קושי בקבלת החלטות
קושי בקבלת החלטותiStock

שאלה:

כבר כמה שנים מודע לבעיה אצלי של הטלת ספקות וקושי בקבלת החלטות שנובעת מההשלכות של טעות בבחירה ושההחלטה שאני אקבל חייבת להיות מאה אחוז בלי טעויות.

אני אתן דוגמא: אפילו בדברים ממש חומריים, אם זה נעליים, פלאפון, ייקח לי זמן עד שאני אקנה כי אני אחפש את הפלאפון הכי מתאים לי ואת החנות הכי טובה במחיר הכי מתאים, ואני אשאל ואבדוק לעומק כדי לעשות את הבחירה הכי טובה.

גם בנעליים אני אלך ואמדוד את המידה כמה פעמים ואתלבט בין הצבעים מה הכי מתאים וגם לפעמים אחרי שבחרתי אני אומר לעצמי 'אולי הייתי צריך לבחור בדרך השנייה'.

זה ממש טבוע בי להעלות את היתרונות והחסרונות של כל צד ואני נתקע מה להחליט. כל הסיפור הזה פוגש אותי ממש חזק בדייטים כי אם בדברים הכי קטנים אני מסתבך אז קל וחומר בהחלטה הכי משמעותית בחיים.

יש את ההרגשה הפנימית ש'זה לא זה' גם אם הרבה פעמים אני לא יודע על מה לשים את האצבע ומה מפריע לי. מקווה שהסברתי את הבעיה באופן ברור ואני ממש אשמח אם יתנו לי מענה:) אין עליכם, תותחים!

תשובה:

היי מתן,

קודם כל תודה על השיתוף. הנושא בפשטות הוא "קבלת החלטות". אני רוצה לספר לך משהו. בשבוע שעבר היה אצלי מתאמן, בחור בן 39. שסיפר לי על קושי גדול בקבלת החלטות שיש לו.

קשה לו לבחור בעבודה שלו האם לפנות למוקד של יוסי או למוקד של עליזה. (שניהם נותנים את אותו מענה פחות או יותר אבל בשניהם יש יתרונות וחסרונות).

קשה לו לקבל בערב החלטה האם לפגוש את חברי הילדות שלו כדי להעלות זכרונות, או להיפגש דוקא עם החבר'ה מהעבודה ולהרוויח את הגיבוש.

לקראת שבת הוא בכלל שובר את הראש, ובדרך כלל מצליח להחליט רק כמה שעות לפני שבת האם הוא יסע להיות עם אמא, או דוקא לצאת לשבת עם החבר'ה.

דייטים? טוב ברור שממש קשה לו לקבל החלטה. היי, מדובר בהחלטה לכל החיים!

שאלתי אותו מה אומר בשבילו המושג "החלטה"? והוא ענה לי "אחריות". שאלתי אותו - ומה אומרת לך המילה "אחריות" והוא מייד ענה לי "סכנה".

כלומר מבחינתו החלטה + אחריות = סכנה. "למה זה מסוכן"? שאלתי. "כי יש מצב שזה לא יצליח". ותגיד, כשאתה מחליט, כמה סיכויים יש שזה יצליח או לא יצליח?

לאחר כמה שניות של חשיבה הוא אמר לי "לכאורה יש סיכוי של 50% לכאן ו50% לכאן". ואם אתה לא מחליט, כמה סיכויים יש שזה יצליח...? יפה אמרתי לו. כאן בעצם מתחיל האימון.

ועכשיו שים לב טוב לדבר חשוב מאוד: אצלך בראש המושג של קבלת החלטה מגיע יחד עם אחריות וסכנה. כאשר הסכנה היא מה יקרה במידה וזה "לא יצליח".

כשאני רוצה שמעכשיו תדע, שדוקא כשאתה מחליט שלא להחליט, אתה לא "אולי" בסכנה שזה לא יצליח, אלא אתה בוודאות בסכנה עצומה. כי אתה בוודאות לא תצליח… כי אין מה שיצליח. לא ניסית אפילו. אין אפילו אחוזון אחד בודד… שתצליח.

בנוסף, כדאי לדעת. שגם כשאתה לא מקבל החלטה, אתה גם מחליט. פשוט אתה מחליט שלא להחליט.

האם גם לכך יש מחיר שאתה משלם? האם גם שם אתה נמצא במקום סכנה? ברור! לדוגמה אותו מתאמן, הגיע לגיל 39 כשהוא עדיין מנסה להינצל מהסכנה, האם הוא משלם מחירים כבדים? כמו - להתחיל לגדל ילדים בגיל 40… נכדים רק בגיל 60-70… חסמים הרבה יותר גדולים שמגיעים במתנה עם הגיל… ועוד ועוד.

אז האם כשהוא קיבל החלטה שלא להחליט הוא גם קיבל החלטה? ברור. מחר ארחיב על כך בתרגול והאימון יחד איתי ב-20:30. בהצלחה!!

גבי דניאל - מאמן אישי

מנהל התוכן בפרויקט 252

לפרטים והצטרפות לפרויקט 252 לחצו כאן