תרופה נגד הזדקנות - בקרוב?

חוקרים באוניברסיטת סאן דייגו מצאו כי תאים מזדקנים בדרכים שונות ו"ניתן לשנות אותם וליצור מסלול הזדקנות חדשני עם אורך חיים דרמטי"

ניסן צור - ערוץ 7 , א' באב תש"פ

אילוסטרציה
צילום: ISTOCK

ההזדקנות היא תהליך בלתי נמנע אצל בני האדם, אבל יתכן כי צוות חוקרים מאוניברסיטת סאן דייגו בקליפורניה ימצא בקרוב את הדרך לעכב את ההזדקנות האנושית.

צוות המדענים חקר הזדקנות באמצעות שמרים, שנבחרו מאחר והתאים שלהם ניתנים לשינוי ומניפולציות בקלות יחסית, במטרה להבין אם תאים שונים מתיישנים באותו קצב ומאותה סיבה.

הממצאים הפתיעו אותם. אפילו תאים העשויים מאותם חומרים גנטיים ובתוך אותה סביבה התיישנו ב"דרכים שונות ומדהימות" לדברי המדענים, שפרסמו את ממצאיהם בכתב העת Science.

המחקר העלה כי מחצית מתאי השמרים הזדקנו עקב ירידה הדרגתית בגרעינון, גוף עגול הממוקם בגרעין התא ומייצר את הריבוזומים. עם זאת, המחצית השנייה של התאים התיישנה עקב תפקוד לקוי של המיטוכונדריה, המייצרים את האנרגיה של התא ומאחסנים את החומר התורשתי.

המדענים אמרו כי "התאים מזדקנים באחד משני הנתיבים, גרעיניים או מיטוכונדריים, בשלב מוקדם של החיים, והם ממשיכים בדרך ההזדקנות עד שבסופו של דבר הם נובלים ומתים".

נאן האו, אחד ממחברי המחקר, אמר כי "כדי להבין כיצד תאים מקבלים את ההחלטות הללו, זיהינו את התהליכים המולקולריים העומדים בבסיס כל מסלול הזדקנות, והקשרים ביניהם". לאחר מכן גילו המדענים כי הם יכולים לתפעל ולייעל את תהליך ההזדקנות של התאים על ידי תכנות מחדש של הדנא של התא, ובכך לייצר "מסלול הזדקנות חדש עם אורך חיים דרמטי". זה, לדעת החוקרים, יכול בסופו של דבר להוביל לאפשרות של עיכוב הזדקנות האדם.

"זהו מסלול הזדקנות שמעולם לא היה קיים, אך מכיוון שאנו מבינים כיצד הוא מוסדר, אנו יכולים בעצם לתכנן או להסדיר מסלול הזדקנות חדש. המחקר שלנו מעלה את האפשרות לתכנן באופן רציונלי טיפולי גנים או טיפולים מבוססי כימיה כדי לתכנת מחדש את התאים האנושיים, במטרה לעכב ביעילות את ההזדקנות האנושית ולהרחיב את מרחב הבריאות של בני האדם", אמר האו בהצהרה לתקשורת.