ילדים
ילדיםצילום: איסטוק

החופש הגדול משנה את השעות שבהן הילדים נמצאים בבית עם ההורים, במיוחד בקיץ הנוכחי שבו חלק מהמסגרות סגורות והילדים שוהים בביתם.

לכן, הורים הקובעים ביניהם הסדרי משמורת קבועים בחודשי הלימודים, משנים מעט את השעות שבהן כל אחד מבני הזוג ישהה עם הילדים. במאמר זה נדון בשינויים בתקופה זו וכיצד כדאי לעשות זאת נכון.

גמישות היא הסוד

חלק מההורים קובעים משמורת משותפת לאורך כל השנה. הילדים מגיעים להורה שאינו משמורן ראשי למשך יומיים עד שלושה בשבוע, לנים בביתו וכך שני ההורים זוכים לזמן איכות עם הילדים, והילדים זוכים לשני הורים מחנכים. הסיבה שבתי המשפט מעודדים משמורת משותפת היא שאיזון בזמני השהות בין ההורים מסייע לבריאות הנפשית והרגשית של הילדים.

בימי הקיץ, יש הזדמנות גם להורים שלא קבעו משמורת משותפת לשנות את מנהגם, ולאפשר לילדים לשהות זמן רב יותר עם ההורה שאותו הם רואים פחות במהלך השנה. כל זאת בהתאם לשעות הפנויות של ההורים בזמן זה.

אם הילדים הולכים לקייטנה, אפשר לתאם שבכל מספר ימים קבוע בשבוע, ההורה המשמורן יאסוף את הילדים מהקייטנה ובימים אחרים ההורה השני. גמישות היא הסוד להצלחה בביצוע שינויים אלה במשמורות.

בין הסדרי הראייה למזונות

לפני שעושים שינויים בנושא המשמורת, חשוב להגדיר את הצרכים של כל אחד מבני הזוג מבחינת שעות עבודה, נופשים או בילויים אחרים. אם אחד ההורים חזר ללימודים באוניברסיטה הוא עשוי להיות פחות פנוי בחודשי החופש הגדול במהלך סמסטר הקיץ. לאחר מכן יש לערוך הסכם מסודר בכתב על הסדר המשמורות שנקבעו יחד.

חשוב להבין כי לזמן שבו הילדים שוהים עם ההורה שאינו משמורן יש גם השלכות על תשלום המזונות באותו החודש. לכן, חשוב להגדיר כי מדובר בשינוי זמני בלבד, וכאשר הילדים יחזרו למסגרות הלימודים המשמורת תחזור להיות כשהייתה. ניתן גם להגדיר סכום פיצוי מיוחד שנועד לכסות מזון, קניות או הוצאות נוספות שההורה המשלם מזונות, משלם על הילדים ולהפחית את המזונות בהתאם. זכרו, כי כל אחד מההסכמים הללו נועד לשרת את טובת הילדים ולא את טובתכם האישית, אם יש ספק אפשר להיעזר בשירותי עורך דין גירושין לגישור וניסוח ההסכם הזמני.

מה אם הילדים לא מעוניינים לשהות עם ההורה השני?

שיקול נוסף בקביעת הסדרי המשמורת הוא העדפות הילדים. בדרך כלל, ילדים מעל גיל 6 עשויים להביע דעה חיובית או שלילית על השהות בבית אחר. יתכן והדבר קשור לגודל הבית והיכולת שלהם לזכות לפרטיות, במקרים אחרים יכול להיות שהילדים מעוניינים לשחק במשחקים, בגינה או הבריכה בבית שבו הם מתגוררים לאורך השנה.

לכן, חשוב להתחיל את קביעת המזונות משיחה קלה עם הילדים, להסביר שעכשיו יש להם הזדמנות פז להיות יותר עם ההורה השני, ולמצוא איך אפשר להפוך את השהות עבורם לנעימה יותר. חשוב להשאיר גם מקום לשינויים במהלך החופש הגדול אם הילדים אינם מסתדרים עם חלוקת המשמורות החדשות.

ביקור בבתים של קרובי משפחה אחרים

החופש הגדול, בדרך כלל, הוא זמן שבו אפשר גם לבקר בני משפחה אחרים כמו דודים וסבים. אפשר להגדיר מראש כי חלק מסוים מהחופש הילדים ישהו בבית קרובי המשפחה כחוויה כיפית ומגבשת. נושא זה חשוב להסדיר מראש, לקבל אישור מבן הזוג השני, וכמובן לתכנן היטב את הנסיעה והחופשה אם מדובר בבית שנמצא במקום מרוחק מהבית שבו הילדים מתגוררים במהלך השנה כולה.

נסו להוסיף גם את הסיכום לביקורים ארוכים או לינה בבית המשפחה המורחבת בכתב, כדי שלא יעלו מחלוקות מאוחר יותר שעשויות להעיב על הקשר בין בני הזוג. לקבלת ייעוץ בתחום המשמורת, מזונות ותחומים נוספים מומלץ לפנות לעו"ד לענייני משפחה.