חמאס בעזה
חמאס בעזהצילום: Abed Rahim Khatib/ Flash90

התקשורת מדווחת על קיפאון בניסיונות לקדם מגעים לשחרור השבויים הישראלים המצויים בידי חמאס.

הפרשן לענייני ערבים יוני בן מנחם, חוקר בכיר במכון הירושלמי לענייני ציבור המדינה, מסביר בראיון לערוץ 7 את הבעיות המרכזיות שמונעות התקדמות.

"העסקה נמצאת במבוי סתום מכיוון שיש סימנים והתבטאויות מצד בכירי חמאס שמבינים שממשלת ישראל הנוכחית הפיקה לקחים מעסקת שליט ונתניהו לא רוצה לחזור על שגיאות. הוא מנסה, למרות שהממשלה לא אימצה עד היום רשמית את המלצות ועדת שמגר בנושא, ליישם כמה מהקריטריונים עליהם המליצה הוועדה ומציב כמה תנאים שחמאס אינו מוכן להם", אומר בן מנחם.

לדבריו, "יש שני מכשולים מרכזיים: הראשון, ישראל מסרבת לשחרר, לפי דרישת חמאס, כמה עשרות מחבלים ששוחררו בעסקת שליט, חזרו לטרור ונעצרו שוב על ידי השב"כ. בירושלים אומרים שזו סוגיה עקרונית ולא יתפשרו עליה. השני, דרישת חמאס לשחרר מאות מחבלים רוצחים ובהם כמה מהסמלים הגדולים של הטרור נגד ישראל שאצלנו לא מוכנים לשמוע עליה".

בן מנחם כתב במאמר שפרסם בימים האחרונים כי יש לחץ הולך וגובר על ראשי חמאס לנסות ולחטוף ישראלים כדי לשנות את המאזן ולכפות עסקת חילופין.

"מאז תחילת תקופת הקורונה גבר הלחץ על בכירים בזרוע הצבאית של חמאס, מצד משפחות המחבלים וגם מצד המחבלים עצמם לזרז עסקה עם ישראל, מחשש שמי שאותם מחבלים ימותו בתוך הכלא. במהלך התקופה ניסה יחיא סינוואר לארגן 'מחווה הומניטרית' במסגרתה ישראל תשחרר מחבלים חולים, נשים וקטינים הכלואים על עברות טרור בתמורה למידע על גורל השבויים והנעדרים שבידי הארגון. ישראל דחתה את ההצעה הזו מכיוון שהיא רצתה לעשות עסקה בפעם אחת ולא בשלבים כפי שהיה בעסקת שליט".

"במצב הנוכחי שוב גובר הלחץ של המחבלים ובני משפחותיהם על ראשי חמאס וכנראה שבזרוע הצבאית של הארגון הגיעו למסקנה שנדרשים קלפי מיקוח או מנופי לחץ נוספים כדי לא לאפשר לישראל להתבצר בעמדתה. מבחינתם חטיפה של אזרחים ישראלים או חיילים תהווה אפשרות נוחה להאיץ משא ומתן", הוא מוסיף.

בן מנחם טוען כי לחמאס יש קושי גדול לבצע חטיפה ביהודה ושומרון וגם ברצועת עזה. "אחד הרעיונות היה להפעיל את כוח הקומנדו של חמאס שיבצע חטיפה דרך הים ויש תוכניות כאלה וישראל צריכה להיערך לכך בהתאם. מדובר בכוח שנחשב לחד החנית במלחמה של חמאס נגדנו".

לדבריו, דווקא ישראל אינה פועלת נכון בנושא השבויים והנעדרים. "למרבה הצער יש החלטות של הקבינט מלפני שנתיים ושלוש להפעיל מנופי לחץ על חמאס כדי לזרז עסקת שבויים כולל לקחת בשבי בכירי חמאס כדי שישמשו קלפי מיקוח, אבל הן לא בוצעו".