המחאות בעקבות רצח פלויד
המחאות בעקבות רצח פלוידצילום: HENRY NICHOLLS, רויטרס

גמרא מפורסמת מספרת סיפור (אמיתי או סמלי) שקרה לפני אלפיים ושלוש מאות שנה בערך (סנהדרין צט ב): "פעם אחת באו בני מצרים לדון עם ישראל לפני אלכסנדרוס מוקדון.

אמרו לו: הרי הוא אומר (שמות יב לו) 'וַה' נָתַן אֶת חֵן הָעָם בְּעֵינֵי מִצְרַיִם וַיַּשְׁאִלוּם וַיְנַצְּלוּ אֶת מִצְרָיִם' - תנו לנו כסף וזהב שנטלתם מאיתנו'! אמר גביהא בן פסיסא לחכמים: תנו לי רשות ואלך ואדון עימהן לפני אלכסנדרוס, אם ינצחוני אִמרו להם הדיוט שבנו ניצחתם, ואם אני אנצח אותם אִמרו להם תורת משה רבנו ניצחה אתכם. נתנו לו רשות, והלך ודן עימהן.

אמר להן: מהיכן אתם מביאין ראיה? אמרו לו: מן התורה. אמר להן: אף אני לא אביא לכם ראיה אלא מן התורה, שנאמר (שם מ) 'וּמוֹשַׁב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָשְׁבוּ בְּמִצְרָיִם שְׁלֹשִׁים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה' - תנו לנו שכר עבודה של שישים ריבוא עבדים ששעבדתם במצרים שלושים שנה וארבע מאות שנה! אמר להן אלכסנדרוס מוקדון: החזירו לו תשובה. אמרו לו: תנו לנו זמן שלושה ימים. נתן להם זמן, בדקו ולא מצאו תשובה, מיד הניחו שדותיהן כשהן זרועות וכרמיהן כשהן נטועות וברחו, ואותה שנה שביעית הייתה".

אלכסנדר כבש אז את כל המזרח התיכון, ובידו היה לקחת או לתת הכול מכל אחד ולכל אחד. שליט עליון. הוא הדמות הקלאסית של מלך מלכים בעולם הזה, שהכול שלו, ולכן הוא יכול להיות דיין אובייקטיבי בשאלה כזו, וגם לדאוג לביצוע גזר הדין.

זו הייתה ההזדמנות של המצרים 'לסגור חשבונות' עם היהודים, והם תבעו, מאות שנים אחרי שזה קרה, את כל הרכוש שלקחו מהם היהודים ביציאת מצרים. צדק צריך להיעשות, ועכשיו זה הזמן. אולם החכם גביהא הוכיח להם שלצדק יש כמה פנים: הוא כולל לא רק את השבת הרכוש שנלקח באופן נקודתי בשעת יציאת מצרים, אלא גם את שכר העבודה על השעבוד הארוך של עם שלם. או אז התהפך החשבון, התברר שהנתבע הוא התובע, ולא נשאר למצרים אלא לברוח ולהשאיר את רכושם ליהודים, כחלק מהתשלום שהם עוד חייבים להם.

מחאת גביהא

עם או בלי קשר למגפת הקורונה (סביר להניח שעם), בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד על ידי שוטר באופן אלים ולא אנושי (לא משנה כרגע אם היה זה רצח או הריגה), החלו בכל ארצות הברית מהומות של רבים מהמיעוט השחור נגד הלבנים. האפרו־אמריקנים הם מיעוט שלכאורה אינו שונה ממיעוטים אחרים שהגיעו ליבשת החדשה במהלך ארבע מאות השנים האחרונות בנסיבות שונות. אלא שבניגוד למיעוטים האחרים, שאיבדו כמעט לגמרי את זהותם והפכו חלק מהאומה האמריקנית הכוללת ערב רב של מוצאים וגזעים, השחורים נשארו, בחלקם, מיעוט פגוע ופוגע, נחשל ומתבדל, שאולי בגלל הצבע החיצוני הבולט שלו ואולי בגלל סיבות אחרות ממשיך לשאת איתו, דור אחר דור, את הרגשת המסכנות והפגיעות, ולהציג את עצמו בדמות הקורבן. נכון שבדבר אחד הם שונים מאוד מהמיעוטים האחרים - את רוב האפרו־אמריקנים הביאו הלבנים בכוח מיבשת אפריקה כעבדים, בפשע שקשה להפריז בחומרתו. אבל זה קרה מזמן, וזה לא רלוונטי לחייהם עכשיו. הם בני חורין כבר דורות רבים, אינסוף תוכניות כבר נהגו ובוצעו כדי להכניס אותם פנימה לתוך החברה האמריקנית, אבל העובדה היא שחלק ניכר מהשחורים עדיין לא הצליחו להיכנס לכור ההיתוך האמריקני. ולכן הם כועסים, ולכן הם מפגינים באלימות ופוגעים בכל מי שצבע עורו לבן, ולא משנה אם הוא הגיע אתמול מאירופה ולכל הדעות הוא ואבותיו חפים מפשע, או שאולי הוא באמת מצאצאי המשעבד הלבן מאחד הדורות הקודמים.

לכאורה הם טוענים את טענת גביהא, ולכאורה הם צודקים: אתם, הרוב הלבן, רוצים שנירגע ונקבל בהכנעה את מצבנו. אם כן, שלמו לנו עבור כל הדורות ששעבדתם אותנו, פצו אותנו על העוולות שעשיתם לאבותינו, כרעו ברך ובקשו סליחה - וגם שלמו על כך בהטבות אינסופיות. אם גביהא צדק, גם הם צודקים! המפגינים שהפילו את פסלו של כריסטופר קולומבוס בעיר בולטימור שבמדינת וושינגטון לפני כמה ימים, והשליכו את ראשו למי הנמל (כפי שתואר ב'ערוץ 7'), טענו שקולומבוס אחראי לרצח עם ולניצולם של העמים הילידים ביבשת. והכתבה ב'ערוץ 7' ממשיכה: "מאז פרצה בארצות הברית המחאה בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד, הושחתו או הופלו פסלים רבים של קולומבוס בארצות הברית, בין היתר במיאמי, בריצ'מונד, בבוסטון ועוד". נכון שבחטיפת הכושים מאפריקה ושעבודם אי אפשר להאשים את קולומבוס, זה קרה הרבה שנים אחרי שגילה את אמריקה, אבל בעקבות גילויו אכן הגיעו הספרדים והפורטוגלים ועמי אירופה האחרים ורצחו ושעבדו וניצלו את הילידים ביבשת, על זה אין ויכוח. הבאים אחריהם המשיכו את דרכו בחטיפת הכושים מאפריקה ושעבודם. אז אולי הם צודקים? אולי גביהא בן פסיסא עומד לצידם?

לעצור את החשבון

למען האמת, הדמיון אינו מושלם. אני ממש לא מצדיק חטיפת אנשים לעבדות, וגם לא רצח עם, אבל יש גבול עד כמה אפשר ללכת אחורה בהיסטוריה. הרי אפשר להגיע לאבסורד: לולא גילה קולומבוס את אמריקה, ולולא השתלטו הלבנים על הארץ הענקית הזו, ולולא נזקקו לעבדים שיעבדו את שדות הכותנה העצומים שלהם, ולולא חטפו רבבות מהאפריקנים והביאו אותם לאמריקה - היו השחורים שחיים היום באמריקה, הם ובניהם ובני בניהם, נמצאים היום באפריקה הרעבה והחולה, מתים במגפות וסובלים רעב. אז מי אמר שבחשבון הכללי הם לא צריכים לשלם על כך שהם חיים בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות? מי יודע, אולי מפילי ראשו של קולומבוס לים היו, אילולא הוא היה קיים, מאלו שמנסים בימינו, בסירות קטנות ובקליפות אגוז אחרות, לעבור את הים התיכון כדי להגיע לאירופה באופן לא חוקי, כשאחוזים רבים מהם מוצאים את מותם בים ואחרים נתפסים בדרך ומוחזרים לאפריקה? אם לעשות חשבונות היסטוריים - אז עד הסוף! אין לי סנטימנטים לראשו של קולומבוס שהושלך לנמל בולטימור, אבל חשבונות כאילו־היסטוריים ברמה הזו הם חסרי היגיון וחסרי תוקף. זה ממש לא רציני.

אנחנו לא צריכים את גביהא כדי להיות בטוחים שארץ ישראל שייכת לעם ישראל. כל התנ"ך מלא מזה, לא רק הדיבור הראשון של רש"י על התורה. כל החשבונות שלנו עם העמים שסביבנו מבוססים על זכותנו הברורה והפשוטה על כל מרחבי ארץ ישראל מצד אחד - ועל חוסר נכונותם להגיע לשלום איתנו, ועל רצחנותם ורשעותם במהלך הדורות האחרונים ובדורנו, מהצד השני. מהבחינה הזו אנחנו מסודרים. אבל הייתי מציע לשחורים בארה"ב במקרה הזה לא לסמוך על הטענות של גביהא בן פסיסא, כדי שהלבנים מצידם לא ינסו לגבות מהם בכוח את חשבון הבאת אבותיהם לפני כמה דורות לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.