השר איציק שמולי
השר איציק שמוליצילום: חזקי ברוך

שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, איציק שמולי (מפלגת העבודה) שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב ב-103fm והתייחס לאישור חבילת הסיוע לבעלי העסקים.

בפתח דבריו, הביע שמולי את דעתו על התוכנית הכלכלית שהוצגה לפני התוכנית הנוכחית, ואמר: "עלות התוכנית הכלכלית שהוצגה בשבוע שעבר הייתה 90 מיליארד שקלים שהם מעבר לתקציב המדינה, שנותנת מענה טוב בהקשר השכירים והגמלאים שהיו בשוק העבודה, אך יחד עם זאת אנו שומעים ביקורת מתמשכת מצד בעלי העסקים.

''לדעתי הביקורת הזאת במקומה בגלל שבין היתר מה שהובטח לא תמיד קוים, וכי מתוך תוכניות הסיוע שעלותן הייתה 105 מיליארד שקל, היה ביצוע של פחות מ-50%. זה לא טוב, אנחנו צריכים לתקן את זה".

על מצוקתם הקשה של העצמאים טען שמולי בכאב: "אני מסתכל על הזעקה שבוקעת מהכיכר ונשמעת מהאנשים, והיא נוגעת לנקודות הללו בהן אנו אומרים משהו אחר ובשטח נופלים בין הקריטריונים של רשות המיסים. שנית, סכומי הפיצוי שבתוכנית הכלכלית המוצעים לבעלי העסקים אינם גבוהים מספיק. חייבים לסיים עם המודל הזה של החל"ת ולעבור למודל הגרמני שמשאיר את העובדים בתוך מקומות העבודה, ולהתחייב לעצמאים לדמי אבטלה בתקציב, דבר שאותו אני מקדם. אם ניתן את כל המענים, אלו אני חושב שניתן רשת ביטחון מספקת גם לעצמאים ולא רק לשכירים".

כיצד על פי שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, צריכה הממשלה לפצות את ציבור העצמאים בישראל בגין המצוקה הכלכלית אליה נכנסו? שמולי השיב כי: "אי אפשר לצאת מנקודת הנחה שכולם רמאים. צריך לבוא לבעלי העסקים ולשאול אותם מה סכום הפיצוי שמגיע להם, ואנחנו, מדינת ישראל ניתן להם ושייקחו בחשבון שבסוף השנה נתקזז. תפקידי להביא לידי ביטוי בממשלה את הקול האותנטי של אותם האנשים, המובטלים, העצמאים, אוכלוסיות הרווחה, העובדים הסוציאליים שנלחמים, ובמקום לעצור אותם בהפגנות צריך לשבת איתם בצורה רצינית ולתת להם את מה שמגיע להם".

לא נכנסתי לממשלה כדי לעשות נעים בגב לאף אחד

בהמשך דבריו אף הוסיף כי: "לא נכנסתי לממשלה כדי לעשות נעים בגב לאף אחד, יש פה משבר כלכלי חמור מאוד, חלק מהמענים שנתנה הממשלה טובים וצריך לברך עליהם, אך חלק מהמענים דורשים תיקון, ועל זה אנו צריכים להילחם עכשיו".

על ההחלטה לתמוך בתקציב דו שנתי, צעד שעלול להוביל את מדינת ישראל לבחירות רביעיות, הגיב השר שמולי כי: "אנחנו מתעקשים על תקציב דו שנתי כי אחרי שעשינו תוכנית כלכלית שבאה לתת רשת ביטחון, הדבר הבא שחייב לקרות הוא קיום תוכנית הזנק וצמיחה למשק. מי שמקשיב לנו עכשיו והוא בעל חברה, יגחך למשמע האפשרות שנבנה תוכנית של השקעה בתשתיות לאומיות, הכשרות מקצועיות והסבות של מקצועות בתקציב של שלושה חודשים, זה פשוט מגוחך".

בסיום דבריו, התייחס שמולי לחבריו לממשלת האחדות - מפלגת הליכוד, ואמר: "ברמה המהותית והמקצועית אני חושב שאנו מביעים את העמדה הנכונה יותר, בעמדה הפוליטית יש הסכם וצריך לעמוד בו. מי שדחף את הדרישה לתקציב דו שנתי זה לא אנחנו אלא נתניהו שגם עשה תקציב כזה בשנים האחרונות. הצד השני בממשלה חייב להפנים שהממשלה הזו פריטטית ונשענת על ההסכם הקואליציוני בין שני הגושים. נמשיך להתעקש ואני גם מציע לחברים שלי בליכוד, שבשבוע שעבר היו עסוקים יותר ברדיפת שופטים מאשר בטיפול במובטלים, להבין שהממשלה הזאת חייבת להישאר וחייבים להתמקד רק בדבר אחד עכשיו, להוריד את התחלואה ולטפל במשבר החברתי כלכלי".