משה בוגי יעלון
משה בוגי יעלוןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר הביטחון לשעבר ח"כ משה (בוגי) יעלון, יו"ר מפלגת תל"ם, התייחס הבוקר (ראשון) בראיון לרדיו 103FM לתפקודו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתקופת הקורונה.

"אנחנו במשבר מנהיגות מאוד מסוכן, משבר חוסר אמון של הציבור בהנהגה מאוד מאוד מסוכן. אמרתי בזמנו כשנתניהו חגג את נצחונו על הקורונה שאני נותן לו 10 בשיווק מניפולטיבי שיקרי ואז עוד 5 על הניהול בגלל כמה החלטות נכונות וכעת נותן לו 0 על זה ו-0 באמינות, אנשים מבינים את זה. בסופו של דבר צריך להחליף את הממשלה הרעה הזאת כמה יותר מהר, בדרך כזו או אחרת. בין אם מזיזים את נתניהו בהרכב הנוכחי, בין אם הולכים לבחירות", הזהיר.

לטעמו, בנושא הניהול של משבר הקורונה, "מדינת ישראל היא המדינה שערוכה כמעט הכי טוב בעולם לניהול משברים כאלה. למה הוא לא נתן למשרד הביטחון, והוא גם לא נותן עכשיו לנהל את האירוע? מסיבות פוליטיות שמא מישהו אחר יזכה בתהילה. איך אפשר שרה"מ ינהל משבר כזה עם 2 אנשים, ר' המלל שהוא לא אופרטיבי ומנכ"ל משרד הבריאות? בסוף השבוע האחרון, למה לא התייעץ עם רופאים כדי לקבל החלטה על סגר עם ה'פארסה' של המסעדות? כי הוא רצה שסגר ימנע את המחאה וההפגנות. הוא לא הצליח, אז ביטל גם את עניין המסעדות".

גולן יוכפז ציין בפני יעלון כי על פי כל הסקרים, גם אם מדינת ישראל תצא לבחירות נוספות נתניהו יישאר ראש הממשלה. על כך השיב יו"ר תל"ם: "ממש לא. בשום פנים ואופן לא. נתניהו הרי הוביל את המדינה לאנרכיה כרגע. כל זה נובע ממה שקורה גם היום. דיון בבית המשפט המחוזי, שיש ניגוד עניינים מובהק בין מדינת ישראל והנאשם בנימין נתניהו. הוא בצעם מוביל את המערכת הפוליטית בשנה האחרונה, ל-3 מערכות בחירות והוצאה אדירה של 10 מיליארד שקל והכול נובע מניסיון שלו להימלט מספסל הנאשמים. לכן, תנאי הכרחי, גם אם לא מספיק, לתיקון זה שהוא לא יהיה שם".

"אנשים מבינים שהמדינה סטתה מהמסילה"

שר הביטחון לשעבר, הוסיף לבקר את התנהלותו של רה"מ נתניהו בטיפול במשבר הקורונה, ואמר: "הוא מנהל את המדינה כמו ראש כנופיית פשע, אין לי מילים אחרות. אלה מילים קשות, לכן הוא חייב לזוז. כול מי שהוא לא 'יס מן' - הוא תוקף אותו. פקידים ומשרתי ציבור מתחילים לא לתפקד; הכנסת שאמורה להיות איזון ובלם מבקרת, מפקחת וגם עוזרת – מפריעה לו; תראה מה הוא עושה עם ח"כ יפעת שאשא ביטון, בכלל הוא לא יכול לפטר אותה. כאשר עוברים עבירות תוך כדי בחירות בין אם זה האזנות, חדירה לטלפונים ואומרים שזה איראנים, בין אם מפעילים לחץ, בונים תיקים ליריבים באופן לא חוקי, בסופו של דבר מי ממן את זה גם? אלה עבירות", והדגיש: "אני לא הייתי אומר את זה אם לא הייתי בטוח".

יעלון סירב להסביר כיצד הוא נחשף למידע זה, אך אמר: "מה עשו ליועץ האסטרטגי של כחול לבן? נתניהו היה מעורב בזה אישית, עורך הדין שלו שהוא עו"ד של הכנופיה. אני מחכה קודם כל שהנושאים האלה יחקרו, ואני מצפה קודם כל ב-6 באוגוסט, הכי חשוב, שהיועמ"ש לממשלה וגם נתניהו ואחרים יגידו על מה נפתחה חקירה, לא נפתחה חקירה, בפרשת השחיתות הביטחונית החמורה ביותר בתולדות המדינה שזה פרשת 'נתניהו-כלי השיט'. יש דברים שעוד לא נבדקו ונתניהו יודע שברגע שהוא יזוז מהכיסא כל הדברים האלה יצאו החוצה".

ענת דוידוב תהתה האם לדעתו נתניהו מפחד? וגולן הוסיף ושאל האם לדעתו של יעלון הפחד ממשפט, מחקירות או מהדחתו מהשלטון הם שמניעים אותו לנהוג כפי שנוהג. יעלון השיב: "בוודאי. רבותיי, מה אתם לא רואים את זה? גם וגם וגם, כל זה עומד בראש שיקוליו אחרת אתה לא יכול להסביר למה הוא הוביל אותנו לבחירות, כשהוגש נגדו כתב חשדות הוא פיזר את הכנסת, שוב אני מזכיר – הוא לא ניצח בשום מערכת בחירות". לכן, הוא הציע לחכות ולראות לאן המחאה תתגלגל, "אני מסתובב שם ופוגש ליכודניקים כואבים, לא 'ביביסטים' אלא ליכודניקים. כשאני מסתובב בצמתים בסופ"שים האחרונים, רואה יותר ויותר אנשים יוצאים, יותר מגוון ויותר צפירות של מכוניות שמזדהות עם זה. אנשים מבינים שהמדינה כרגע סטתה מהמסילה. בסופו של דבר הוא יצטרך לזוז, לא תהיה ברירה".

הוא הודה כי הוא ציפה שמי מחברי הליכוד יפנה לנתניהו בבקשה שיפנה את מקומו כראש הממשלה, אך הדבר לא קרה. אך לאחרונה "אני שומע את חברי הליכוד, מה כולם מסכימים עם מה שקורה וגם השרים? לצערי, החליטו לתת לו חסינות, גם מפלגות אחרות נתנו לו חסינות אלה ששכחו את עשרת הדיברות – לא תגנוב וכל מה שנאמר במסורת שלנו בנושא שוחד. אני רואה שגם שם זה מתערער".