הרבנית שירה ספיר
הרבנית שירה ספיר צילום: גרשון אלינסון

שבוע לאחר החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה להקים מסלול מקביל לנשים למבחני הרבנות, כדי שיוכלו לקבל הכרה, תעסוקה ופרנסה, סיימה השבוע הרבנית שירה ספיר את חמש שנות לימודיה במכון למנהיגות הלכתית ע"ש סוזי ברדפילד מבית רשת אור תורה סטון.

בטקס מצומצם שהתקיים בהתאם להנחיות הקורונה במדרשת או"ת לינדנבאום בירושלים, קיבלה הרבנית ספיר את התואר המכיר בה כמנהיגה רוחנית ומורת הוראה, כאשה התשיעית במספר שסיימה את לימודיה במכון.

לאורך לימודיה במכון, בו לומדות 13 עמיתות נוספות, למדה הרבנית ספיר תכנית לימודים הכוללת את אותם הנושאים והסוגיות ההלכתיות הנלמדים על ידי גברים במסגרת לימודי ההסמכה לרבנות.

הרבנית ספיר, כמו גם כלל עמיתות המכון, עברה מבחנים אקוויוולנטיים למבחני ההסמכה של הרבנות בנושאי שבת, נידה, איסור והיתר, חופה וקידושין, ואבלות, זאת בנוסף ללימודי מנהיגות, כתיבה ורטוריקה. מאחר והרבנית ספיר מלמדת גם באולפן גיור מזה מספר שנים, היא ביקשה גם ללמוד ולעבור בחינה בהלכות גיור. יש לציין, שהרבנית ספיר נחשבת לאחת ממורות הגיור המוצלחות במכון הגיור, עם קרוב ל-100% הצלחה בבתי הדין הרבניים, נתון הגבוה בשיעור משמעותי מהממוצע הארצי.

במסגרת לימודיה, נבחנה הרבנית ספיר בפני הרב ד"ר כתריאל ברנדר, נשיא וראש מוסדות 'אור תורה סטון; הרב ד"ר שלמה ריסקין, מייסד הרשת וראש הישיבה; והרב שוקי רייך, ראש בית המדרש של המכון, והתעודה שהוענקה לה אף נחתמה על ידי השלושה. בטקס השתתפו מנהלת המכון הרבנית דבורה עברון, ראש מדרשת או"ת לינדנבאום, הרב אהד טהרלב, עמיתות המכון ומשפחתה של הרבנית ספיר.

"ניפצנו את תקרת הזכוכית, אבל כדי לדרוך עליה, עדיין יש לנו הרבה מה להשיג" אמר במהלך הטקס הרב ד"ר כתריאל ברנדר, נשיא וראש מוסדות 'אור תורה סטון', " קודם כל, אנחנו חותרים להשתלבותן של נשים בבתי המדרש ובבתי הכנסיות שלנו, ולצורך כך יש להקדיש תפקידים ותקנים אליבא דהילכתא בהיכלי התפילה והתורה לנשות הקהילה. שנית, אנו גם משקיעים משאבים רבים בממד הפוליטי על מנת לשלב נשים בתפקידים דתיים ציבוריים, ביחידות צבאיות, בבתי חולים, במוסדות ציבור, במועצות דתיות ועוד - אשר ראוי וצריך שיתברכו במנהיגות הלכתית-דתית נשית, שתוביל את פסיקת המדיניות ההלכתית בהם. אולי מעל הכול, תרומתן של נשות הלכה נדרשת בעולם הספרות ההלכתית. לצערי, לא תהיה זאת הפרזה לומר כי גם אם נאגד את כל הספרות התורנית הנשית לא נוכל למלא מדף ספרים אחד בבית המדרש. מציאות זאת דורשת שינוי".

עוד הוסיף הרב ברנדר: "לפני שבוע התבשרנו כי המאבק והמאמץ נשאו פרי והמדינה עתידה לפתוח מסלול חדש לבחינות הסמכה הלכתיות לנשים. כולי תקווה שבחינות אלו יהיו שוות ברמתן לאלו הקיימות כיום לרבנים, ושיהוו פתח כניסה של נשים רבות בשערי בית המדרש ועולם הפסיקה וההנהגה ההלכתית. הגיעה העת להכרה לאומית בלימודכן ובעמלכן שתהווה גושפנקה ציבורית לידע ולכישורים שצברתן. אתן זכאיות לאותה המשכורת ולפרנסה."

הרבנית ספיר נשאה דברי וברכה וציינה: "האקטיביות, המעורבות, השיח והלמידה המשותפת של הציבור עם התורה ועם החכמים, וללא כל גינוני מעמדות וכבוד – הוא הוא בעצמו, הגדר ששומרת על התורה. כשאנשים אינם מעורבים ואינם מרגישים שהתורה חלק מחייהם או רלוונטית אליהם, כשמתפתחת אדישות – אז החכמים נאלצים לבא ולהפעיל סמכות כדי לגזור גזירות חיצוניות. אם האנשים מעורבים ונוטלים חלק, אין צורך בהפעלת כח חיצוני, שכן קיים כח פנימי חזק שמניע ומפעיל ומחבר". עוד הוסיפה: "נשים רבות מתארות שהמגמה שבה נשים משתלבות בעולם התורה, מהווה עבורן חלק מתהליך הגאולה. 'ככה נראית גאולה' שמעתי לא אחת מחברותי, ובאופן אישי אני מזדהה מאד עם תחושה זו. לנשים בדורנו יש זכות להימנות בין יושבי בית המדרש ולהיות חלק מהשיח התורני והלימודי, ואך טבעי הוא שחלק מרכזי בתהליך הגאולה הוא השתלבותן של נשים בשיח ההלכתי".

ראש המכון למנהיגות הלכתית ע"ש סוזי ברדפילד, הרבנית דבורה עברון הוסיפה: "אנחנו נמצאים בדרך ארוכה ואל לנו להתפתות לדרכים קצרות - זה נכון לעניין הקורונה וזה נכון למנהיגות ההלכתית של נשים. כל צעד וצעד בדרך הזאת חשוב ומשמעותי, לא ניתן לעשות קיצורי דרך. חלק מהדרך עוברת בשבילים מסודרים ופתוחים, אך חלקים גדולים עוברים בוואדיות ובנקיקים, בשבילי עיזים במעלה ההר ובמדרונות חלקלקים. אנחנו מסתייעות בזיכרון היעד ובחברותא כדי להמשיך, פעמים יש תחנות בדרך שממלאות אותנו בשמחה ובכוח, כמו החדשות אודות מסלול בחינות בהלכה לנשים או המעמד הנפלא הזה שאנחנו עומדות בו עכשיו".

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו