נעים והשרה חוטובלי בסיור
נעים והשרה חוטובלי בסיורצילום: משרד ההתיישבות

אבי נעים, ראש מועצת בית אריה לשעבר, מונה באחרונה למנכ"ל המשרד החדש, משרד ההתיישבות. שוחחנו אתו על היעדים שהוא מציב לעצמו בתפקידו החדש.

"זה אתגר ציוני גדול להקים משרד מאפס", אומר נעים ומתאר את עיקרי עבודתו בשבועות אלה: "החל מהקמת משרדים זמניים, בניית פרוגרמה של כוח אדם, הגדרת יעדים ארוכי טווח, גיוס תקציב ומשאבים, למידה של כלל הנושאים. מדובר באתגר גדול ואנחנו עומדים באתגר הזה בהצלחה. אנחנו כבר במשרדים עד שיוקמו למשרדי הקבע. גייסנו צוות שעובד ופנינו קדימה".

האם אין חשש שמשרד שהוקם לצורך פוליטי יפורק בקדנציה הבאה למרות כל ההשקעה? "יחד עם השרה חוטובלי אני בונה בסיס יציב. אנחנו מאמינים שמשרד ההתיישבות היה צריך לקום מזמן ולאגד בתוכו את הנושאים שהועברו אלינו כמו החטיבה להתיישבות שהיתה במשרד החקלאות שזה לא ליבת ההתעסקות שלו, והיום הוא במשרד שכל כולו התיישבות. הגרעינים המשימתיים, שעובדים בכל רחבי הארץ, מונים קרוב ל-400 גרעינים גם הם היו במשרד החקלאות וחלק מהתקנים שאמורים היו לעסוק בעניין הזה הושאלו למשימות אחרות והתפקיד שלנו להחזיר אותם לייעודם ולגייס משאבים".

עוד מזכיר אבי נעים את המכינות הקדם צבאיות והשירות הלאומי שגם הם נתונים תחת אחריות המשרד החדש. "כל זה מעבר לליבת הפעילות של המשרד שזו ההתיישבות", הוא אומר ועל מונח זה הוא אומר שהליבה היא "ציונות ועשייה חברתית. המכינות הקדם צבאיות לא טופלו כראוי. הן התארחו במשרד החינוך ורק אחרי אסון נחל צפית נעשתה רפורמה שלא מגובה בכוח אדם ותקציבים ראויים, ואת זה אנחנו צריכים לשנות. החבר'ה האלה הם שדרת המנהיגות של ישראל, הם אלה שיוצאים לפריפרייה ומגיעים למנהיגות ולא היה מי שטיפל בהם".

"לגבי הגרעינים המשימתיים, במשבר הקורונה שלושים אלף מתנדבים מהגרעינים המשימתיים יצאו וסייעו לאוכלוסיות מוחלשות. ההתיישבות עצמה כיתתה רגליים ממשרד למשרד ואנחנו רוצים ליצור מצב שבו יש משרד אחד שמתכלל את הכול ולא תובע תקציבים ככספים קואליציוניים אלא כחלק מבסיס התקציב".

ממשיך נעים ומספר על דיון שיתקיים היום במשרד הממשלה: "להקים את רמת טראמפ זו משימה ציונית מהמעלה הראשונה וזה חונה אצלנו. לאכלס את הנגב בגרעינים וישובים חדשים זה התפקיד שלנו ואני מקווה שנצליח לגייס משאבים וסיוע של משרדי הלוויין שההתיישבות היא לא ליבת העניין שלהם. אצלנו זה כן".

באשר לשיתוף הפעולה הנדרש מכיוונם של המשרדים האחרים שהחזיקו בסמכויות הללו עד היום, אומר נעים כי "איך שאתה מתייחס למשרד ולתפקיד כך יתייחסו אליך. אנחנו בטוחים בעצמנו וביעדים שהגדרנו לעצמנו בראשות השרה ציפי חוטובלי שמבינה וחיה התיישבות, וככל שנהיה אסרטיביים ונדרוש דברים כהווייתם הדברים יקרו".

"גם אם חלילה בשלב כלשהו ממשלת ישראל תיאלץ להצטמצם מסיבות שונות, אני מאמין שלמשרד ההתיישבות יש זכות קיום בפני עצמו. נעשה הכול מבחינת כל ההיבטים לייצר מציאות יציבה עם יעדים ארוכי טווח ואני מאמין שנייצר גם הצלחות".

את עבודתו מנהל אבי נעים מול שני שרים, השרה חוטובלי המכהנת כיום כשרת ההתיישבות, אך גם מול השר הנגבי שייכנס למשרדה לאחר שזו תעזוב לטובת השגרירות בלונדון. נעים מספר על קשר שוטף שנשמר עם השר הנגבי וצוותו. "הדברים נעשים בסינכרון ובשיתוף פעולה ומתוך הבנה שעושים את הדברים לטובת ארץ ישראל ועם ישראל. אני מאמין שמי שיעמוד ויוביל את המשרד יעשה זאת מתוך תחושת שליחות לטובת העניין".