ד"ר ניבה דולב
ד"ר ניבה דולבצילום: ארז ביט

מחפשת מישהו שיעזור לי להבין. באמת שניסיתי לבד אבל לא הצלחתי. 

לאחר הסגר, בו כולנו היינו בבית, בתי הספר חזרו ללמוד וללמד. האקדמיה לא. מעבר לעובדה שילדים קטנים צריכים בייביסיטר וגדולים יותר לא, מה ההגיון? זה מסוכן פחות לילדים קטנים? כבר הוכח שלא. יותר חשוב שילדים קטנים ילמדו מאשר גדולים? לא נשמע לי.

אה, סטודנטים יכולים ללמוד מרחוק טוב יותר מילדים? טוב, די שנוי במחלוקת, ובמיוחד לאור העובדה שיש פער משמעותי בין תלמיד תיכון בן 18 ועתודאי בן 18.5 לא נשמע הגיוני אפילו למישהו עם רקע מתמטי כשלי. 

אבל עכשיו זה כבר באמת עבר את גבולות ההבנה שלי. ילדים מגיעים לבית הספר של החופש הגדול, שמתנהל לפחות באותם תנאים של בית ספר של לפני החופש הגדול , שזה אומר אפס הפרדה, כיתות גדולות, מורים ומדריכים ללא מיגון שנמצאים במגע פיזי עם הילדים כל היום, רוכנים, מדברים, מרגיעים, מפרידים ומחבקים בעת הצורך (מה תעשה עם מי שנופל ומקבל מכה? תגיד לו שיבוא אחרי הקורונה?)

ומצד שני, באקדמיה אסרו בכלל להגיע. מילא בחינות, שאמורות היו להיערך לפי כל כללי התו הסגול עם מרחק בין השולחנות, מסכות, אלכוג'ל וכל השאר (קצת שונה ממציאות בית הספר או הגן, לא?) אבל איסור מוחלט. גם לא לבחינות מעבדה או מחשבים שאותן אין אפשרות לעשות מהבית. וגם על סטודנטים בודדים שמבקשים להגיע כדי לערוך את הבחינה בפינה שקטה במכללה, כי אין להם תנאים הולמים להיבחן בבית, אוסרים להגיע. תסבירו לי את זה? למה תלמידים כן? ולהם אפילו אין מבחנים, והם לא נפגשים לפי תו בשום צבע?

ובכלל, האם לוקחים בחשבון את כל הקשיים של הסטודנטים, שלחלקם גם אנחנו שמצויים ומכירים וקרובים לסטודנטים  מתוודעים מקרוב וביתר בירור: חוסר טכני במחשבים, באינטרנט רציף, וניתוקי חשמל, קושי טכנולוגי לעבור למבחנים מרחוק במיוחד במקצועות מתודולוגיים ללא הכנה מוקדמת לסטודנטים שזה לא תחום לימודיהם, חוסר בפרטיות, בחדר מבודד, בשקט. 

ומה עם הקשיים של לבנות בחינה שיכולה לשקף ידע גם מרחוק? שתסכם למידה (מאתגרת) של סמסטר? שלא תקשה שלא לצורך בגלל ההעברה הטכנולוגית והקושי בהשגחה, אבל שכן תכבד את הסטודנטים שלמדו כל הסמסטר? ומה עם מקצועות שזה לא אפשרי? שיבוטל להם הסמסטר? כך במחי יד? זה נשמע הגיוני? כשבמקום אחר אין בכלל הפרדה? ועוד לא דברנו על חתונות, אפילו במתכונת של 50 איש, ומסעדות, אפילו עם דובי בין סועד לסועד. את האמצעים האלה גם האקדמיה יכולה לעשות (הדובונים עלי). 

אז אם יש מישהו שמוכן להסביר את ההיגיון הזה, ומה זה בעצם אומר, על תפיסת האקדמיה, וגם, במחילה על תפיסת ילדינו שבבתי הספר, אני זמינה בזום. מוכנה גם לקחת תואר אונליין שמלמד את זה. אפילו שלושה חודשים הסבה מקצועית יספיקו לי.