מפגש מורכב עם הלהט"ב
מפגש מורכב עם הלהט"בצילום: גילי יערי, פלאש 90

בעקבות פניית רבנים, מנהל החמ"ד הסיר את חסותו מהשתלמות של מכון באר אמונה בנושא "נערים/ות הנמשכים לבני מינם".

לפני כשבועיים פרסם מכון "באר אמונה" יחד עם תנועת "אמונה" השתלמות לאנשי חינוך בנושא המוסקסואליות, ההשפעות הנפשיות על הזהות האישית והדתית וההתמודדויות בעולם הדתי.

את התכנית מובילים הרב אבישי מזרחי ותמי סמט מהמכון. בעקבות פניית הרב דרור אריה ורבנים נוספים לראש החמ"ד, שוש נגר, החליטו בחמ"ד להסיר את הלוגו שלהם מהפרסום אודות התכנית.

"בעקבות הפניות אליי מרבנים ליברלים ושמרנים כאחד, פניתי לשוש נגר עם המידע והיא החליטה להסיר את הלוגו מעל המודעה", אמר הרב אריה לערוץ 7.

הוא הוסיף, "אני משבח את החמ"ד שבחר לא לשתף פעולה עם תכנית שמי שמוביל אותה השתתף בכנס קווירים בבר אילן המעודד סטיות נוראיות (יש לציין כי הרב מזרחי לא השתתף כדובר בכנס אלא כצופה בלבד, י"ג), ואף לא מסתיר את דעתו המיואשת מתיקון בעלי נטיות הפוכות".

"התורה שלנו היא נצחית", אמר. "אם היא אוסרת משכב זכר, ודאי שאפשר להתמודד עם הנטייה, שהיא קשה ולפעמים קשה מאוד. החמ"ד מותקף ע"י גורמים כמו שפ"י (שירות פסיכולוגי ייעוצי, י"ג) המנסים לנווט ערכים הנוגדים תורה. לנושא רגיש ומורכב זה צריך לגשת מתוך גדלות בתורה ויראת שמים, המאמינה בנצח ישראל ותורתו".

עוד אמר הרב אריה, "ישנם אלפי נערים ונערות שטופלו ע"י מטפלים מקצועיים ויראי שמים וזכו להקים בית מאושר, אבא ואמא וילדים, את מחנכי ישראל יש להפגיש עם המטפלים הנפלאים האלה שהצילו נפשות מאובדנות. אני משבח את אומץ הלב החינוכי, שלא נסחף בלחץ החברתי הקשה שמובילים ארגוני הלהט"ב וכלי התקשורת. עם כל האמפטיה שלנו לקושי של אחינו ואחיותנו, לעולם לא ניתן לגיטימציה לאיסורים חמורים, המובילים לפירוק המשפחה ופירוק האומה. זה באר יאוש, לא באר אמונה".

טרם הסרת החסות, במכתב ששלחו ממכון "באר אמונה" למנהלים בחמ"ד והגיע לידי ערוץ 7 נכתב: "הסטטיסטיקה לא פוסחת על אף ציבור ועל אף מגזר. גם בקרב תלמידיך ישנם תלמידים המתמודדים ומתייסרים, כואבים ומבולבלים סביב נטייתם המינית".

"כדי לתת מענה לצורך העולה מן השטח נבנתה בחמ"ד השתלמות מקצועית שצמחה מתוך העולם הערכי של החמ"ד, על פי דרך התורה וההלכה ומתוך נאמנות לאבני הדרך של החינוך הממלכתי דתי ומתוך רגישות והקשבה למצוקה ולמבוכה הקיימת סביב נושא זה", כתבו.

"נערים/ות הנמשכים לבני מינם. השתלמות עומק בת 60 שעות שתעניק ידע רחב וכלים משמעותיים להתמודדות חינוכית מצמיחה ומיטיבה", כתבו. "מהי בכלל הומוסקסואליות? כיצד היא נוצרת? מה חווים נערים/ות דתיים הנמשכים לבני מינם? כיצד ההתמודדות האישית המייסרת מתכתבת עם ההדרכות של עולם הערכים היהודי? מה יש לעולם הרבני לומר בנושא? האם יש פתרונות לקונפליקט הקיומי והתיאולוגי? מה קורה במרחב הטיפולי? מה תפקידו של המחנך בתוך זה וכיצד הוא יכול לייצר חוויה מטיבה ומצמיחה? ומה עם ההורים? והחברים? איפה נמצא החינוך הדתי בתוך מלחמות התרבות המשתוללות ברחוב? איך מחנכים בחמ"ד לערכי משפחה בזמן הזה?".

ממכון באר אמונה (של תנועת אמונה) נמסר בתגובה: "ההשתלמות במכון באר אמונה תתקיים כמתוכנן. ההשתלמות צמחה מתוך העולם הערכי של החמ"ד, על פי דרך התורה וההלכה, מתוך נאמנות לאבני הדרך של החינוך הממלכתי דתי ומתוך רגישות והקשבה למצוקה הקיימת סביב נושא זה. אנו רואים שליחות בהובלת שיח קשוב ואחראי תוך מחוייבות לעולם התורה וההלכה".

ממשרד החינוך טרם נמסרה תגובה.

רשת אור תורה סטון מסרה כי היא מחזקת את מכון "באר אמונה" ותנועת "אמונה" על ההשתלמות בנושא נערים ונערות הנמשכים לבני מינם, וכי היא תסבסד השתתפות של אנשי חינוך מהרשת שירצו לקחת חלק בהשתלמות וזאת מתוך הבנה של חשיבותה.

בנוסף נמסר מהרשת בתגובה כי "אנחנו תומכים בקיום ההשתלמות ועל ההחלטה האמיצה והחיונית לטפל בנושא רגיש זה בצורה עניינית, תורנית והלכתית, ורואים בכך עזרה בהצלת נפשות בשל מצב של פיקוח נפש. התעלמות מנטיות מיניות של נוער דתי לאומי כלפי בני ובנות מינם לא תעלים את הנטיות, אלא רק תגביר את הבעיה ותעמיד את הנוער הדתי לאומי בסכנה. קשר השתיקה גורם לכך שאנשים שאינם מקצועיים ובעלי הסמכה לטפל בנושא, פוגעים אנושות באותם בני נוער וגורמים נזק נפשי להם ולסובבים אותם. השתלמות זו עשויה להעניק מענה, ידע וכלים להתמודדות עם התופעה הקשה של אותם בני נוער דתיים שמבחינה סטטיסטית סובלים יותר מדיכאונות וניסיונות אובדניים בעקבות משברים הקשורים להתמודדותם עם נטייתם המינית ובעקבות התחושה שאין כלפיהם רגישות והבנה. התורה שלנו היא נצחית ודווקא מתוך האמונה הזו אנו מאמינים שיש מקום להשתלמות הזו ובכלל לקיים דו שיח על נושאים רגישים במקום להתעלם מהם".

ההזמנה להשתלמות טרם הסרת החסות
ההזמנה להשתלמות טרם הסרת החסותצילום: באר אמונה