מיזוג אוויר במלונות
מיזוג אוויר במלונותUnsplash

אם פעם עוד היה אפשר להתייחס אל ההתחממות הגלובאליות כקוריוז, היום כבר ברור לכל אדם בר דעת שמזג האוויר נעשה קיצוני יותר, וזה אומר בין היתר חורפים קרים וסוערים יותר וקיצים חמים ומעיקים יותר.

תוסיפו לזאת את משבר הקורונה שמשאיר חלק גדול מאיתנו במתחמים סגורים לשעות רבות, וקל להבין למה בזמנים כאלו כבר אי אפשר להתפשר לא על איכות מערכת המיזוג ולא על איכות האוויר שיוצא ממנו.

הפתרונות המתאימים ביותר כיום לאוורר של חללים גדולים כגון בתי מלון או משרדים הם פתרונות של מיזוג אוויר תעשייתי הכוללים: מזגני VRF, מערכות מיני מרכזי וצ'ילרים. ההתקדמות הטכנולוגית הפכה את היחידות הנפרדות של המזגנים העיליים שמשמשים עדיין בבתים ודירות להרבה פחות רלוונטיות, מוגבלות ולא אסתטיות.

מזגן מיני מרכזי

נתחיל עם "מזגן מיני מרכזי" שהוא הפתרון שלא מעט מאיתנו מכירים: מדובר ביחידת קירור פנימית שמזרימה את האוויר דרך תעלות אוורור סמויות כך שהן מגיעות לכל החדרים.

מבלי להיכנס להבדל בין שיטות הפעולה השונות, חשוב להבין שהשליטה המרכזית מהווה גם חיסרון מכיוון שקשה לשלוט על עוצמת הקירור המדויקת של כל חלל. לכן חשוב מאוד לתכנן את המערכת על פי החלוקה הפנימית של המבנה.

דבר נוסף: התקנת מזגן מיני מרכזי היא עסק למומחים, לא רק מכיוון שיש צורך לבחור בחומרים איכותיים מספיק, אלא שנדרשת גם עבודת גבס להנחת התעלות וכל "חיפוף" או "עיגול פינות" יכול ליצור תזכורת מאוד לא נעימה...

מזגן VRF

מזגן VRF הוא פתרון חדש יחסית... כמו מזגן מיני מרכזי, גם מזגן (או מערכת) VRF מאפשר שליטה מרכזית, אך שלא כמוהו, מזגן VRF עושה שימוש במדחסי אינוורטר, כלומר, מדחסים בתפוקה משתנה שמאפשרים שליטה הרבה יותר טובה על כל חלל פנימי.

כיום רמת התחרות בתחום היא לא מאוד גבוהה, כלומר, יש מספר חד ספרתי של יצרנים מוכרים, אם כי לא כולם מספקים את אותה האיכות והאמינות. מבחינה זו, בקיאותו של טכנאי המזגנים התעשייתי ברזי הנדסת מיזוג אוויר חשובה מאד, שכן בקיאותו תאפשר ניצול אנרגטי מיטבי של המערכת, יעילות גבוהה בקרה ושליטה.

צ'ילרים

צ'ילרים הן מערכות מורכבות יחסית שמיועדות למיזוג חללים עם עומסי חום ידועים שנמדדים על פי פרמטרים שונים כגון כמות האנשים ששוהים בחלל והאם יש מכונות במבנה שפולטות חום.

אם מערכות אחרות משמשות בעיקר למיזוג אוויר, צ'ילרים משתמשים גם בטכניקה של "החלפת חום". כאשר מדובר בבתי מלון, צ'ילרים יכולים לשמש גם לחימום בריכות בעונת החורף.

למרות היתרונות שלהם, רבים זונחים היום את הצ'ילרים לטובת ה-VRFים, אך שדרוג מצ'ילר ל-VRF הוא מורכב ולא משתלם, כך שהוא לא תמיד אפשרי.

הכתבה נכתבה באדיבות א. לפיד הנדסת אוויר וקירור אוויר בע"מ

א. לפיד מספקת שירותי ייעוץ אוויר למשרדים ועסקים ועוזרת להם לבחור את הפתרון הכדאי ביותר שיספק להם את התמורה המלאה למחיר לטווח הרחוק (מבחינת חיסכון אנרגטי, רמות רעש וכו'). אנו יודעים שאין דבר יותר מייאש מלהתעסק עם מערכת מיזוג אוויר שלא עובדת, דווקא בימים הכי סוערים בשנה.

ההמלצות של הלקוחות שלנו מדברות בעד עצמן, ואנחנו נהנים מאחוז המלצות חיוביות כולל של מעל 95% ברמת השירות הכוללת (זמינות, מקצוענות ותמחור).