אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock

עמותת שניר פתחה קבוצת וואטסאפ תחת הכותרת 'מלאכים ועובדים' עבור אנשים שאיבדו את עבודתם עקב המשבר הכלכלי המתמשך. מייסד העמותה, ניר שמול, מספר על ההתעניינות.

שמול מספר על 13 קבוצות ווטסאפ בישראל ועוד 3 קבוצות בצרפת המתקיימות במרוצת השנים האחרונות ותכליתן תיווך וסיוע לנזקקים בתחומים שונים, החל מחוסר במזון, תשלומי חשבונות וארנונה ועוד. באחרונה, לנוכח מאות אלפי המפוטרים והיוצאים לחל"ת התברר כי הצורך העיקרי הוא במציאת מקום עבודה, ולצורך הזה מבקשת הקבוצה למצוא מענה.

הקבוצה, שמנוהלת כמו הקבוצות האחרות בהתנדבות מלאה, כוללת בתוכה גם אוכלוסיה המבקשת עזרה אך גם בעלי עסקים, בעלי חברות ומעסיקים המבקשים לאתר עובדים פוטנציאליים. בין השאר נמצאים בקבוצה גם עובדי חברות כוח אדם שגם באפשרותם לסייע בתיווך בין מחפשי עבודה למעסיקים.

עד כה, במהלך כעשרה ימים בהם פועלת הקבוצה החדשה אותרו עבודות ל-30-50 מבקשי עבודה ותחומי העבודה, מספר שמול, נעים מהייטק ועד מכירות או עבודה במרכולים.

"היתרון הגדול הוא הנגישות של ווטסאפ שנמצא כמעט בכל מכשיר טלפון", הוא אומר ומוסיף כי "כאשר מעסיק מפרסם משרה שולחים קורות חיים והמעסיק צריך לעשות את כל תהליך המיון".

בדבריו מציין שמול כי לנוכח התמורות במשק, פתיחה וסגירה חליפות של ענפי המשק "כמו אקורדיון", כהגדרתו, נוצרת מציאות בה מעסיקים נדרשים למצוא עובדים בטווח זמנים קצר, על פי הנחיות הממשלה והמענה המהיר חשוב. "המשק מתכווץ ומתרחב ואדם יוצא לחל"ת או מפוטר ופתאום המשק נפתח וצריך עובדים חדשים מיידיים והקבוצה הזו מאפשרת למי שמעוניין למצוא עובדים מהיום בערב למחר בבוקר".

האם בעלי עסקים שנמצאים בקבוצה לא מוצאים את עצמם מוטרדים בקבוצה בהצעות שאינן מתחומי עיסוקם? שמול מספר כי בקבוצות האחרות לאחר שנתיים שבהן כל אחד מחברי הקבוצה יכול היה להעלות בקשות הוחלט לשנות את ההגדרות ולאפשר רק למנהלי הקבוצה להעלות הודעות לאחר שהפנייה ממבקשי העזרה נעשית ישירות אליהם. לדבריו מדובר ב"אבולוציה" של הקבוצות ויתכן שגם קבוצה זו של מבקשי עבודה תשתנה. לפי שעה ניתנת האפשרות לכל מבקש להעלות את בקשותיו ופנייתו בתחום זה של בקשת עבודה.

כאמור, ניהול הקבוצות שמצריך פגישות, בירור נסיבות של בקשות, מאמצי תיווך ועוד, מתבצע בהתנדבות. שאלנו את שמול אם הדבר אינו גוזל ממנו את כל זמנו, והוא מספר כי כאיש נדל"ן אכן אחת מלקוחותיו פנתה אליו והפנתה את תשומת ליבו לכך שחשוב שלא יזניח את העסק כאשר הוא עוזר לאחרים, אך תחושתו היא ש"העזרה לאנשים היא שמניעה אותי וזה מה שעושה לי טוב. אם לא תהיה לנו ערבות הדדית ואחריות כלפי אחרים איזו חברה נשאיר לילדים שלנו?".