נתניהו ובנט
נתניהו ובנטפלאש 90

1.

מדהים להיווכח עד כמה גדול הפער בין שני אירועים חדשותיים גדולים שהתרחשו אצלנו ממש בו זמנית: ביום שני לפנות בוקר שיגרה ישראל בהצלחה את לוויין התצפית המשוכלל ביותר בעולם לצילום ברזולוציות לא יאומנו, שמאפשרות למפענחים לקרוא את כותרות העיתון שמחזיק אדם היושב בשדרה, ובאותו יום ממש החליטה הממשלה בראשות נתניהו, לחדש ולהחריף את המיגבלות המעיקות על אזרחי ישראל, לרגל נסיקת נתוני הנדבקים בקורונה. מטעמים ברורים לא נכלול ברשימה זו את סידרת הפיצוצים שהחריבה את תעשיית הגרעין האיראנית.

אבל כן נתייחס לתיזמון המפתיע של שני האירועים הראשונים, שעניינם נסיקה ישראלית בלתי רגילה לשחקים, ממש בעת ובעונה אחת: הראשון שבהחלט נדרש לשבח, והשני שרק נדרש לגנאי, ושיש בו פוטנציאל נפיץ לדירדורה של החברה הישראלית לכדי אבטלת-כל-הזמנים ולגלישת משפחות נורמטיביות לסף חרפת רעב. שני צדדים של אותו מטבע ישראלי.

2.

נסיקת הלוויין המשוכלל הציבה שוב את ישראל בפיסגת הידע העולמי בנושאי איסוף מידע התראתי בזמן אמת. אבל לצד נסיקה מבורכת זו, נסק גם גרף הנדבקים והחולים. מצד אחד אומת סטארט-אפ חדשנית, ששום זינוק טכנולוגי שמייצר הון והערצה בינלאומיים, אינו זר לה. ומצד שני, התנהלות מזלזלת בהליכי ההתגוננות המינימליים מול רעבתנותו של הנגיף, עד כדי שיכנוע עצמי של רבים מהאזרחים, ששיא המלחמה הנדרשת למיגור הקורונה, היא לעטות בנונשלנטיות מסכת בד, באופן שאינו מכסה את קצה האף ושבקושי מסתירה את קצה הסנטר מפני הלא-כלום.

3.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בתוך עמו הוא יושב. הוא מכיר את יכולותיו ואת חולשותיו של העם הזה, שכבר חז"ל אמרו עליהם: "אומה זו נמשלה לכוכבים ולעפר: כשהם יורדים, יורדים עד לעפר, וכשהם עולים, עולים עד לרקיע ועד הכוכבים". זה מה שעבר עלינו ביום שני השבוע. כוכבים מבהיקים בשמי רום ונגיף קורע מתעתע שדוחק את האזרחים לגובה עפר.

למעשה, זו גם התנהלותו של ראש ממשלת אומת-הסטארט-אפ-והמסכה-על-הסנטר: או אופוריה או פאניקה. כשהחלה הקורונה להכות בנו, התייצב ראש הממשלה זחוח ושופע היבריס על המסכים בפריים טיים, וסיפר לציבור האזרחים שאנחנו "הטובים בעולם" ומנצחים את הקורונה, ושאומות העולם עומדות אצלנו בתור כדי לקבל כמה טיפים שיקלו עליהם להילחם כמונו בקורונה. כה גדולה הייתה האופוריה, שהוא הכריז מתוך פירגון עצמי על חגיגות סיום הקורונה: "צאו ותעשו חיים". הלימון נסחט עד תום, עד שהפך ללימונדה.

4.

אבל כשהקורונה לא התנהלה על פי ציפיותיו החגיגיות והחליטה שאינה עוזבת לשום מקום, הוא נכנס לפאניקה. ביום חמישי שעבר ראש הממשלה התייצב במבט מיוסר מול המצלמות – והייתה זו כנראה הופעה אחרונה לפני שהעביר את התפקיד המפוקפק של השליח הרע לשר הבריאות אדלשטיין – והזהיר תוך כדי מופע אימים מבעית, ש"אנחנו בעיצומה של מתקפת קורונה", וכי "צפויים אלפי חולים קשים בקרוב".

השבוע נרשמה עליית מדרגה במחזה העיוועים הזה, כשהממשלה בראשותו הודיעה שייתכן שאנו עומדים בפני סגר מלא, וכדי למנוע זאת נתקבלה שורת החלטות בלתי מתקבלות על הדעת: בבתי כנסת יתפללו עד 19 איש, מבלי להתחשב בשטחם ובנפחם, אבל בישיבות, אף שהתגלו בהן קיני קורונה, ילמדו ללא הגבלת מספר התלמידים. וגם ההפגנות תהיינה פטורות ממגבלת משתתפים, אבל חדרי כושר יפעלו תחת מגבלות דרקוניות. ההיגיון נעצר בשערי ממלכת המאבק בקורונה.

וזה עוד כלום לעומת ההחלטה ההזויה הזו: האוטובוסים יופעלו אבל ללא מזגן ועם חלונות פתוחים. רק שרים מנותקים, שכבר עשרות שנים לא נסעו באוטובוס, אינם יודעים שמאז המאה הקודמת החלונות באוטובוסים מקובעים, בשל מערכות המיזוג שבהם. אבל מה יכול לדעת אדם ששכח מתי ראה בפעם האחרונה אוטובוס מבפנים?; או שר לענייני חרטא שאפילו תיק מיניסטריאלי סמלי אין לו, אבל יודע שהדיבורים על משפחות שהגיעו לחרפת רעב "זה חרטא".

הקורונה חזרה - תדרוך מיוחד של ראש הממשלה ושר הבריאות

5.

כל הפארסה הזו יכולה הייתה להימנע אילו נהג נתניהו בענייניות ובמקצועיות, ללא השפעות זרות של הבית בבלפור, והיה מטיל על האדם הנכון, שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט, לשמש פרוייקטור של המלחמה בנגיף. בנט, שנעשה מומחה לנושא בימי הגל הראשון, פירסם תכנית מפורטת למאבק שהפעיל עוד בהיותו שר הביטחון, ובה גם המלצות לפעילות בגל השני מבלי למוטט את המשק.

אבל נתניהו בלם ככל שרק יכול היה ומנע העברת תיק המלחמה בקורונה, ממשרד הבריאות המורעב למשרד הביטחון עתיר כוח האדם והשומנים. וכך גם ביטל בבוז את אזהרת בנט אז (יחד עם שקד), שרק בדיקות המוניות של 50 עד 100 אלף ביום, יצליחו לקטוע את שרשרת ההדבקות, ואת המלצתו לגייס מובטלים לבצע תחקירים אפידמולוגים, ואת הטענה שסגר אינו הפתרון אלא עצם הבעיה. נתניהו העדיף את עמדת משרד הבריאות שהסתפק בגל הראשון ב-400 בדיקות ליום, שמיעוטם המופגן לא יכול היה לעצור שרשרות אפידמולוגיות. והכול רק מחמת העיקרון הקדוש, 'רק לא בנט'.

וכך גלשה מדינת הסטארט-אפ שעומדים אצלה בתור 'לקבל טיפים', למצב עגום של סגר ראשון ולמשבר כלכלי חסר תקדים עם כמעט מיליון מובטלים ועם משפחות נורמטיביות שמתחננות לפת לחם; והפכה מאומת 'הטובים בעולם' לאחת היותר נגועות.

6.

שנאות אישיות בלתי ענייניות הן יועץ רע. כך גם תאוותו של נתניהו לקטוף את כל זרי התהילה לעצמו, ללא שותפים. מתוך שני אלה הגענו לסף סגר שני ולחשש נורא של הכפלת מספר המובטלים לשני מיליון. מי שרוצה לשמר את התהילה רק לעצמו, מנכס לעצמו בעל כורחו גם את הכשלים – ודינו לספוג כתוצר לוואי של התהליך, צלילה מדאיגה בסקרים.

(באדיבות שבועון 'מצב הרוח')