מנדלבליט ואוחנה
מנדלבליט ואוחנהצילום: פלאש 90

‏היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט משיב למכתבו של השר אמיר אוחנה שטען כי הוא אינו מתייחס ברצינות לאיומים כלפי ראש הממשלה ומשפחתו.

"קיבלתי את מכתבך אשר הופץ לכלי התקשורת ביום שישי האחרון בשעות אחר הצהריים, בשעה שכולנו עוסקים בלא לאות בטיפול בסוגיות המשפטיות הבוערות הקשורות להתמודדות המדינה עם מגיפת הקורונה והשלכותיה החברתיות, הבריאותיות והכלכליות", כתב מנדלבליט.

לקריאת מכתבו המלא של היועמ"ש לחצו כאן

לדבריו, "למרבה הצער, המכתב רצוף האשמות שווא חסרות כל ביסוס בנוגע למערכת אכיפת החוק".

מנדלבליט ציין שני מקרים בהם נפתחו חקירות ובאחד מהם אף הועמד אדם לדין.

"גם אל מול השמצות והפצה של תאוריות קונספירטיביות משוללות קשר למציאות, אני לא נירתע מלבצע את תפקידנו", סיכם היועץ.

ביום שישי שלח אוחנה למנדלבליט מכתב בו דרש כי יתייחס במלוא הרצינות הנדרשת לסכנה ההולכת וגוברת לחיי ראש הממשלה ובני משפחתו.

המכתב המלא:

1. ממכתבך הזחוח, עולה כי אינך לוקח ברצינות את פנייתי בנוגע לאיומים הגוברים על חיי ראש הממשלה ובני משפחתו.

2. נדמה בעת האחרונה כי אתה פועל כמי שיצא לקרב אישי נגד ראש הממשלה, בבחינת "או אני או הוא", כפי שהדבר בא לידי ביטוי בשורה של החלטות (דוגמת התערבותך למניעת אפשרותו של רה"מ לקבל מימון להוצאות המשפט שכפית עליו – כשאתה בניגוד עניינים מובנה בהיותך המאשים והתובע המבקש להביא להרשעתו).

3. בנושא שבנדון, אנו עוסקים בדיני נפשות, במובן הכי מילולי: בזירה הציבורית הסוערת ממילא, נשמעים כיום קריאות מפורשות לרצח ראש הממשלה ובני משפחתו.

אלה הן קריאות בוטות ומפורשות, להבדיל ממה שקרוי "ההסתה שקדמה לרצח רבין". אין המדובר במשל ולא ברמז – אלא באיומים מפורשים, ולעיתים גראפיים – על חייו. ולא אחזור על התיאורים שפירטתי במכתבי הקודם.

4. בנוסף, על פי הפרסומים השבוע, אדם בשם "איתן עידו", אחד ממשתתפי ההפגנות נגד רה"מ פרסם בקבוצת ווטצאפ כי "...כל אחד מהמפגינים מוכן להיות הקורבן למען המדינה ולהיות היגאל עמיר והמוציא לפועל של חיסול הביבי...".

5. אדם אחר בשם "מנשה עופר" כתב: "וואלה צודק, צריך להוריד את ביבי כמו שהורידו את רבין...".

6. בנוסף, רק אתמול תועד מפגין ברחוב בלפור אומר מפורשות לאחד מתושבי השכונה שילדיו אינם מצליחים לישון מזה חודש: "לא רוצים אותו, את ביבי. אתה לא יכול לחסל אותו? אתה לא יכול לחסל אותו"?

7. במכתבך אינך מפרט כלל מה נעשה במקרים אותם הזכרתי. האם נפתחה חקירה? האם נעצרו עצורים?

8. מה המקור החוקי לסמכות שנטלת לעצמך להחליט מתי המשטרה תפתח בחקירה בעבירה של הסתה לאלימות? התוכל להפנות לסעיפי החוק.

9. ככל שננקטו אמצעים, נפתחו חקירות, נעצרו עצורים – יש לפרסם זאת למען יראו ויראו. מההסתה הפרועה עולה רושם ש"אין דין ואין דיין".

10. היועץ המשפטי לממשלה – החלטת להפעיל את סמכותך ולהגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה. זה איננו מאבק לחיים או למוות.