ארץ חמדת אבות
ארץ חמדת אבותצילום: כריכת הספר

בימים אלה יוצא לאור הספר 'ארץ חמדת אבות' (הוצאת בית אל) המספר את סיפורה של שיבת ציון במרוצת 800 השנים האחרונות. הציונות של העלייה הראשונה היא למעשה המשך ישיר לעליות הקודמות, עליית תלמידי הגר"א וקודם לכן עליית הרמב"ן.

מי שכתב את הספר הוא הרב נחמיה לביא הי"ד, שנרצח בליל הושענה רבה בשנת תשע"ו בפיגוע דקירה בעיר העתיקה בירושלים. אחיו, איתן, מספר על הספר שהתגבש בתחילה כתכנית לימודית לתלמידי תלמוד תורה:

"נחמיה ערך את הספר בעבודה של הרבה שנים בליקוט של החומרים. הוא הכין את הדברים תכנית לימודים מסודרת שאותה לימד בתלמוד תורה מוריה והופץ גם במקומות נוספים. לקחנו את הבסיס הזה ומתוכו ערכנו בעזרת אנשים מסורים מספריית בית אל ושותפים נוספים בדרך ועשינו עריכה של החומר כספר רציף שאת בסיסו נחמיה כתב. אנחנו סיננו וליקטנו מתוך זה את החומר".

איתן מספר כי אחיו ליקט כמות רחבה מאוד של חומר, כך שלא הייתה ברירה אלא לסנן את הדברים ולברור מתוכם את הרצף הסיפורי כדי שיהיה קל ונוח לקריאה. בנוסף הוא מציין כי הרב נחמיה ליקט חומרים נוספים על תקופות אחרות ותקוותו היא שביום מן הימים גם חומר זה יפורסם.

"הספר הוא ספר קריאה ולא ספר שדורש עיון ולימוד. הוא כתוב בצורה של סיפור שמזמין לקרוא. הרבה אנשים אמרו שהיה קשה להם להוריד אותו מהיד. הסיפור של קורות עמנו בתהליך שיבת ציון הוא חלק ממה שקורא היום והדברים מחוברים לתהליך של גדולי ישראל שהובילו את התהליך הזה, הרמב"ן, רבי עובדיה מברטנורא, רבי יוסף קארו וסיפור עליות החסידים ותלמידי הגר"א, זה רצף חי של החיים שלנו".

הספר מהווה למעשה השלמה של סיפור ציוני קדום יותר שכמעט ואינו מסופר במערכת החינוך הישראלית ואיתן מעיר כי כאשר במערכת החינוך מדברים ולומדים על העלייה הראשונה והישוב הישן לא תמיד מודעים לכך שלמעשה מדובר בסיפורם של ממשיכי תלמידי הגר"א, והם אלה שיצאו מהחומות, הם אלה שהקימו מושבות כדוגמת פתח תקווה.

האם במהלך עבודת עריכת הספר נחשף בפני המשפחה נחמיה אחר מזה שהכירו בחייו? איתן משיב בשלילה: "לא. היה מרתק לראות את היקף החומר והדיוק. כך הכרנו אותו כמאוד יסודי ומתמסר למשימה שלקח על עצמו. יש כאן עבודה של 17 שנים שכללו התייעצות עם תלמידי חכמים ומומחים לתחום ולתקופה. כך הכרנו אותו, מאוד יסודי, מאוד מסור ומאוד עקבי".

בנוסף מתגלה הרב נחמיה לביא הי"ד כבעל כישרון כתיבה סיפורי לא מבוטל והחומר המרוכז בין דפי הספר מסודר באופן סיפורי-עלילתי שנערך ונכתב כך בין השאר כדי שהדברים יהיו נשמעים ונקלטים טוב יותר באזני תלמידיו הצעירים של הרב נחמיה.

נראה שלספר ערך מוסף בהיותו קושר בין מגזרים סביב החלום הציוני של עליה לארץ. בעידן בו המאבקים בין מגזרים שונים סביב הציונות וזהותה של ישראל נראה שיש ערך מיוחד לספר שמכניס את כלל המגזרים תחת אותה קורת גג של סיפור לאומי היסטורי. איתן מוסיף ומעיר כי לאחיו "היה מוטו, בניין האומה באהבת חינם, והפצת הספר שלו בימים של בין המצרים היא הפצה בזמן טוב וראוי במיוחד".