דיכאון סמוי
דיכאון סמויiStock

לא רואים אותו, לא מרגישים בו כמעט אך הוא מכלה כל חלקה טובה ומכריע את הלוקה בו עד כדי נקיטת פעולות דרסטיות המותירות את הסביבה ללא הסבר הגיוני.

המילה דיכאון בדרך כלל מתקשרת לתחושות קשות כמו דכדוך, חוסר תפקוד ושלל סימנים חיצוניים מובהקים המצביעים באופן חד משמעי, אבל האמת היא שהמילה דיכאון מאוד כוללנית ומורכבת מקשת של תופעות ולא כולן נראות לעין.

מאפייניו של דיכאון סמוי

בעוד שדיכאון גלוי מתאפיין לרוב בתחושת דכדוך תמידית, שינויים בדפוסי השינה והאכילה, תפקוד יומיומי לקוי, תחושות קשות, עצבנות מתמדת ואף מחשבות גלויות על מוות, הרי שדיכאון סמוי מתאפיין בהדחקת תסמינידיכאון עד כדי תפקוד מלא ברמה היומיומית, אבל הוא נחשב הקטלני ביותר מבין שני סוגי הדיכאון משום שקשה עד כדי לא ניתן לאבחנו בקלות כשם שניתן לאבחן דיכאון גלוי בשל הדחקת הסימנים, כגון:

תחושת דכדוך תמידית ללא החצנה מדויקת. תפקוד מלא אך אינרטיבי מאוד, אוטומטי כמעט. עייפות מתמדת וסימפטומים של מכאוב גופני ללא סיבה רפואית (רבים מהלוקים בדיכאון מבקרים תכופות אצל הרופא עם אותן הבעיות שלא חולפות עם שום טיפול). אצל מתבגרים התפתחות תופעות התנהגות כמו הפרעות אכילה, שינה מרובה, התפרצויות זעם, ירידה בריכוז והתנהגות לא אופייניות.

בריחה – בין אם שימוש באלכוהול ו/או סמים לצורך התרוממות רוח רגעית ושקרית ובין אם בריחה לפעולות המנתקות את הלוקה בדיכאון מן המציאות כמו משחק, צפייה ממושכת במסך ועוד. חוסר עניין במתרחש סביב למרות הנוכחות הפיזית. הכחשה והדחקה – רבים מהלוקים בדיכאון סמוי מקשים להודות בכך כי הדיכאון מחלחל בהם ולא מתמודדים עמו עד כדי מכחישים לחלוטין את קיומו ומתעקשים לשדר עסקים כרגיל בעוד מתחת לפני השטח הפצצה ממשיכה לתקתק (אחת הסיבות כאמור לאבחון הלקוי בו).

הטיפול בדיכאון סמוי

עד כמה שזה ישמע כקלישאה, טיפולבדיכאון מתחיל בהכרה בו, משום שכל עוד מתכחשים לבעיה לא ניתן להגיע לפתרון, גם אם כל הסביבה תומכת בו. מהרגע שבו מכירים בדיכאון הוא כבר אינו סמוי ומכאן ניתן להתחיל לטפל במגוון כלים ובטיפול תרופתי על פי הצורך.

אחד הכלים היעילים לטיפול בדיכאון הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותו או בשמו המקצועי – CBT. טיפול זה משלב בין איתור דפוסי חשיבה שליליים המזינים את הדיכאון ומגבירים אותו, ירידה לשורשיהם ושינוי דפוסי חשיבה אלה והעלאת הדימוי העצמי ע"י סיגול פרשנות שונה לחוויות שונות שעד כה עוררו מחשבות הרסניות, לבין סיגול דפוסי התנהגות שונים ותגובות חיוביות ככל שהמטופל מתמודד עם מצבי החיים מנקודת מבט שונה וחיובית יותר. למרות הפשטנות שבהסבר זה, טיפול CBT למעשה יוצר "תכנות" מחדש של תפיסת המציאות ולכן נחשב לטיפול יעיל ביותר, המאלץ את המטופל להתמודד עם גורמי החיים שהביאו אותו לכדי דיכאון באופן הדרגתי ומבוקר תוך כדי תמיכה נפשית ומתן משובים בכל שלב.

טיפול זה נחשב לקצר יותר ביחס לטיפול פסיכולוגי ו/או פסיכיאטרי ונחשב לקו ראשון מבין מגוון הטיפולים הקיימים כיום כמענה לדיכאון.

אם אובחנתם כלוקים בדיכאון, או אם אתם מכירים מישהו או חושדים במישהו שמתמודד עם דיכאון, הושיטו לו יד, דברו איתו, לפעמים כל מה שצריך כדי להתחיל להחלים מדיכאון הוא מישהו שיקשיב ויכוון.

המאמר נכתב ע"י אוריפוקס - מטפל בחרדות ודיכאון בשיטת CBT.