סלולאר
סלולארצילום: ISTOCK

מעל 25 מיליון שקלים הוחזרו לציבור בידי חברות התקשורת לאחר שבמשרד התקשורת הנחו את החברות להפחית עלויות למפרע בשל שינוי מאפייני הצריכה בתקופת הגל הראשון של הקורונה.

בין המוטבים היו מנויים רבים בקרב המגזר החרדי שמקפידים לא להתחבר לרשת המחשבים, שחרגו ממכסת הדקות הבסיסית בחבילות הסלולר, כאשר המשמעות הכלכלית המסתמנת של החריגות היתה צפויה להביא לעליה של מאות שקלים בסך התשלום החודשי למשפחה.

במשרד התקשורת זיהו בזמן אמת שינוי משמעותי במאפייני הצריכה עקב השהיה בבתים, למידה מרחוק ועבודה מהבית והתקבלו שורה של החלטות שהביאו להפחתת התשלומים בגין חריגה מהקצאת הדקות בחבילות המינויים.

כתוצאה מההחלטות חברות הטלפוניה הנייחת זיכו כ־123 אלף מנויים בסכום מצטבר של כ־13 מיליון שקלים, וחברות הסלולר זיכו כ־96 אלף מנויים בסכום מצטבר של מעל 5.12 מיליון שקלים, בגין תשלומים בעד חריגת דקות שיחה.

במשרד התקשורת מציינים כי בתקופת הגל הראשון נרשמה עליה של כ־25 אחוזים בממוצע בתעבורות הנייח והנייד מהנהוג בתקופת שגרה. לצד המאמץ המרכזי שנועד לוודא שבהיבט הטכני הרשתות עומדות בעומסים הלא שגרתיים שפעלו עליהן, המשרד יזם שורת החלטות והסדרים בנוגע לתשלומים לחברות התקשורת כדי להתאימם למצב החדש. אותם הסדרים מתייחסים לחודשים מרץ עד יוני 2020 .

זיכוי המנויים ניתן בין השאר במקרים של שימוש מוגבר על ידי מנויים אשר מבנה חבילות התקשורת שלהם כולל תעריפים עבור דקות החורגות ממכסת הדקות המקורית בחבילה, שהשפיע על היקף התשלום לחברות התקשורת.

מנויים רבים חרגו מדקות השיחה הכלולות בחבילות ובעקבות כך הדבר עשוי היה להוביל לתשלומים בלתי סבירים לחברות התקשורת.

הזיכויים הועברו ישירות לאמצעי התשלום של המנויים המעודכנים במערכות החברות או באמצעות המחאות שנשלחו בדואר למנויים המשלמים חשבונותיהם במזומן וחלק מהזיכויים קוזזו מחשבונות טלפון עתידיים.