האלוף במיל' יצחק ג'רי גרשון
האלוף במיל' יצחק ג'רי גרשוןצילום: ערוץ 7

השגריר ג'ון בולטון, מי ששימש כיועץ לביטחון לאומי של הנשיא טראמפ, אמר היום (שלישי) כי ישראל צריכה לנצל את הזמן הקרוב כדי לקדם את האינטרסים הלאומיים והביטחוניים שלה.

האלוף במילואים יצחק גרשון, מראשי תנועת 'הביטחוניסטים', מסביר לאילו אינטרסים התכוון בולטון.

"הדברים הדחופים ביותר הם ההתמודדות עם המשבר החברתי, הכלכלי הבריאותי בעקבות נגיף הקורונה. אני בטוח שנצליח בכך. זה משבר שפוקד את כל העולם. על הביקורת שהיא אותנטית ואמיתית מצד בעלי העסקים, מתלבשים גורמים פוליטיים ולכן צריך להסתכל גם על הטווח הארוך ולא רק לזה הקצר", אומר גרשון לערוץ 7.

לדבריו, "הטווח הארוך אומר שלמדינת ישראל יש זמן מוגבל להחיל את הריבונות על שטחים שבלעדיהם ישראל תימצא במצב של סכנה גדולה יותר מכל האיומים שיש לנו מבחוץ. ההחלטה, של מה שיקרה בין נהר הירדן לים התיכון, היא המשמעותית ביותר בדור הנוכחי. היא משמעותית יותר מאיומים אחרים שמשחרים לפתחנו".

עם זאת, לדעת האלוף גרשון, יש צורך בתיאום עם ארה"ב בהחלת הריבונות. "אני חושב שאנחנו חייבים את האמריקנים ואת הנשיא לצידנו. אנחנו חיים בעולם בעייתי ולא יציב ובלי תמיכה של האמריקנים יהיה מאוד קשה לעשות את זה. יחד עם זאת, הבשורה שישראל יכולה לעצב את גבולותיה ולעצב את פניה לדורות, לא יכולה להשאיר אותנו אדישים למרות המצב הקשה. תמיד החלטות קשות מתקבלות בזמנים קשים. אני לא מעלה בדעתי שיש מישהו במדינת ישראל שחושב שאפשר יהיה להחזיר את כל שטחי יהודה ושומרון כולל בקעת הירדן. אני רואה במצב כזה סכנה קיומית לישראל. זו הזדמנות חד פעמית שאולי לא תחזור. זו שעת כושר, שאם לא ננצל אותה עכשיו, ייתכן שזו תהיה בכייה לדורות".

"אגב, גם בן גוריון, כשניסה להעביר החלטה מן הסוג הזה. יגאל אלון אלון במארס 1939 כתב לבן גוריון שאם לא תנוצל התנופה שיש להשתלטות על גב ההר זו תהיה בכייה לדורות. אנחנו נמצאים בדיוק באותה נקודת זמן", הוא מוסיף.

לשאלה מדוע החלת הריבונות מתעכבת הוא עונה, "ראש הממשלה מאוד רוצה להוביל את ההחלטה הזו אבל הבעיות הפנימיות מקשות עליו. אני חושב שיש לו בעיות בתוך הממשלה ללכת למהלך הזו בנקודת הזמן הנוכחית. אני חושב שראש הממשלה צריך למצוא את העיתוי הנכון הוא לפני שהאמריקנים נכנסים לסחרור של מערכת בחירות".

"בכנסת יש היום רוב להחיל ריבונות וזה יהיה מבחן אמיתי לפני כניסה למערכת בחירות נוספת, שאני מקווה שלא תהיה, למפלגות שאמרו שהן תומכות בהחלת ריבונות ואם לא יעשו זאת המצביעים שחרדים לגורלה ולעתידה של מדינת ישראל יבואו איתם חשבון בקלפי".

גרשון נמנע מלבקר את ניהול המאבק בקורונה וחושב שמערכת הביטחון כבר מעורבת עמוק בעשייה. "אני חושב שהביקורת פוליטית והקריאה לתת למערכת הביטחון לעשות את זה היא פוליטית גם כן. מערכת הביטחון, צה"ל ופיקוד העורף פועלים היטב. המל"ל ומשרד הבריאות מסתייעים בגופים האלה מדי יום. כמי שמכיר ניהול של מצב משברי, צריך להבין שכשפוליטיקאי אומר כך או אחרת, צריך להטיל ספק ולחשוב מה המניעים האמיתיים של דברים, בין אם הוא צודק ובין אם לא".

"כל מי שעוסק במשבר מנסה לעשות את המיטב אל מול מצב בעייתי. לא הכל מושלם, יש דברים שצריך לשפר אותם, אך יש אנשים שעוסקים בזה ואינני רוצה להעביר ביקורת תוך כדי עשייה", הוא מסכם.