איילת שקד עם מיקי זוהר במליאה
איילת שקד עם מיקי זוהר במליאהצילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

זו היתה מלחמה. המטרה בליכוד סומנה. איילת שקד לא תכהן בוועדה למינוי שופטים או בוועדה למינוי דיינים. לא בשל רציונל כלשהו, אלא כדי לתקוע אצבע בעין.

שקד הרי, היתה המועמדת האופטימלית לנתניהו. היא גם חברת אופוזיציה מצד אחד וגם מובילה עמדות שהימין היה רוצה לראות בוועדה וסביר להניח שח"כ צבי האוזר לא יחתור אליהן.

48 שעות של מסע לחצים השקיע נתניהו בישורת האחרונה. כל האמצעים היו לגיטמיים: איומים בפירוק הממשלה, בפריימריז, הצגת האירוע כאילו מדובר בקרב על המשלט האחרון של הליכוד.

את המהלך הזה הובילו שניים: יו"ר הכנסת יריב לוין, שהתפנה מכל עיסוקיו ויו"ר הקואליציה מיקי זוהר, שהבטיח רק לפני ימים אחדים שתמיכת הליכוד מסורה לשקד בכל הקשור לוועדה למינוי דיינים.

זה הגיע עד כדי תחנונים לחלק מהרשימה המשותפת. אמנם דבר לא נחשף, אבל מעניין אלו הבטחות קיבלו חבריה בתמורה לחיזורים האינטנסיביים אחריהם בימים האחרונים.

לליכוד גם לא היה אכפת למנות לוועדה למינוי דיינים את ח"כ מרב מיכאלי, חברת כנסת שמנותקת מהסיעה שלה עצמה, שאין לה דבר במשותף עם המפלגה ושיש אפשרות שתוביל קו שחלקים בקואליציה יתקשו להכיל.

גם מצד כחול לבן היתה בעיה. שר המשפטים אבי ניסנקורן חשש ממעורבות יתר של קודמתו בתפקיד. גם הוא פעל לטרפד את מינויה של שקד, רק שהוא עשה את הדבר בשורות מפלגתו שלו. התירוץ הרשמי היה יישור קו עם הקואליציה.

בכחול לבן שכחו את המבוכה שגרם להם הליכוד רק לפני שבוע, העיקר לא לתת למישהו שעלול באמת לעשות משהו, להיבחר.

ניתוח של התוצאות מראה שיש כחמישה עשר חברי קואליציה שלא תמכו באוסנת מארק. הרשו לי להעריך שמרביתם ליכודניקים. כשליש מסיעת הליכוד, כך נראה, לא נכנעה למסע האיומים המטורף הזה, שיצא מעבר לכל פרופורציה.

צריך להעריך את איילת שקד. ברור שהיא רצתה בתפקיד, אבל כשהגישה את מועמדותה ידעה שהיא הולכת למלחמה שהסיכויים לנצח בה, נמוכים במיוחד. היא החליטה לעשות את מה שנכון לימין, גם במחיר שהתוצאה תהיה כזו, שהיא תישאר בלי מקום בשתי הוועדות.

השנאה לשקד כל כך גדולה בבלפור, שהיא העבירה את יושבי המעון על דעתם. הליכוד הוכיח בפעם המי יודע כמה, שאין לו שום רצון אמיתי לשינויים במערכת המשפט. שטוב לו עם המצב הנוכחי. כדאי לזכור זאת בפעם הבאה שבנימין נתניהו יזעק מרה על אי הצדק של אותה מערכת, שבמו ידיו, מנע את השינוי בה.