שמלות סטודיו מטריושקה
שמלות סטודיו מטריושקהצילום: הדר אלפסי

לרכוש שמלה באלפי שקלים כאשר משתמשים בה רק לאירוע אחד נשמע לפעמים תמוה, אבל כשנפגשים עם כלות זה דבר טבעי לחלוטין.

מספר נשים שונות החליטו שלשמלת הכלה יכול להיות שימוש נוסף ומשמעותי, וכך נולדו 3 מיזמים מבורכים.

אם השמלה שלך עדיין שוכבת בארון כדאי שתכירי את המיזם הראשון: "מטריושקה - סטודיו כלות חברתי" של רחלי פלנט ופליאה מנדל.

"הסטודיו התחיל משיחת סלון על קפה", סיפרה לערוץ 7 פלנט, שגילתה יחד עם חברתה את המודל בו כולן מרוויחות.

"דיברנו על תעשיית החתונות, על המון חברות שלנו שהתחתנו והשמלה שלהן מעלה אבק בארון ואין להן מה לעשות איתן", אמרה. "ניסינו לפצח את הקונספט שגם ייתן מענה לכלות שמחפשות שמלת כלה יפה במצב מעולה ובמחיר נגיש, וגם לאלה שקנו את השמלה שלהן ועדיין רוצות להרוויח עליה אך להרגיש שהיא לא נעלמת להן".

היא את הייחודיות שבמודל העסקי שהן בנו. "המודל שלנו עובד כך שכל שמלה שמגיעה לסטודיו עוברת כמובן סינון שלנו, כדי שהסטודיו יציע אוסף מגוון, ייחודי ויפיפה. כל שמלה נקראת על שם הכלה שהביאה אותה, שמקבלת עליה כסף בכל פעם שהיא מושכרת. יצרנו win-win situation, וטפו טפו, מסתבר שהצלחנו לענות על צורך אמיתי".

שמלות סטודיו מטריושקה
שמלות סטודיו מטריושקהצילום: הדר אלפסי

פלנט סיפרה על החזון של "מטריושקה". "אחד הדברים שמאפיינים אותנו זה שאנחנו לא גמ"ח", ציינה. "השמלות מושכרות בטווח של 800 עד 1,600 ש"ח. למרות שהמחיר שלנו סופר נגיש, בטח בהשוואה לשוק, אנחנו מכוונות לקהל יעד של כלות שמחפשות מוצר איכותי, חוויה נעימה ומרגשת ורמה גבוהה. כלות שיודעות שאפשר למצוא את כל זה גם בדרך אחרת".

"יש מקומות נפלאים שעושים חסד גדול ומשכירים שמלות במחיר נמוך מאוד ואפילו בחינם", אמרה. "אצלנו הסיפור הוא אחר. אנחנו רוצות שהקונספט של הסטודיו שלנו יהפוך להיות נורמה. זו לא רק שאלת המחיר, זו גם החוויה שכלה מקבלת, השימוש החוזר והחכם בשמלות שלא אמורות להיות מוצר חד פעמי, והיכולת להתאים את השמלה אלייך ולהפוך אותה להכי שלך".

ביקשתי מפלנט שתספר לנו על כלה שזכורה לה במיוחד.

"סיפור שזכור במיוחד הגיע לסגירת מעגל מהממת ממש לאחרונה", סיפרה. "לפני שנה וחצי, הגיעה אלינו בחורה בת 40 כמעט, שבאה ברצינות גמורה לחפש שמלת כלה - רק שלא היה לה תאריך חתונה, או בן זוג. לגמרי סצנה מהסרט 'לעבור את הקיר'.

"היא מדדה, התלבטה, דמיינה, והסבירה לנו שזה חלק מהתהליך שהיא עוברת בדרך למציאת החצי השני שלה והקמת בית. זו הייתה חוויה מדהימה ומעוררת השראה, שהפגישה אותנו עם מישהי שהאמינה בלב שלם שהעמידה מול המראה עם שמלה, הינומה ודמעות בעיניים, מקרבת אותה לקראת הדבר האמיתי".

הדבר גרם לשתיהן להבין את הכיווץ והחוסר שאינספור נשים רווקות חוות. "בט"ו באב פתחנו את הסטודיו לרווקות בלבד, והזמנו את כל מי שרוצה להיכנס לחוויה הזאת ולהרגיש כלה ליום אחד, מתוך אמונה שהדבר הזה מזיז משהו בעולם וייפתח פתח למשהו חדש וטוב".

"לפני מספר ימים אותה כלה מלפני שנה וחצי הגיעה אלינו מאורסת ומאושרת, ובחרה את השמלה האמיתית שהיא תלבש ביום החתונה שלה", סיפרה פלנט בהתרגשות.

שמלה מעוצבת, מחיר משתלם וההכנסות לתרומה

המיזם השני הוא בוטיק שמלות הכלה של עמותת "רוח נשית", המציע מגוון שמלות שעוצבו על ידי המעצבים המפורסמים בארץ, אך בניגוד לשמלות דומות שעולות עשרות אלפי שקלים, בבוטיק תמצאו את שמלות המעצבים במחיר של 2,000 שקלים בלבד.

הרעיון שעומד מאחורי בוטיק שמלות הכלה מיוחד מאוד. הכסף שמרוויח הבוטיק נתרם לפעילות העמותה, שמסייעת לנשים נפגעות אלימות להגיע לעצמאות כלכלית. מיטל בן דור, מנהלת הבוטיק, סיפרה לנו איך נוצר הרעיון להקמת המיזם.

"הבוטיק הוקם מתוך רצון העמותה להיות עצמאית כלכלית", סיפרה. "לגייס משאבים לפעילותה ובכך לא להיות תלויה בתרומות כספיות בלבד. באחד מירידי 'טרנדה' - יריד שנתי בהפקת רוח נשית, בו נמכרים בגדי מעצבים במחירים נגישים, נמכרו גם שמלות כלה שנתרמו לעמותה.

בוטיק השמלות של רוח נשית
בוטיק השמלות של רוח נשיתצילום: רוח נשית, ארתור ארונוב

"הביקוש הגדול שהיה לשמלות הכלה, לצד רצון העמותה לעצמאות כלכלית - הביאו ליצירתו של הבוטיק. מרגע זה התגלגל והתפתח מיזם זה לכדי בוטיק מכובד עם מבחר עשיר של מאות שמלות איכותיות בשלל סגנונות ומידות", אמרה.

"חשוב לי לציין שאנחנו לא גמ"ח ומטרתנו אינה לעזור לכלות שידן אינן משגת. מטרת הבוטיק היא לעזור בגיוס משאבים לפעילותה של רוח נשית, ולהגיע לנשים נוספות שישמעו על רוח נשית ופעילותה", ציינה בן דור.

לזכר החניכה שנהרגה במפולת סלעים

אין ספק שלמכור שמלות מעצבים במחיר נמוך משמעותית, ולתרום את ההכנסות לפעילות למען נשים מוכות, זהו קונספט ייחודי וחשוב. אבל מה קורה לכלה שלה אין אלפי שקלים להוציא על שמלה? בדיוק בשביל זה הוקם "סטודיו אהבת הדס".

בסטודיו תמצאו שמלות כלה יפות וייחודיות, וכולן מושכרות ב-700 ש"ח בלבד. הסטודיו הוקם לזכר הדס בן שושן, שנהרגה בדרמסלה שבהודו במפולת סלעים. צילי גרוס, שהדריכה את הדס במדרשת 'שובה' וממקימות הסטודיו, סיפרה לנו איך נוצר הרעיון ומדוע בעקבות המוות של הדס הן בחרו לפתוח דווקא סטודיו לשמלות כלה.

"הדס הייתה חניכה במדרשת שובה בעפרה", סיפרה. "לפני שהדס נסעה היא הייתה אישה מאוד מיוחדת שהקרינה המון אור ופשטות ושמחת חיים. הדברים האחרונים שהדס עשתה זה ללוות חברות לקראת חתונה. חברות מאוד טובות שלה התחתנו בשנה הזו וחלק היו לפני חתונה. היא ממש הייתה שם בשבילן וליוותה אותן ביום המרגש שלהן, והייתה במסירות מוחלטת בשבילן".

שמלה סטודיו אהבת הדס
שמלה סטודיו אהבת הדסצילום: דעאל סבטייה

"הסטודיו היה נראה לנו שילוב מושלם", ציינה. "גם חסד שזה משהו שלגמרי היה בעולם שלה, גם פשטות ואסתטיקה, היא הייתה אישה יפיפייה. וגם מקום שמשמח, כשנכנסים לסטודיו ממש מרגישים את השמחה של הדס. אני זוכרת שהיא אמרה לי לפני שהיא עזבה, שזה לא בא לה בקלות השמחה, היא עובדת על החיוך ועל השמחה, 'זו הבחירה שלי', הדס אמרה".

גרוס הוסיפה, "אנחנו רואות בסטודיו משהו שהוא לא רק חסד, אלא משהו לחיים. איך אנחנו בוחרות לחיות. הסטודיו בא לומר שכל כלה, ולא משנה מה הרקע שלה יכולה למצוא שמלה מהממת ויכולה להיות מאושרת ביום החתונה שלה. הסטודיו משכיר שמלות במחיר מאוד מאוד זול, זה אחד המחירים הכי זולים בהשוואה לסטודיו חברתי".

"הסטודיו מבוסס על נתינה של כלות שתורמות שמלות", אמרה. "וגם על בוטיקים שתורמים שמלות עבור כלות שבוחרות, גם מסיבות כלכליות וגם מסיבות אידיאולוגיות, לקנות שמלת יד 2".

גרוס סיפרה כי צוות מחקר מהמרכז האקדמאי לב ליווה את הסטודיו וגילה שכל הכלות שהשתתפו במחקר דיווחו שאף אחד לא ידע שהשמלה יד שנייה. "הן לא קבלו על השמלה ביקורות והן לא הרגישו שהשמלה פחות איכותית או יפה", כך גרוס.