נתנאל אלינסון
נתנאל אלינסוןצילום: לביא זומר

חיפוש זריז ביוטיוב של המילים "תולדות הישראליות" מגלה לנו שבעה סרטונים, נכון לעכשיו, שכל אחד מהם עומד על אלפי צפיות, כאשר הפופולריים ביותר אף מגיעים לעשר ועשרים אלף. וזה מבלי להחשיב את שאר הרשתות החברתיות, אשר גם בהם זוכים הסרטונים להצלחה.

"אין היום סבלנות לספרים", מנסה נתנאל אלינסון, ראש מכינת הערבה ויוצר הסרטונים, להסביר את סוד הקסם, "הוצאתי בעבר ארבעה ספרים, ובקרוב יוצא הספר החמישי שיעסוק בהיסטוריה של הזרמים השונים בחברה הישראלית. אבל צריך להגיד את האמת - רוב האנשים לא קוראים ספרים".

אז מה הפתרון? אליבא דנתנאל התשובה ברורה – לקחת את הרעיונות, המחשבות וההרחבות, ולזקק אותם למשהו קצר וקליט. "אפשר היה ללכת ראש בקיר ולהגיד שלא נוותר על העמקה, ונכתוב ארוך, ונוציא את הרעיונות רק בספר, אבל זה יגיע למתי מעט. מה שדירבן אותי ליצור את הסרטונים האלו זו ההבנה שראוי שהתוכן יגיע לקהל כמה שיותר רחב, ומי שירצה להעמיק יוכל להרחיב בספרים".

כבר שנים שנתנאל מעביר סדרת לימוד שנקראת "תולדות הישראליות", סדרה שעוקבת אחרי השורש של הזרמים והשבטים של החברה הישראלית, ועכשיו, עם פרוץ הקורונה, הוא לקח על עצמו אתגר - לנסות לתמצת דברים שהוא היה רגיל להעביר בשיעור של שעה ורבע, לפחות משבע דקות.

והתוצאות, כמו שאמרנו, לא איחרו להגיע.

סדרת הסרטונים
סדרת הסרטוניםצילום מסך מיוטיוב

"זה התחיל עם סרטון קצר שעסק בקשר שלנו לארץ ישראל, סרטון שהראה שהקשר הוא הפוך ממה שחושבים - וארץ ישראל היא לא מולדתנו ההיסטורית. הסרטון זכה לתפוצה יפה והחלטתי להמשיך בניסוי".

"לקראת יום העצמאות יצא סרטון שטוען ששתי מדינות ישראל הקדומות תמיד התפרקו בשנת השבעים ושלוש להקמתן ולכן אנחנו באחת השנים הקריטיות שידע העם היהודי מעודו, והסרטון זכה תוך יומיים לעשרות אלפי צפיות".

"בהמשך הוצאתי סרטונים נוספים אודות בר כוכבא ובר יוחאי, המנהיג הלוחם והמנהיג הרועה, וסרטון שמנסה לפשט את התופעה הפוסטמודרנית והיחס שלנו אליה".

מה סוד הקסם? להיות פיקסאר. "הגאונות של סרטי פיקסאר" מסביר נתנאל את הדימוי, "זה שהם פונים לכולם. כשמשפחה תצפה בסרטון הילדים יהנו מהומור אחד וההורים יהנו מבדיחות עם רמזים מתוחכמים יותר והעלילה תתאים לקהל רחב".

"האתגר שלי היה דומה. רציתי שגם אדם דתי וגם חילוני שיצפו בסרטון- לשניהם הוא יחדש ושניהם ירגישו שזה מדבר בגובה העיניים. אותו דבר לנערים ומבוגרים. לכן זה צריך להיות פשוט מצד אחד- ומחדש ולא שגרתי מהצד השני".

"כל ההפקה הכתיבה הצילום והעריכה הם עצמאיים לחלוטין" מסיים נתנאל, "מוזמנים להירשם לערוץ היוטיוב וככה לתמוך ביצירת תוכן נוסף".