לשמר קשר ווירטואלי עם התפוצות

קבוצות נוער יהודי מהתפוצות לא מגיעות לישראל, משפחות יהודיות כבר לא מתכנסות לחגיגת בר מצווה ישראלית. יש אפשרות לשמר את הקשר.

שמעון כהן - ערוץ 7 , כ"ח בתמוז תש"פ

לשמר קשר ווירטואלי עם התפוצות-ערוץ 7
ארכיון
צילום: ירון רוזנטל

אילן וגנר, מנכ"ל ארגון Onward ישראל, קורא להקצות משאבים חינוכיים וטכנולוגיים להידוק הקשר עם יהדות התפוצות דווקא לעת הזו.

בראשית דבריו מתמקד וגנר בחשיבות שימור הקשר עם התפוצות, "יש לנו נטייה טבעית בתקופות משבר להסתכל פנימה אבל הקשר עם העלם היהודי חשוב לחוסן הלאומי שלנו כמדינה וכעם, ולכן חשוב להשקיע בזה למרות הקושי".

בתקופה זו בה לא קיים קשר פיזי בשל השמים הסגורים מציע וגנר "להשקיע בכלים הטכנולוגיים הקיימים, לייצר קשר וירטואלי של חוויות בישראל. יש לזה רצון בשני הצדדים", הוא אומר ומספר על התעניינות רבה במתרחש בישראל.

"אנחנו עוסקים בתחום ההתמחות מרחוק. כ-500 אנשים מתמחים בהשמה מקצועית בחברה הישראלית בדלי להגיע לכאן, זו נגיעה לתרבות הישראלית, חשיפה למעסיקים ועובדים ישראליים, פרויקטים, ליווי תכנים, שיחות זום וכך הם מקבלים חוויה יהודית ישראלית בלי להגיע לכאן", הוא אומר ומציין את התרומה לבעלי עסקים ישראלים הנעזרים בכוחות מבחוץ, "סטודנטים צעירים שבאים עם הרבה תשוקה ורצון לעזור להם".

וגנר מציין כי מדובר במגמות שהיו עוד קודם לקורונה ויאפיינו גם את הימים שאחרי הקורונה לנוכח השינוי הרדיקאלי המתחולל באופן בו אנשים מעבירים את זמנם לנוכח תמורות תקופת הקורונה. זמן זה שבו העולם הפך לקטן יותר הוא זמן ראוי להשקיע בקשר דרך הטכנולוגיות השונות.

בדבריו מציע וגנר גם להפריח מחדש את עולם התיירות וטיולים הישראלים עבור קבוצות יהודיות מהעולם דרך אותם אמצעים טכנולוגיים. הוא מציין כי המגמה כבר נמצאת כעת בתאוצה ויש להשקיע יותר בסיורים

וירטואליים. "מבקרים דרך מדריך וירטואלי במקומות שונים בישראל, שומעים הדרכה ומקיימים דיון היסטורי אקטואלי. מנהלים מפגשים עם פעילים ואנשי חינוך שראליים. בנוסף אפשר לחשוב על מגוון דרכי קשר כמו מפגשים בין קבוצות".

ואם אנחנו חוששים שמא האפיק הווירטואלי יחליף את זה הממשי במבט קדימה אל העידן שאחרי הקורונה, וגנר מרגיע: "הקשר הווירטואלי מגביר את התיאבון לקשר ממשי. גם אחרי שיתאפשר ניתן לעשות את הדברים בשילוב בין העולמות, לערב עוד אנשים ולהגיע לעוד מקומות שאולי לא מגיעים אליהם".

על מנת שתעשיית התיירות והטיולים גם תרוויח כלכלית מהמיזמים הווירטואליים הללו, מדגיש וגנר, על הממשלה להיכנס לעובי הקורה ו"לבנות את המודלים כדי שלא יהיה רק ביקור וירטואלי וזהו, אלא שאנשים יהיו מעורבים בקשר מתמשך".

"זה מקום לממשלה להיות מעורבת בפיתוח העניין. דרך הכוונה ולמידה משותפת אתרי תיירות ילמדו איך להיות נגישים וירטואלית, ובהמשך יש הבחנה בין הספקים למתווכים שבאים במגע עם קהל היעד. יש כאן עניין פילנטרופי של שימור הקשר עם יהודי התפוצות דרך חיבור לתכנים כשהנסיעה אינה מתאפשרת, וכאן נכנסים כל אותם ספקים".