ח"כ צבי האוזר
ח"כ צבי האוזרצילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ צבי האוזר, קורא לשנות את הקריטריונים לבידוד אנשים שבאו במגע עם חולי קורונה מאומתים, כך מדווח הבוקר (שלישי) 'ישראל היום'.

במכתב דחוף ששלח למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי - עם העתקים לראש הממשלה, ראש הממשלה החליפי, שר הבריאות וראש השב"כ - מציין האוזר כי בעקבות הדיונים הממושכים שהתנהלו בשבועות האחרונים בוועדת חוץ וביטחון בשל חקיקת חוק הסמכת השב"כ לסייע בצמצום התפשטות הקורונה, ולאור הנתונים על היקף הולך וגדל של אנשים שנדרשים להיכנס לבידוד, הוא סבור שיש לנקוט שני צעדים דחופים.

הראשון ,לקצר את תקופת הבידוד של אנשים שבאו במגע עם חולה מאומת מ־14 ל־12 יום. לדבריו על בסיס מידע ושיחות רקע, מתחזקת ההערכה ששני הימים האחרונים של הבידוד (ה־13 וה־14) הם בעלי רמת סיכון נמוכה לפיתוח תסמינים ולהדבקה מאשר ב־12 הימים הראשונים.

בחודש יולי נכנסו וייכנסו לבידוד כ־300 אלף אנשים שנחשדו כי היו במגע עם חולים מאומתים. קיצור תקופת הבידוד ביומיים תחסוך למשק כ־600 אלף ימי עבודה.

הצעד השני הוא עדכון הקריטריונים למרחק ולמשך הזמן שבו שהה אדם עם נשא קורונה מאומת המחייבים כניסתו לבידוד.

כלל הנקוט כיום הוא שאדם ששהה במשך 15 דקות במרחק של עד 2 מטרים מנשא קורונה מאומת חייב להיכנס לבידוד. הכלל הזה נקבע בעת התפרצות המגיפה בחודש מארס, כשלא היתה כלל הקפדה על עטיית מסיכות, הסדרת הסתייעות משרד הבריאות באיכוני השב"כ שבגללם מספר האנשים הנכנסים לבידוד גדול מאלה שנכנסו בלי חקירה אפידמיולוגית, והכנסתו לתוקף של יישומון אזרחי שייצר אינדיקציות נוספות למגעים המחייבים בידוד.

בסיכום מכתבו מציין האוזר, "המשך הכנסת מאות אלפי ישראלים לבידוד לפרקי זמן ארוכים, מבלי ש'עקרונות השיטה' ייבחנו, עלול לפגוע פגיעה של ממש באמון הציבור ובמחויבות שלו להמשיך לשתף פעולה במאמץ הלאומי. עלינו לשדר לציבור כי התקופה והקריטריונים לבידוד הם המינימום ההכרחי, וכי מתקיים הליך בחינה של הסדרים אלה באופן קבוע ושיטתי".