יעקב ביליג עם המטבע
יעקב ביליג עם המטבעצילום: יוסף יוגב

יעקב ביליג, תלמיד תיכון אמי''ת בנים במודיעין שהשתתף בחפירות ובסינון העפר בחפירה הארכיאולוגית בעיר דוד, הצליח למצוא מטבע עתיק שלם.

ביליג עוד הספיק להצטלם עם המטבע שמיד נלקח לבדיקות במעבדה.

מטבעות מברונזה מכוסים באירוזיה ולכן נשלחים לעבור תהליך ניקוי של האירוזיה מהמטבע כדי לזהות מה היה רשום או מצויין עליו. המטבע שיעקב מצא הוא ככל הנראה מסוף ימי בית שני, עדיין לא ברור אם היה בשימוש היהודים או בשימוש הרומאים שהסתובבו כאן לפני שחרב בית המקדש.

בסוף ימי בית שני הטביעו על המטבעות מילים בכתב עברי קדום כי רצו כבר אז להשתמש בסמלים העתיקים ששייכים לתרבות היהודית - בדיוק כמו שמדינת ישראל עושה כיום, 2000 שנה אחר כך, כשהיא מטביעה את אותם המטבעות כמו של פעם.

יעקב שעולה לכיתה י׳ משתתף בסינון וחפירות ארכאולוגיות כבר כמה שנים. בכיתה ו׳ הוא מצא כלי כמעט שלם בחפירה בתל מרשה בבית גוברין. הפעם החפירות היו חלק מקורס מש''צים בחפירות של עיר דוד בעמק צורים וזו הפעם הראשונה שמצא מטבע. "התרגשתי מאוד, קשה להסביר עד כמה זה מיוחד להצליח לגלות את העבר", הוא מסביר.

ליאור הלוי, מנהל אמי''ת בנים אומר כי מציאת המטבע דווקא סמוך לתקופה שבה מציינים את חורבן ירושלים ומלכות ישראל לפני 2000 שנה היא מרגשת במיוחד. "חפירה ארכיאולוגית יכולה להיות שיעור בחינוך לאהבת הארץ וחיבור למולדת", אמר הלוי.