תעודה שנמצאה בדירה של מיכאל רבינוביץ
תעודה שנמצאה בדירה של מיכאל רבינוביץבאדיבות המרואיין

המסע של מיכאל רבינוביץ מתחיל, או שאולי צריך לכתוב נגמר, ביום בו הוא נפטר – ראש חודש סיוון. מיכאל היה אזרח גרמני שהתגורר בעיר סוג'ואו בסין.

"בוקר אחד אני מקבל שיחה", מתאר הרב שלום גרינברג, שליח חב"ד בשנחאיי, "ועל הקו נמצאת אישה ישראלית יוצאת חבר העמים. האישה מספרת לי כי יש לה דוד שנפטר בסין, והיא שואלת אם אוכל לעזור לה עם הקבורה שלו".
.
השיחה הזאת התקיימה שבוע אחרי המוות של מיכאל. למה שבוע? מיכאל היה מורה למוזיקה שקיבל תלמידים בביתו, רק אחרי כמה ימים שהם דפקו ולא נענו הם פנו למשטרה שמצאה את הגופה. המשטרה פנתה לקונסוליה הגרמנית, הקונסולה פנתה לאחיינית והאחיינית פנתה לרב גרינברג.

"החוק בסין הוא ששורפים את הגופות" מסביר הרב גרינברג את הבעיה, "ואת האפר קוברים. היה לי ברור שאנחנו לא נותנים למצב הזה לקרות, ושאנחנו נעשה הכל כדי לדאוג להעביר את מיכאל לארץ, כי לכל יהודי מגיע להיקבר בקבר ישראל".

כאן מתחיל מסע תהפוכות שכן הרשויות בגרמניה סירבו לשחרר את הגופה, מסע לחצים שכלל את הקונסול הגרמני והישראלית והגיע עד לשר החוץ הגרמני עזר לבסוף, וההיתר ניתן. עכשיו רק נשאר לדאוג לצד הכספי.

הרב גרינברג, שליח חבד בשנחאיי, בחלוקת מסכות לקשישים
הרב גרינברג, שליח חבד בשנחאיי, בחלוקת מסכות לקשישיםצילום: חב"ד שנגחאי

"המחיר שדרש כל ההליך היה מעל עשרים אלף דולר" אומר הרב גרינברג, "והאחיינית הסבירה לי שפשוט אין לה את הכסף והם כבר שוקלים להתייאש. בלי לחשוב פעמיים אמרתי לה שאני אדאג לכסף. מאיפה אני אביא עכשיו 20 אלף דולר? ה' יעזור".

וה' עזר. גרינברג שלח הודעה בקבוצת וואטספ של שליחי חב"ד במזרח הרחוק, ולשליח חב"ד באוסטרליה היה רעיון. "יש פלוני שהנושא בדמו, אולי תפנה אליו?" הוא הציע, ופלוני אכן תרם ביד רחבה עם דרישה אחת – הוא רוצה להישאר אלמוני.

"אגב" אומר הרב גרינברג, "התברר כי עשרים אלף היו הערכה מוגזמת, והסכום המלא היה קרוב יותר ל22 אלף דולר".

מסוג'ואו ארון הקבורה הובל ברכב לצ'נגדו, מרחק 2000 קילומטר. משם בטיסה לבייג'ינג, שם היה אמור לעלות על טיסת אל על לישראל. אמור זה שם המשחק.

בטיסה הראשונה דרשו מהם בדיקת קורונה לגופה, דבר שהיה בלתי אפשרי בגלל הזמן הרב שחלף. יו"ר זק"א יהודה משי זהב התערב לטובתם, אבל את הטיסה הם כבר הפסידו. בטיסה השנייה, שבוע לאחר מכן, הייתה שביתת טייסים של אל על. שוב בוטל.

הרב גרינברג עדיין לא התייאש. "הבנו שאין ברירה, ופשוט העברנו את הארון לטורקיש איירליינס. הארון עשה קונקשן באיסטנבול, וככה נוספה למיכאל עוד תחנה בדרך הביתה, בדרך לקבר ישראל".

חודש וחצי חלפו מאז תאריך הפטירה, וכשחצי עולם כבר מאחוריו, בט"ז תמוז זכה מיכאל להיקבר בנוכחות מניין יהודים בפרדס חנה. כי לכל יהודי מגיע להיקבר בקבר ישראל.