אשפה וסמים בבית העלמין של ירחיב
אשפה וסמים בבית העלמין של ירחיבצילום: גלי מרגלית

רב העיר אור יהודה הרב ציון כהן, ביקר בשבוע שעבר בבית העלמין של המושב ירחיב, יחד עם הרב אליעזר שמחה וייס, חבר מועצת הרבנות הראשית.

"במשך כעשר דקות דקות נסענו בסמטאות ג'לג'וליה עד שהגענו לדרך ללא מוצא בקצה שטח בנייה. נאלצנו לרדת מהכביש ולעלות למקום עפר כדי להכנס לבית העלמין", משחזר הרב וייס בשיחה עם דביר עמר, כתב העיתון ''שביעי''.

עד שהצליחו להגיע למקום, המראות שנגלו לעיניהם לא היו פשוטים לעיכול. "קשה לראות בית עלמין יהודי שהופך למקום שנרקומנים מסתובבים בו", מספר הרב כהן. "העזובה שם רבה, ואנשים חדלו מלקבור את יקיריהם בבית העלמין". למצב העגום יש השלכות נוספות כפי שמספר בכאב יהורם גולי, יו"ר הוועד של ירחיב.

"השנה לא עליתי לקבר של אבא שלי. תושבים מג'לג'וליה מחללים את הקברים ומשתמשים בחצר בית העלמין כמזבלה. רק לפני כמה חודשים פיניתי עם טרקטור כבשה מתה שהם זרקו לשם. האבלים חוששים לקבור את מתיהם שם, והיעדר הגישה מונע מהם לעלות לקבר באופן סדיר. התושבים לא יכולים לקבור את יקיריהם בבית העלמין של המושב ועקב כך מוציאים אלפי שקלים לקבור את יקיריהם במקומות אחרים".

על פי הדיווח של דביר עמר בעיתון ''שביעי'', הבידוד נוצר בעקבות סלילת כביש 6 החוצץ בין ג'לג'וליה לירחיב, וכעת משרד הפנים מתכנן להעביר את שטח בית העלמין לשליטת המועצה הערבית. "אנחנו קשובים למצוקת התושבים ורוצים לעזור", אומרת ראש מועצת דרום השרון, אושרת גני גונן. "אלא שהשבוע נודע לי שבוועדת הגבולות של משרד הפנים רוצים להעביר את בית העלמין לשיפוט של ג'לג'וליה".

הפתרון שמצאו אנשי ירחיב לתופעה הוא הקמת בית עלמין חדש ביישוב. הם עשו זאת באופן פרטני, בשטח חקלאי ועל חשבונם."ועד האגודה ביקש להכשיר קרקע בשטח הקרוב למושב. משפחה, אשר יקירה נפטר עקב מחלה, החליטה לקבור את יקירה בשטח שביקשו להכשיר".

פקחי רשות מנהל מקרקעי ישראל הגיעו למקום עם צווי הפסקת עבודה והמקרה מצוי בדיונים בבית המשפט. "תושבי ירחיב פעלו להקמת בית עלמין בתחומי המושב באופן פיראטי ובלתי חוקי, כאשר אין אפשרות להקצאת שטח זה למטרת בית עלמין", אומרים ברמ"י. "מחוז מרכז ברשות מקרקעי ישראל מקדם בימים אלה תוכנית להקמת שורת בתי עלמין, שאחד מהם - בנווה ימין - יכלול כ- 150 אלף חלקות קבר וייתן מענה לירחיב. חלקה מיוחדת תוקצה שם עבור המושב".

במועצת דרום השרון פחות אופטימיים."הקמת בית העלמין החדש עולה 200 מיליון שקלים, ואין לנו איך לשלם פיצוי על הפקעת 180 דונם מהמושב נווה ימין. אנחנו מצפים מהמדינה שבנתה את כביש 6 להביא לנו פיצוי יוצא דופן ושבית העלמין בירחיב יועתק על חשבונה לבית העלמין החדש", אומרת גונן.

הרב וייס ביקש לכנס בדחיפות את הוועדה לכבוד המת ברבנות הראשית. "כיצד יתכן שרשות מקרקעי ישראל מקצה אדמות לעיר ערבית ומהיהודים נבצר להגיע למקום בביטחון? האם חובתנו להוציא פסק הלכה האוסר קבורה בבית העלמין הישן, בשל סכנת הנפשות הכרוכה בכך? או אף לפעול לפינוי עשרות הנפטרים שכבר נקברו למקום מבטחים?". מהרבנות הראשית נמסר:"הרב וייס, כחבר מועצת הרבנות הראשית הוציא מכתב כדי לטפל בנושא, והנושא יטופל בע"ה". ממשטרת ישראל נמסר שהנושא לא מוכר וטרם הוגשה תלונה.