניעת ניגודי עניינים, העדר פיקוח ובקרה, הוספה ומחיקה של בעלי ניגודי עיניינים מרשימת המניעויות לפי העת והשעה, תוך התעלמות מוחלטת מחשש הטיית הדין והפגיעה הקשה באמון הציבור במערכת המשפט''.

לדבריו ח''כ סמוטריץ', ''משכך הם פני הדברים, ומתוקף תפקידה של הכנסת לבקר את פעולות הרשות המבצעת והרשות השופטת, נדרשת הקמתה של ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא. הוועדה תידרש לבחון לעומק את ניגודי העניינים האמורים, האם ניגודי העניינים קיימים בבית המשפט העליון לבדו, או שמא פשה הנגע בערכאות הנמוכות יותר, האם קיימים ניגודי עניינים נוספים במערכת המשפטית שטרם נחשפו לציבור ועלולים להגדיל את הפגיעה באמון הציבור במערכת המשפטית''.

סמוטריץ' מצפה כי הוועדה שתקום גם ''תגבש את התיקונים המערכתיים הנדרשים בעניין ואת אמות המידה למניעת ניגודי עניינים במערכת המשפט, לרבות באמצעות חקיקה''.