סטודנטים
סטודנטיםצילום: iStock

כדי לקדם חרדים בשוק העבודה, נפתחו מסלולי השכלה גבוהה מיוחדים לחרדים. מסלולים המותאמים לאורח החיים החרדי, בהפרדה בין גברים לנשים. חרדים הצטרפו למסלולים האלה, רכשו השכלה, הצטרפו לשוק העבודה, והכל היה חביב ונחמד.

הכל היה כה חביב ונחמד, עד שגם אנשים שאינם חרדים ביקשו להצטרף למסלולים האלה. גם הרבה מאד דתיים לאומיים (ואפילו חילונים) מצאו שהמסלולים האלה מתאימים להם ומוצאים חן בעיניהם, וביקשו להצטרף. לכאורה מצויין, לא?

מסתבר שלא. כבר נמצא מי שהגיש בג"ץ נגד המסלולים האלה.

מי הגיש בג"ץ? מי שהמסלולים פוגעים בו? מי שהמסלולים מפלים אותו? לא. מסיבה מאד פשוטה: אף אחד לא נפגע מהמסלולים האלה ואף אחד לא מופלה במסלולים האלה. להפך, הם פותחים אופציות להרבה אנשים, והם מסלולים מבוקשים. אנשים רבים מבקשים להצטרף והם נהנים מאד מהמסלולים. איש לא נפגע.

אז מי בכל זאת הגיש בג"ץ? כמה עמותות הדוגלות בליברליזם, בחופש, בזכותו של כל אדם לחיות לפי אמונתו כל עוד אינו פוגע באחר. העמותות האלה (שרגילות כמובן שבג"ץ מקבל את כל גחמותיהן) צרה עינן בחרדים שמותר להם ללמוד כפי רצונם ואמונתם. צרה עינן בדתיים לאומיים וחרדים שמצאו מסלול כלבבם.

"לא ולא", אומרים הפלורליסטים תומכי החופש, "אתם לא תלמדו לפי אמונתכם והשקפתכם. אתם תחיו אך ורק לפי מה שאנחנו נגיד לכם. על אפכם ועל חמתכם ועל כרחכם תהיו פלורליסטים כמונו".

טוב, התרגלנו כבר לכך שעמותות פלורליסטיות תומכות חופש כופות בכח את ערכי הפלורליזם והחופש שלהן על כל המדינה. גם התרגלנו שבג"ץ תמיד נענה להן. אבל מה דעת המועצה להשכלה גבוהה? מה דעת האוניברסיטאות? אלה שתמיד אומרים שרק שיקולים מקצועיים ומדעיים עומדים לנגד עיניהם. הם בודאי אומרים שאם המסלולים עומדים בקריטריונים לימודיים ומחקריים צריך לאשר אותם, לא כן? הרי רק שיקולים מקצועיים ומדעיים עומדים לנגד עיניהם. אז מסתבר שגם זה לא מדוייק.

מתוך הנתונים הנ"ל עלינו להסיק שתי מסקנות. אחת טובה ואחת רעה. הבשורה הטובה: עדיין לא פסה אידאולוגיה מן הארץ. נכון שיש אנשים שמנסים להציג את עצמם כניטרליים, אובייקטיביים, חסרי כפיה וחסרי אמונה. הם מנסים להציג את עצמם כמתנגדי קנאות, כפתוחים, כפלורליסטים וכניטרליים. אבל מסתבר שאפילו האנשים האלה הם אידאליסטיים, אפילו האנשים האלה הם קנאים חסרי פשרות, שמוכנים למסור את נפשם על האידאולוגיה שלהם. ואם לא את נפשם שלהם – אז לפחות את נפשם של מתנגדיהם.

אין דבר כזה ניטרלי, ואין דבר כזה חסר אידאולוגיה. הם אידאליסטים ומהפכנים לא פחות ממשמרות המהפכה ברוסיה הלניניסטית, או לפחות באיראן. ברוך ה'!

והבשורה הרעה? לא יודע. אבל די ברור לי שהיתה גם אחת כזאת.