שבת וכדורגל לכולם - האמנם?
שבת וכדורגל לכולם - האמנם?צילום: באדיבות 'שבת וכדורגל לכולם'

כדורגל משחקים משבת לשבת? לא בטוח בכלל. רגע אחרי שעונת 2019/20 בליגת העל בכדורגל הסתיימה, ורגע אחרי שמונה שר תרבות וספורט חדש חובש כיפה בדמותו של ח"כ חילי טרופר, נחשפים המספרים האמיתיים מאחורי מיתוס "כדורגל בשבת".

על פי הנתונים שנאספו על ידי חברי ארגון 'שבת וכדורגל לכולם', עולה כי למעשה מספר מצומצם וקטן מאוד של משחקים התקיימו העונה במהלך יום השבת. למעשה, מתוך 240 משחקי ליגת העל בכדורגל העונה, רק 51 משחקים שובצו ליום הקדוש, מתוכם מרביתם שובצו סמוך לשעת יציאת השבת.

מדובר ב-21% בלבד של משחקים ששובצו לכתחילה ביום השבת בעונת 2019/20, מה שמעלה סימן שאלה גדול לגבי מידת המחוייבות של קיום משחקים ביום השבת - הרי גם ככה מרבית המשחקים לא מתקיימים בשבת.

עבור חלקים גדולים מהעם, ספורטאים רבים בהווה ונערים מוכשרים שנחשבים לכישרונות הבאים של הכדורגל הישראלי, משמעות קיומם של משחקים בשבת, גם אם הם מעטים, מהווה ההחלטה לשבץ משחקים בשבת מכת מוות של ממש ומונעת מהם כל זכות חוקית בהיותם אזרחים שומרי חוק. למעשה, על ידי שיבוץ משחקים בשבת, מודרים ומופלים לרעה עשרות אלפים מאזרחי מדינת ישראל באופן קבוע, בכל שבוע.

אז מי אשם בכך ומה יכול לחולל שינוי אמיתי?

קודם כל נבין מי הנפגעים - ראשית אלו האוהדים שומרי השבת. לא מדובר רק בכמות של אוהדים דתיים וחרדים אשר אינם יכולים לפקוד את אצטדיוני הכדורגל, אלא גם כאלה שומרי מסורת שקדושת וכבוד השבת חשובים להם.

מי שעוד נפגעת ישירה מקיום משחקים בשבת זו דווקא מי שלא עושה דבר בכדי למנוע זאת - מנהלת הליגות בכדורגל. המנהלת שאחראית על המוצר ששמו כדורגל ישראלי למעשה חוסמת את עצמה מהגעת קהל במספרים גבוהים יותר, כאלה שנכונים להגיע לכל משחק ובלבד שלא יתקיים בשבת.

גם הספורטאים בהווה כאמור נפגעים מחילול השבת כאשר בשנת 2017 חתמו לא פחות מ-300 שחקנים ומאמנים בשתי הליגות המקצועניות של ישראל, על עצומה בעד להעביר את משחקי הכדורגל ליום חול. חלקם הגדול משחקים בליגת העל ובכל שבת נאלצים למצוא לעצמם סידור כמו לינה בבית מלון סמוך לאצטדיון ועוד, בכדי לשמור על קריירת המשחק המקצוענית מצד אחד ומאידך לשמור על קדושת השבת.

גם מדינת ישראל עצמה נפגעת מההדרה והאפליה שהיא מאפשרת בכך שעוצמת את עיניה ומשרתת את בעלי האינטרסים, כשזו מאבדת על ידי כך את טובי הכישרונות של דור העתיד בכדורגל הישראלי שחלקם הגדול משחקים בקבוצות לא מקצועניות בכדי שלא לחלל את השבת.

למעשה, מדובר על נתח שמוערך בשליש עד חצי מאזרחי ישראל ואחוז גבוה יותר של ילדים שנפגעים כתוצאה מקיום המשחקים בשבת - החלטה עליה אחראית לא אחרת מאשר מדינת ישראל.

בדו"ח ועדת שרעבי, אותה הקימה שרת התרבות והספורט לשעבר ח"כ מירי רגב מתוך מטרה לבחון את נושא משחקי הכדורגל בשבת, נכתב כי "ענף הכדורגל עלול להיסגר במידה ויוחלט להעביר את משחקי הכדורגל משבת לימי חול".

כמובן שאין כל שחר להצהרה החד משמעית של הועדה שנראתה כמו מי שעיקרה היה לספק את בעלי האינטרסים הצרים ופחות לדאוג לציבור שומר המסורת ובטח שלא לטובת הכדורגל הישראלי, כשלאורך כל 43 מסמכיה לא מצאה זו לנכון להתייחס שאפשרות שחלק מהמשחקים ישובצו במוצאי השבת בזמן סביר לאחר יציאת השבת.

יתירה מכך, חברי ארגון 'שבת וכדורגל לכולם' מצאו כי דווקא מחזורי אמצע השבוע שהתקיימו, הביאו קהל גדול יותר לאיצטדיונים, מה שהכניס כסף רב יותר לקופות קבוצות הליגה מאשר אלו שהרוויחו במשחקי השבת.

"גם אנשי הועדה הבינו שאין שום טיעון מהותי, ערכי, חוקי, מוסרי ויהודי שיצדיק את המשך הדרת שומרי השבת בכדורגל הישראלי", אומרים ראשי ארגון 'שבת וכדורגל לכולם' המאחד את כלל האוהדים של כל קבוצות ליגת העל בכדורגל אשר מעוניינים בקיום משחקים במהלך ימות החול ולא בזמן קדושת השבת.

"אף טענה כמו אלו שהתרגלנו לשמוע בתקשורת, "כדורגל משחקים בשבת", "בשבת הכי נוח למשפחות ללכת למשחקים", "די לכפייה דתית", "בחרתם לשמור שבת אז שאו בתוצאות", לא נשמעה בוועדה.
אם בשנים האחרונות דיברו כל הזמן על כפייה דתית, כאן מדובר בכפייה חילונית, דבר שלא ציפינו ממדינה שהגדירה את השבת כיום שבתון ציבורי לבד משירותים חיוניים לציבור".

באין כל שיקול הגיוני, בחרו ראשי הספורט והכדורגל להתחבא מאחורי בעיית המשאבים.

באין מי שידאג להם, הלכו ראשי ארגון 'שבת וכדורגל לכולם' ואספו נתונים שיכולים לעזור ולהפסיק את אפלייתם והדרתם של אנשים רבים בספורט הישראלי.

על פי בדיקתם, וועדת השרה רגב כלל לא דנה באפשרות לשבץ מחזורי ליגה בשעות מוקדמות של שבתות החורף שיוצאות מוקדם - דבר היכול לפתור את קיומם של כ-20 מחזורי ליגה בתקופה זו של העונה.

זאת ועוד, הועדה גם לא בחנה סקרי דעת קהל בצורה נכונה, כשגם מאלה עשרות אלפי אוהדים שומרי שבת ומסורת הודרו.

לדברי ראשי הארגון, מי שעוד אשמים בהדרתם ואפלייתם של אוהדי שומרי שבת ומסורת כאמור זה דווקא מי שאמורים להיות אחראים על טיב המוצר ולשרת את אוהדי הספורט באשר הם - מנהלת הליגות בכדורגל.

"בתחילת העונה היינו עדים לקמפיין "המשפחה עולה למגרש" שאותו הובילה מנהלת הליגות לכדורגל.
יו"ר המנהלת ארז כלפון הסביר שהוא הולך להקדים את שעות המשחקים בכדי להחזיר את המשפחות ליציעים. כמובן שמשפחות דתיות לא עמדו מול עיניו של כלפון, ולמעשה גם המשפחות החילוניות לא באמת נהנו מהמהלך".

מנהלת הליגות כאשר אמנם פופה מתוקף הסכמי החסות לזכייניות השידור, קרי הערוצים המשדרים, לא פעלה מעולם בכדי להביא לחווית צפיה גם עבור האוהדים שומרי המסורת ולא הכריחה את הזכייניות השונות לפעול למענם של אלה.

זכייני השידור דרשו לשדר את המשחקים המרכזיים בימות החול, אז יש אחוזי צפיה גבוהים יותר ומשכך את המשחקים הפחות אטרקטיביים שנמצאים בתחתית סדרי העדיפויות לשידור, שיבצו אלה בשעות מוקדמות של יום השבת, זאת לטענת ראשי ארגון האוהדים בכדי להצדיק את הקמפיין של מנהלת הליגות, לכאורה.

למעשה, מהנותנים שנאספו עולה כי 17 משחקים בסה"כ שובצו בשעות הצהריים של יום השבת מתוך 240 בסה"כ, 7% בלבד!
עד כמה היה זה מיותר ולא יעיל יעידו המספרים הבאים של כמות האוהדים שהגיעו למגרשים באותם המשחקים: לדוגמה, אל המשחק של הפועל רעננה נגד נס ציונה ששובץ לשעה 15:00 בשבת, הגיעו בסה"כ 617 אוהדים.
אל המשחק של אשדוד נגד קרית שמונה ששובץ לשעה 15:00 גם כן, הגיעו בסה"כ 550 אוהדים ועוד דוגמאות רבות המוכיחות כי אין כל משמעות לקיום משחקים בשבת מלבד אינטרס צר הפוגע בעשרות אלפי אזרחים, אוהדים וספורטאים.

עד כמה לקיום המשחקים בשבת אין שום ערך? רק פעמיים שובצה קבוצה גדולה למשחקים בשעות הצהריים של יום השבת - מדובר במכבי ת"א וגם זה ככל הנראה בשל בקשתה לכך. לעומתה, מי שהצטרפה אל בית"ר ירושלים שכבר שנים לא משחקת בשבת לאור בקשתה להתחשב באוהדיה הדתיים ושומרי המסורת, זו הפועל ב"ש שלא קיימה אף משחק בית העונה במהלך יום המנוחה.

ואז הגיע נגיף הקורונה וחשף את פרצופם האמיתי של מי שמתיימרים להציג את עצמם כמי שהאוהדים והכדורגל הישראלי חשובים להם מכל. על אף שנאסרה כניסתם של האוהדים למשחקים בשל התפשטות הנגיף וקצב התחלואה הגבוה, אף אחד לא טרח להתחשב באוהדים שומרי המסורת ולשבץ את משחקי הכדורגל בשעות שאינן במהלך יום השבת.

גם בקשתם של שחקנים להימנע מקיום המשחקים בשבת אם גם ככה אין אוהדים, נפסלה מכל וכל כשאלה ננזפו בתקשורת באופן פומבי.

"אז אם זכייני השידור דוחפים לשידור המשחקים האטרקטיביים לשעות הפריים טיים, ומזג האוויר החם במדינה לא מאפשר משחקים בשעות הצהריים, למה בכל זאת מודרים ומופלים לרעה עשרות אלפי אזרחים שכל חטאם הוא שהשבת חשובה להם? התשובה היא כנראה - ככה, כי הם יכולים".

בארגון שבת וכדורגל לכולם אמרו כי הם מקווים שהנתונים יגיעו לעיניים והאוזניים הנכונות ובקרוב נזכה לראות את השינוי הנדרש - "אין צורך במהפכה, לא צריך מיליארדים או תוספת משאבים.
צריך רק לרצות להפסיק את ההדרה ולאפשר לעשרות אלפי משפחות להנות מכדורגל ללא פגיעה באמונתם ומסורתם היהודית".