קופיקו ותמר בורשטיין-לזר
קופיקו ותמר בורשטיין-לזרצילום: Moshe Shai/FLASH90

ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת קיימה אתמול (רביעי) דיון מיוחד לזכרה של סופרת הילדים האהובה תמר בורנשטיין לזר ז"ל - לציון שבוע הספר העברי.

יו"ר הועדה ח"כ רם שפע ציין כי יש אתגר לעידוד קריאה עולמי כולל בחברה הישראלית. "ככל שנדע לייצר אדפטציות למה שמתאים היום נצליח להנחיל קריאה גם לילדים וגם למבוגרים. אנחנו יכולים לעשות הרבה ככנסת כדי לשמר הרגלי קריאה למרות השינויים הטכנולוגיים, פנו אלי גם ברעיונות חקיקה ואנו בודקים כל מיני זוויות".

נגה ברק בתה של תמר ז"ל התייחסה לקושי לשמר את המותג "קופיקו" בתודעה הישראלית: "אני עובדת בזה מהבוקר עד הערב. זה גם להשאיר את קופיקו בתודעה, להוציא גרסאות מחודשות של הספרים, לעבוד על הפקות של סדרות וכולם יודעים שמצב התקשורת בארץ הוא לא מלבב ומצב פלטפורמות השידור הוא גם לא בשיאו – לשמור על מותג ישראלי היום מבין כל התחרות המאוד גדולה שיש מכל מה שמגיע מחוץ לארץ זאת משימה קשה מאוד כי התחרות שלי היא דיסני שבאה עם אנה ואלזה".

"אם תסתכלו בראש מכירות הספרים אם בסטימצקי או בצומת ספרים יהיו אנה ואלזה – קופיקו נמכר באיזו רמה קבועה אבל כל הזמן יש איזה פיק שבא במקום, פעם זה סופרמן ופעם ספיידרמן ולמעשה למותג ישראלי קטן להילחם בכל הכוחות האלה זה סיפור מאוד קשה, ואנחנו מאוד משתדלים לשמור על המורשת", הוסיפה.

לדבריה, "אמא דאגה שקופיקו יהיה רלוונטי, הוא צעד במשעולי הזמן - כשהיו מחשבים היה קופיקו במחשב, כשהיו כבלים אז הוא היה בכבלים. כשהצעתי להכניס אותו לטלוויזיה אמא התנגדה משום שמבחינתה הטלוויזיה הייתה מדיום יותר שטוח והספר הוא הכי חשוב - היא חשבה שאולי מי שיעבור לטלוויזיה לא יקרא יותר ספרים, וכסופרת זה מאוד הפריע לה אבל אחרי הרבה מאוד וויכוחים הצלחנו לשכנע אותה ובעצם כל השאר היסטוריה".

ד"ר אורי אליס, מנהל מחלקת מינהל ספרות במשרד התרבות והספורט, ציין "אני לגמרי מזדהה עם הקשיים שתוארו פה בנושא עידוד קריאה. גם בקרב מבוגרים אנחנו רואים שהאויב הגדול ביותר של הקריאה הוא נטפליקס – בשעות הערב, בשעות הפנאי יש דברים אחרים שזמינים ומושכים ומאפילים על מה שהיה פעם זמין יותר שזה הספרים. משרד התרבות פועל בדרכים אחרות אולי לקרב את האזרחים לספרות".

ח"כ אורלי פרומן התרגשה מאוד מהדיון וסיפרה לבני משפחת לזר: "גדלתי על הספרים של אמכם – קופיקו וצ'יפופו היו חלק מנוף ילדותי ואני לא אגזים ואגיד שקראתי את כולם. זאת הייתה תקופה שהלכו הרבה לספרייה. תמר הייתה מבחינתי פס הקול והתודעה הישראלית. ספריות לא פג תוקפן, ספרייה צריכה להיות מקום אטרקטיבי שיהיה כייף להיזרק בו על פוף עם ספר ושלא יהיה אסור לדבר. אנה ואלזה הן תופעות חולפות כלל עולמיות אבל קופיקו וצ'יפופו זה שלנו ואני רוצה נורא לשמר את מה ששלנו – יצירה ישראלית אותנטית שמספרת על מה שקורה פה ולכן אני מודה לתמר שהייתה חלק מנוף ילדותי, שנגעה בליבי".