השר אלקין
השר אלקיןצילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה, זאב אלקין, פרסם היום (שני) מכתב תגובה ארוך ומפורט להשמצות האישיות שנשמעו נגדו בשבועות האחרונים מפי בכירי האקדמיה בישראל וראשי האוניברסיטאות.

לקריאת המכתב המלא

תחת הכותרת "מכתב פתוח לחברי הסגל ולסטודנטים במוסדות ההשכלה הגבוהה", פירט השר אלקין את עמדתו בשורה ארוכה של נושאים עליהם הותקף על ידי ראשי המוסדות.

אולם, בפתח המכתב חשף השר משהו מתחושת הפגיעה האישית אותה חש לנוכח המתקפות, "הרגשתי את עצמי כמי שנמצא במשפט האינקוויזיציה הימי ביניימי כאשר הפרופסורים המכובדים, המתלהבים מהתפקיד להיות חשמני 'דת האקדמיה', בכלל אינם טורחים ללמוד את העובדות או לברר בצורה פשוטה, בשיח פתוח מולי, שאף פעם לא סירבתי לקיימו, מהן באמת תכניותיי והשקפותיי. קריאה נרגשת להצלת 'ארץ הקודש של האקדמיה' יצאה מפי ה'כמורה העליונה' ו'מסע הצלב' יצא לדרכו".

במכתבו התייחס אלקין בתחילה לפרשת הבחינות, והחלטתו לקיימן מרחוק בניגוד לעמדת האוניברסיטאות, "איפה בכל הפרשה הזו 'פגיעה קשה בחופש האקדמי של המוסדות'? בעיניי העמידה בדרישות החוק וההגנה על בריאותם של הסטודנטים ובני משפחותיהם בהתאם לדרישות הדרג המקצועי של משרד הבריאות היא לא רק הדרך היחידה האפשרית שמחייבת אותי, אלא גם חובתם של ראשי ור"ה ואמשיך לנהוג בדרך זו גם בעתיד".

אלקין הסביר גם את התעקשותו על מינוי נציג של אוניברסיטת אריאל בות"ת, "אין שום דרך הגיונית להסביר את המשך ההחרמה של אוניברסיטת אריאל. בכל מקרה במהלך של מינוי איש אוניברסיטת אריאל לות"ת אין שום פגיעה בחופש האקדמי ובעצמאות המוסדות אלא מילוי חובתי ואחריותי במסגרת מינוי חברי ות"ת כפי שנקבע בכללים".

בהמשך תקף אלקין את הטענות בנושא החלפת מ"מ מנכ"ל המל"ג, "בהתערבות של ראשי ור"ה בהליך מינוי מנכ"ל מל"ג קיים פגם מהותי. ור"ה מייצג את האוניברסיטאות, שהן גופים מבוקרים ומפוקחים על ידי מל"ג באמצעות המנכ"ל המתמנה".

"האם זה הגיוני שראשי הגופים המפוקחים מנסים להתערב בדורסנות ובבריונות במינוי מי שאמור לפקח עליהם, בלי שיש להם סמכות כלשהי לעשות זאת?", תהה אלקין.