חוף הים בימי הקורונה
חוף הים בימי הקורונהצילום: Flash90

פרופ' חגי לוין, אפידימיולוג ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, שוחוח עם ג'ודי שלום ניר מוזס ב-103fm על העלייה התחלואה בנגיף קורונה ועל המגבלות החדשות שהטילה הממשלה.

הפרופסור לוין אמר כי לדעתו "אף אחד מאיתנו לא יכול להבין מה קורה כאן, בעצם איך בכלל מתקבלות ההחלטות? למה הגענו למצב הזה? אנחנו חייבים להבין שהמשבר הזה איתנו להרבה זמן, לא לפעול בשליפות מהמותן באמצע הלילה. למה להגיע למצב הזה? הרי זה היה צפוי שתהיה עליה במספר המקרים, היה תרחיש מאוד סביר.

''אנחנו אמרנו במאי וביוני 'אל תחכו לחורף, כבר עכשיו ביולי-אוגוסט תיתכן עליה דרמטית במקרים, תכינו עכשיו תכניות, תפיקו עכשיו את הלקחים. תחזקו את מערך החקירות האפידמיולוגיות'. זה לא ייאמן שאנחנו מגיעים לישיבת לילה מאוחרת של דרג פוליטי, בלי שיש המלצות מקצועיות ברורות, בלי שיש תוכנית, בלי שיש דרך".

הוא ציין כי נערכה ,סקירה בינלאומית משווה של המדיניות בעשרות מדינות, אף מדינה לא מתנהלת ככה. כל המדינות שמתנהלות ומצליחות בהתמודדות, מתכננות תכניות, מיידעות את הציבור, מסבירות את הרציונל ומצליחות להתמודד. בניגוד לכל מכחישי הקורונה, אנחנו הכי חוששים מהקורונה, כל אחד מאיתנו צריך לראות את עצמו כאילו הוא נשא קורונה. אם אפשר לא להיפגש אז לא להיפגש, ואם אתה נפגש - אז בחוץ עם מסכות. אבל הדרך להשיג את זה היא על ידי עבודה עם הציבור, להבין את הסיכון. לא באכיפה ולא בהחלטות שרירותיות שאין בהן הגיון".

הוא הסביר זאת באמצעות המגבלה על חופי הים, "הכי בטוח באוויר הפתוח, כדאי שכולנו במקום להסתגר בבתים נצא החוצה, לשמורות הטבע ולחופי הים. אפשר להיות שם בלי להיות במגע הדוק עם אנשים אחרים, הסיכון להדבקה באוויר הפתוח קטן עשרות מונים מהדבקה במקום סגור. כולנו זקוקים גם לבריאות נפשית שלנו. צריך לקבל החלטות הגיוניות על בסיס מה שאתה יודע, על איך המחלה עוברת, לא על בסיס פחדים שיש לך. שמעתי את אחד השרים שאומר 'אני מפחד שאנשים מצטופפים כמו סרדינים בחופים'. אבל האם יש שם הדבקה? למה אנחנו לא מבינים שיש רק דרך אחת להצליח והיא לייצר קונצנזוס, לפעול בהיגיון על בסיס ראיות, יחד עם הציבור ולא נגד הציבור".

כמו כן, הוא התייחס למגבלה על קייטנות הקיץ של ילדים, ואמר: "הרי אם הילדים לא יסתובבו בקייטנות, מה הם יעשו? ילכו לבתים של חברים. כל יום לחבר אחד, במקום שתהיה לנו שליטה ובקרה ונוכל בתנאים מבוקרים לאפשר את הפעילות החיונית הזאת של קייטנות, במיוחד לילדים מתחת לגיל 10 שהם הרבה פחות מדביקים ונדבקים. אני חושש שיקבלו החלטה לא נכונה לבטל בפתאומיות את הקייטנות".

"אנחנו במשבר אמיתי"

בהמשך דבריו אמר האפידמיולוג לוין כי "אנחנו כולנו בפוסט טראומה, צריך להבין את זה. יש אנשים שממש בפוסט טראומה מהגל הראשון, מהסגר הכבד, מהתנאים הקשים. אנחנו במאי הוצאנו מכתב למל"ל שאנחנו מזהירים מהתופעה של היעדר ביטחון תזונתי. יש לנו נתונים על עלייה דרמטית במספר המשפחות שזקוקות למזון ושזקוקות למזון בריא. אנחנו רואים עליה במשקל בישראל, ירידה בפעילות גופנית, עליה בעישון - לדברים האלה יש השלכות קשות על הבריאות של כולנו, לא פחות מהקורונה. זה בריאות הציבור".

אילו הדבר היה תלוי בו, לוין אמר כי היה "משנה בכלל את דפוס הפעולה לדפוס מתכנן. מקים צוותי פעולה בנושאים שונים ובאוכלוסיות שונות. להגדיר מטרה משותפת, לחיות עם הקורונה, עם כמה שפחות מתים אבל כמה שיותר פעילות חיונית לחיים. למנוע התפרצויות, למנוע הדבקה של אוכלוסיות בסיכון. הייתי בודק מה הצרכים של אנשים, מה יעזור להם להימנע מקרבה פיזית, והייתי מקשיב לאנשי המקצוע. הייתי ממקד את הפעילות למניעת פעילות בתנאים סגורים, ששם יש סיכון להדבקה, ומעודד פעילות באוויר הפתוח שגם טובה לבריאות הנפשית והגופנית שלנו, וגם שם יש הרבה פחות סיכון להדבקה".

אך הדגיש כי תחום החתונות לא נכלל ב'פעילות במקום פתוח', שכן "חתונה זה אירוע חברתי. הרי איך אפשר לא לנשק את הכלה? לא לרקוד? צריך להתבסס על נתונים, ראינו בנתונים מהארץ ומהעולם שחתונות הן מוקדי הדבקה. כמו שנתנו לנו הנחיות מנותקות מהמציאות – 'סעו באוטובוסים ופתחו חלונות'. בואו – צריך חיבור למציאות, לשטח, לציבור. ההודעה שיצאה מהממשלה אומרת מה ההגבלות אבל אין בהודעה שום דבר שאומר מה נותנים לנו, איך מגנים עלינו, איך עוזרים לנו. הסיכון אמיתי, אני מאוד דואג שאנשים יאבדו אמון, יצפצפו על הכללים".

לסיום אמר פרופ' לוין: "חייבים להבין - אנחנו במשבר אמיתי, במצב חירום ובמצב חירום תמיד המשאבים הם במחסור. צריך להבין שבסוף לא יהיה ניתן לבדוק את כולם. צריך להגדיר מטרה - אין לנו מטרה. אתה צריך להבין, במודעות פנימית שאם אתה קופץ לחבר אתה מסכן אותו ואותך, דבר איתו בטלפון. ההורים שלי גרים 200 מטר ממני, מה לעשות? אני עושה להם שלום מהמרפסת, מדבר איתם בטלפון. אין מה לעשות, זה צו השעה. זה לא יקרה על ידי זה שיכו בנבוט עוד יותר חזק ועוד יותר חזק, זו לא הדרך".