עומר אל רזאז
עומר אל רזאזצילום: רויטרס

עומר אל רזאז, ראש ממשלת ירדן, טוען כי ארצו עשויה "להביט בחיוב" על פתרון של מדינה אחת ישראלית-פלסטינית, בתנאי שתעניק זכויות מלאות לשני העמים.

בראיון שהעניק ל"גרדיאן" הבריטי, ממשיך אל רזאז להזהיר את ראש הממשלה נתניהו מפני תוכנית הסיפוח "שעלולה להביא לאי יציבות באזור ולשחרר גל של קיצוניות".

לדבריו, "מדיניות הסיפוח של ראש ממשלת ישראל תתבטא במדינת אפרטהייד חדשה שיכולה להפוך לכוח מקצין ותערער עוד יותר את האזור. כפי שאנחנו רואים את זה, כל דבר שאינו פתרון של שתי מדינות בר-קיימא הולך לדחוף לא רק את ירדן, לא רק את פלסטין, לא רק את ישראל, אלא את האזור ואת העולם כולו לכאוס", אמר אל רזאז בראיון בעמאן.

למרות האזהרות, אומר ראש הממשלה הירדני כי ארצו תהיה מוכנה לשקול בחיוב תמיכה במדינה אחת משותפת, אך בתנאי שהפלסטינים יזכו לזכויות שוות. "אם אתה סוגר את הדלת לפיתרון של שתי מדינות, הייתי יכול להסתכל על זה מאוד בחיוב אם היינו פותחים באופן ברור את הדלת לפיתרון דמוקרטי של מדינה אחת. אבל אף אחד בישראל לא מדבר על זה, ולכן אנחנו לא יכולים פשוט לקבל את מה שהם עושים.

''מי מדבר על הפיתרון של מדינה אחת בישראל? הם מדברים על אפרטהייד בכל מובן. אני מאתגר כל אחד בישראל לומר "כן", בואו נסיים את הפיתרון של שתי מדינות, זה לא בר-קיימא", אמר אל רזאז. "אבל בואו נעבוד יחד על פיתרון דמוקרטי של מדינה אחת. אני מניח שנבחן זאת באופן חיובי ביותר".

אל רזאז הזהיר עוד מפני השלכות הסיפוח, שעלולות לדבריו להביא גל של אלימות לאזור. "אנחנו נגד פעולות חד צדדיות. אנחנו נגד הסיפוח. אנו נגד כל צעד שאיננו במסגרת תוכנית כוללת המובילה לפיתרון של שתי מדינות. בקיצור, אם אנחנו לא הולכים לקראת פיתרון של שתי מדינות, אנא ידעו אותנו לקראת מה אנו הולכים, לאיזה סוג פיתרון של מדינה אחת אנו הולכים", אמר ראש ממשלת ירדן.