מכון וולקני
מכון וולקניצילום: יגאל אלעד

היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה הגישה תביעה בשם מכון וולקני- מינהל המחקר החקלאי לביהמ"ש המחוזי בתל אביב נגד חברת הזרע בסכום של 12 מיליון ש"ח בגין הפרת הסכמים ואי תשלום תמלוגים.

התביעה הוגשה בגין שורה של הפרות הסכמים לאורך שנים לרבות אי תשלום תמלוגים בגין ידע וזנים שנוצרו במכון וולקני. התביעה הוגשה במסגרת פעילות הפרקליטות לאכיפת זכויות המדינה בתחום הקניין הרוחני.

מכון וולקני הינו המוסד הגדול ביותר בישראל העוסק במחקר חקלאי והוא מהמובילים בעולם בתחומו, וחברת הזרע הינה אחת מחברות החקלאות הגדולות בארץ העוסקת בטיפוח יצור ושיווק זרעי ירקות וגידולי שדה לחקלאות.

התביעה הוגשה בגין הפרה לאורך שנים של הסכמים רבים שנחתמו בין הצדדים לפיהם על חברות מקבוצת הזרע היה לשלם תמלוגים למכון וולקני לפי היקף המכירות בכל הקשור לזנים שפותחו במכון או בקשר לזנים שהתבססו על חומר גנטי שקיבלו מהמכון או בקשר לזנים שהינם תוצאה של שיתוף פעולה בין המכון לחברת הזרע (כגון זני עגבניות, פלפלים וחימצה).

בכתב התביעה נטען כי לאורך השנים חברת הזרע הסתירה מידע מהמכון ולא נתנה למכון גישה למסמכים שקשורים לפיתוח ושיווק הזנים השונים לצורך בדיקה וביקורת מטעמו על תשלום התמלוגים כמתחייב מההסכמים. לכן, במסגרת התביעה מבקש המכון לקבל לידיו את כל המסמכים הנדרשים לצורך בדיקה באילו זנים /חומר גנטי של המכון עשתה חברת הזרע שימוש ללא דיווח ותשלום תמלוגים לשם כימות סכום התמלוגים המגיעים למינהל ותיקון סכום התביעה בהתאם למה שיתברר (זאת גם בהקשר של מכירה שנעשתה ע"י הזרע לחברות בנות).

בנוסף, חברת הזרע לא רשמה על שם המכון זנים חדשים המבוססים על חומר גנטי שקיבלה מהמכון, ולכן, בין היתר, התבקש גם סעד של רישום הזנים שיתברר שמקורם בחומר גנטי של המכון.

בין מכון וולקני וחברת הזרע התקיימה מערכת יחסים ארוכת שנים ונחתמו עשרות הסכמים בנוגע למספר רב של זנים, שעיקרם הינו שמכון וולקני העניק לחברת הזרע רישיון לעשות שימוש למסחר הזנים שבבעלות המינהל בתחום זרעי ירקות וגידולי שדה תמורת תשלום תמלוגים. עם השנים, התברר למכון שחברת הזרע מפרה באופן שיטתי את ההסכמים.

כחלק מהליך אכיפת זכויותיה הכספיות והאזרחיות של המדינה באופן כללי ואכיפת זכויותיה של המדינה בתחום הקניין הרוחני בפרט, הוגשה התביעה מטעם מכון וולקני בשיתוף פעולה עם היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה.