עו"ד סיגל יעקובי
עו"ד סיגל יעקוביצילום: דוברות משרד המשפטים

הגל השני של הקורונה הביא עמו גל של בקשות פשיטת רגל של יחידים (לא תאגידים), כך עולה מנתוני כונס הנכסים הרשמי, המתפרסמים הבוקר (ראשון) בכלכליסט.

על פי הדיווח, בחודש יוני האחרון הוגשו 2,038 בקשות לפשיטת רגל, עלייה של 75% בהשוואה לחודש יוני 2019.

בנוגע לפירוקים של חברות, נמסר כי אין עלייה במספר הפירוקים, אבל יש שינוי בתמהיל: פי שלושה יותר מסעדות ביוני 2020 בהשוואה ליוני 2019.

הפערים בהיקף הבקשות אינם רק תוצאה של אפקט הקורונה. דבר נוסף שהשתנה הוא כינסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון החדש, השם את הדגש על שיקום חייבים חדלי פירעון במקום על הענשתם.

ברבעון ראשון של 2019 הוגשו 4,401 בקשות פשיטות רגל, וברבעון הראשון השנה (לפני פרוץ הקורונה ולאחר שחוק חדלות פירעון נכנס לתוקף) הוגשו 6,286 בקשות, עלייה של 42% במספר בקשות פשיטת הרגל.

עו"ד סיגל יעקבי, כונסת הנכסים הרשמית (כנ"ר), ציינה בעקבות הנתונים, "אספנו נתונים מכל המקורות הכלכליים האפשריים (למשל בנק ישראל, מרכז המידע של כנסת ונתוני שירות התעסוקה), וכשמנתחים את הנתונים מבינים שגם אם לא כולם יגיעו לקריסה, וגם אם יהיה סיוע ממשלתי שיחזיק את האנשים עם הראש מעל למים, אי אפשר יהיה להתחמק מעלייה בהיקף הבקשות לחדלות פירעון, וכנראה שגם בהיקפים מאוד־מאוד גדולים של עשרות אחוזים, אני מקווה שלא במאות אחוזים".

בכנ"ר טרם פילחו את פרופיל העסקים שמהם מגיעים מבקשי בקשות פשיטות הרגל. "אנחנו מעריכים עלייה משמעותית במספר הבקשות לפשיטות רגל ופירוקים, בעיקר בתחומים המרכזיים שנפגעים במשבר: מסעדות, תיירות, אירועים וכיוצא באלה", אמרה יעקבי.

יעקבי התייחסה גם לעלייה ברבעון הראשון, וציינה כי בכונס הרשמי לא צפו לזינוק כה חד במספר הבקשות לפשיטת רגל בעקבות כניסת החוק החדש לתוקף.

"שלושה חודשים אחרי כניסת החוק לתוקף החלה עלייה די משמעותית בכמות הבקשות שהתקשינו להתמודד איתה עד שהחלו להיווצר פיגורים ואפילו משמעותיים. כשזה קרה נכנסו מיד למוד של חירום, של גיוס עובדים מתוך המערכת מתחומים אחרים לתת יד לסייע בפתיחת תיקים. הגדלנו את כמות העובדים שעוסקים בתחום הזה, ובתקופת הקורונה, כשנאלצנו לשלוח עובדים לחופשה כפויה, את היחידה שעוסקת בבדיקת הבקשות ומתן הצווים השארנו בתפוקה של 100% ואכן התגברנו על הגיבנת".

איך אתם נערכים לגידול במספר הבקשות לפשיטות רגל בשל הקורונה?

"ביום חמישי פורסם להערות הציבור תזכיר חוק חדלות פירעון לשיקום כלכלי שעוסק בעיכוב הליכים לשם הסדר חוב גם לתאגידים וגם ליחידים. נכון להיום חייב יכול להיכנס לעולם חדלות הפירעון ולהגיש בקשה לצו פתיחת הליכים, כשבכל שלב הוא יכול להציע הסדר. זה הליך שהחייב נדרש לשלם כל חודש לנושיו וממונה לו בעל תפקיד שמפקיע את השליטה בניהול העסק שלו. מנגד, יש לחייב הגנה של הקפאת הליכים. כלומר נושיו לא יכולים לפתוח הליכים משפטיים נגדו. לעומת זאת, אותו חייב יכול להגיע להסדר בלי צו הקפאת הליכים, ואז הוא נדרש לדבר עם נושיו ולא מקבל הגנה של צו הקפאה".

"התיקון לחוק נותן לו את אותה הגנה של אי פתיחה בהליכים משפטיים עם הצעת הסדר לבוא בדברים עם הנושים כדי להגיע להסדר חוב, בלי הפקעת השליטה בניהול העסק ובלי צו פתיחת הליכים שיש לו השפעות ארוכות טווח על החייב. כלומר החייב יקבל את ההגנה לתקופת התארגנות וכדי לנסות להגיע להסדר".

המלצתך למי ששוקל כעת להגיש בקשה לפשיטת רגל?

"עדיף לנסות להגיע להסדר עם הנושים, במיוחד בתקופת הקורונה שמתוכנן כלי חדש שמאפשר בצורה טובה תוך הקפאת הליכים לגבש הסדר חוב".