בריכת שחייה שנסגרה
בריכת שחייה שנסגרהצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת הקורונה של הכנסת דנה הערב (ראשון) בצו ההגבלות שקבעה הממשלה לפני מספר ימים, אך דקות לפני ביטול סגירתם של בריכות השחייה וחדרי הכושר – התפוצץ הדיון.

יו"ר הוועדה ח''כ יפעת שאשא-ביטון (הליכוד) הבהירה כי "הנתונים שהציג משרד הבריאות אינם מצדיקים סגירת כל ענף חדרי הכושר והבריכות. נתוני התחלואה עולים, הן לגבי החולים, החולים-קשה, והנפטרים, אך במקביל נוצרה גם שעה קשה כלכלית.

''חובה עלינו לשמור על האיזון העדין בין שמירת בריאות הציבור – לבין מצבו הכלכלי. חובה להבהיר את ההיגיון של ההחלטות, כי ללא הבהרה זו, הציבור לא יתגייס לשמירת ההנחיות וההגבלות", הסבירה שאשא ביטון.

ח''כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם) דרש להצביע על כל סעיף בנפרד, ולא על כל הצו – למרות שביטול סגירתם של חדרי הכושר והבריכות היה מוסכם על כל הצדדים. בעקבות הסערה – נדחתה ההצבעה למחר.

לדברי ד"ר אמיליה אניס, מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, מגמת העלייה במספר החולים עדיין נמשכת, וכיום יש כ-19 אלף חולים-פעילים, מחציתם אמנם ללא-תסמינים – אך עדיין יכולים להדביק אחרים.

היא הזהירה כי אם מגמת העלייה במספר החולים הקשים תימשך, הרי שמספרם של אלו יעלה על מספרם בגל הראשון. לפני יומיים התווספו 35 חולים קשים ביום, שזה יותר מאשר יום-השיא בגל הראשון- 29 חולי-קשים ביום. בנוסף, ברוב מקרי ההדבקה, קשה לזהות את מקור ההדבקה. בר או מסעדה הם מקומות שבהם קשה להכיר את הסובבים – ולחשוף את מקור ההדבקה. כדי לחשוף את מקורות ההדבקה פועלים לפי כללים אפידמיולוגיים. התנאים בחדרי כושר מאופיינים בצפיפות, בחללים קטנים, חום ולחות, מערבולות אוויר, התנשפות, משטחים וציוד. התנאים בבריכות מאופיינים באי עטיית מסכה, צפיפות, התקהלות וקושי בהקפדה על כללי הריחוק וההיגיינה.

לדבריה, בחודש האחרון בחתונות נדבקו 170 איש, בחדרי כושר 35, במסעדות 21 ובברים 6 אנשים. כל אלו, רק הנדבקים במעגל הראשון. היא הדגישה כי איננה רוצה לתת נתונים לגבי הנדבקים בבריכות, עד שלא תהיה הוכחה חד משמעית שההדבקה הייתה בבריכה, אך הבריכות נסגרו במדינות רבות.

היא הדגישה כי "תפקידנו לסגור מוקדי הדבקה לפני ההתפרצות. אחרי התפרצות, כבר יהיה קשה מאוד לעצור את ההתפשטות. ככל שההנחיות יתירו פעילות רבה יותר, עלול להיווצר רושם מוטעה בציבור שהקפדה על ההנחיות אינה תמיד הכרחית. בכל התקהלות קיים פוטנציאל הדבקה".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, הזהיר מ"סכנה חמורה ופיקוח נפש אמיתי שאנו ניצבים בפניו, - אך במקביל לחיות עם הנגיף, ולמצוא את האיזון הנכון לפתיחת המשק. חלל סגור מסוכן יותר מפתוח. אין סיכון בבריכה עצמה, אם-כי הנגיף יכול להפתיע אותנו, אך הסכנה היא בהתקהלות בבריכה. להערכתנו, החולים המאומתים הם רק 10% מאלו שנדבקו. הם רק קצה הקרחון".

לפי ח''כ מרב מיכאלי (העבודה) "המחיר צריך להיות מידתי והגיוני, והפעולות צריכות לתאום את המטרה", לדברי ח''כ הילה שי-וזאן (כחול לבן) "אם נמצא שנפל פגם בנתונים – לא נהסס לבטל את הצו".

ח''כ ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת) טען כי "הנתונים לא מצדיקים את הסגירה הטוטאלית של החתונות, המסעדות, הברים וחדרי הכושר", ח''כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם) הדגיש כי "קורונה כלכלית קשה פי-כמה ותביא לתחלואה גבוהה יותר. מתוך 1.4 מיליון מנויים בחדרי כושר - רק 35 נדבקו".

ח''כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) טען כי "ההנחיות סותרות את עצמן, לא-ברורות וחסרות הבחנה בין מקומות סגורים לפתוחים". ח''כ אנדריי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם) הזהיר כי "חוסר-האמון של הציבור יביא לפתיחה פיראטית של מקומות", וקרא למתווה של מרחק ולא של כמות האנשים.

לדברי ח''כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) "הדיון מכנסת מאפשר שקיפות כלפי הציבור, לשאול שאלות ולדרוש תשובות". ח''כ אליהו ברוכי (יהדות התורה) הזהיר מ"משבר אמון שיעלה לנו בחיי-אדם". הח"כים קראו לקבוע נהלים, לסגור מי שאינו עומד בהם, אך לא לבצע סגירה כוללת של ענף.

לדברי קרן שתווי, יו"ר פורום חדרי הכושר ומנכ"לית "הולמס פלייס", "בענף שומרים על כללי התו הסגול, הושקעו מאות-אלפי ₪ בהתאמה לכללים, ואם יימצא איש-צוות אחד ללא מסיכה – הוא ילך הביתה באותו היום. הענף מפרנס 130 אלף משפחות".

ניר עוז, איגוד מנהלי בריכות-השחייה, הבהיר כי "בשונה מבתי מלון, בבריכות שחיה וקאנטרי-קלאב, אין התקהלות על שפת הבריכה".