סלילת כביש עוקף חווארה
סלילת כביש עוקף חווארהצילום: מוא"ז שומרון

בקרוב יחלו העבודות לסלילת כביש עוקף חווארה וכביש עוקף אל ערוב, שנתיים לאחר שביתת הרעב והסכם הכבישים העוקפים ביו"ש אותו הוביל ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן יחד עם משפחות שכולות.

בימים אלו מסתיימת כתיבת המכרז של כביש עוקף חווארה על-ידי חברת 'נתיבי ישראל'. המכרז צפוי להתפרסם בסוף חודש אוגוסט.

כביש עוקף חווארה צפוי להנגיש את אזור גב ההר למרכז הארץ, ועלותו היא 250 מיליון ש''ח.

בסיור שנערך לאחרונה עם שרת התחבורה מירי רגב אמר לה דגן כי הכביש תוכנן להיות חד נתיבי וחד מסלולי אך עם התאמות בפועל להרחבה. דגן ביקש מהשרה כי בהגיע זמן הביצוע, תיבחן האפשרות לבצע בפועל כביש דו נתיבי ודו מסלולי. רגב הבטיחה לבחון את הנושא.

(טקס ההודעה על ההסכם בין מאהל המחאה וראש הממשלה בנושא כבישים העוקפים)

ערב הבחירות האחרונות לכנסת, ביקש דגן ממשרד הביטחון להעביר את הטיפול בכביש למשרד התחבורה. משרד הביטחון בראשות בנט נעתר לבקשה, ודגן ביקש שביצוע הכביש ייעשה בידי חברת 'נתיבי ישראל', גם בגלל שבהמשך החברה לוקחת על עצמה את האחריות התחזוקתית.

יצויין כי בעת תיכנון התוואי, דאגו המתכננים שהוא לא יפגע בבתים פלשתינים, גם כאלו שנבנו באופן לא חוקי. לפיכך התוואי כולו עובר רק בשטחים פתוחים. צוות מקצועי של המועצה האזורית שומרון מלווה את הפרוייקט בשטח באופן שוטף ופועל אל מול גורמי הצבא על מנת לאבטח את הפועלים.

מומחי נדל"ן מזהים כבר עכשיו, בזכות הכביש המתוכנן, עלייה בהתעניינות ברכישת דירות ביישובי גב ההר, רובן למגורים וחלקן להשקעה. "זוהי מגמה חיובית. השומרון פתוח לכולם ואנחנו מצפים להמשך התפתחות וחיזוק האיזור גם בתחומים אחרים לאחר מכן", סיכם דגן.

בנוסף, התפרסם השבוע המכרז לביצוע כביש עוקף אל-ערוב (חוצה יהודה). הכביש גם הוא חלק מהסיכום מול ראש הממשלה על הכבישים העוקפים, אשר מטרתם היא שיפור תשתיות הכבישים בכל אזורי יהודה, שומרון ובקעת הירדן. הכביש, אשר יחבר בין מרכז גוש עציון וצפון הר חברון-קריית ארבע, יעקוף את הכפרים אל-ערוב ובית-אומר ויאפשר לנוסעים בדרך לנוע בצורה בטיחותית ונוחה.