קורונה
קורונהצילום: איסטוק

קבוצת חוקרים במכון המחקר של לאומית שירותי בריאות יחד עם חוקרים מהפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי של אוניברסיטת בר-אילן ערכו ניסוי כדי לבדוק אם קיים קשר בין רמת ויטמין D בדם לבין הסיכוי להידבקות בנגיף הקורונה.

החוקרים איתרו את כל המבוטחים בלאומית שירותי בריאות אשר נבדקו לנגיף הקורונה וגם ביצעו בדיקת רמת ויטמין D בדם (סה"כ 7,807 אנשים), מתוכם 782 (10.1%) התגלו כחיוביים לנגיף הקורונה.

במחקר נמצא שבקרב מטופלים שנדבקו בנגיף הקורונה הרמה הממוצעת של ויטמין D בדם הייתה נמוכה משמעותית מאשר אלו שלא נדבקו. מטופלים עם רמת ויטמין D נמוכה מ 30 נ"ג/מ"ל היו בעלי סיכוי גבוה יותר להידבק בנגיף לעומת מטופלים עם רמת תקינה של ויטמין D.

המחקר המלא פורסם בכתב העת המדעי FEBS.

"הממצא העיקרי של המחקר שלנו הוא הקשר המובהק בין רמת ויטמין D נמוכה בדם לבין הסיכוי להדבק בנגיף אשר גורם למחלת הקורונה", אומר ד"ר יבגני מרזון, מנהל במחלקה לרפואה מנוהלת של לאומית שירותי בריאות.

"יתר על כן, בניתוח הנתונים של קבוצת המטופלים החיוביים לנגיף נמצא שבקרב מטופלים עם רמה נמוכה של ויטמין D בדם היה סיכוי גבוה יותר לתחלואה קשה יותר ולצורך באשפוז. גיל מעל 50 היה גורם סיכון משמעותי נוסף לתחלואה קשה", הוסיף ד"ר מרזון.

"הממצאים במחקר שלנו תואמים תוצאות של מחקרים אחרים בתחום, אבל המחקר שבוצע בלאומית הוא הגדול והמקיף ביותר שנעשה עד כה בעולם", מציין ד"ר אילן גרין, מנהל מכון המחקר של לאומית שירותי בריאות.

ד"ר מילנה פרנקל-מורגנשטרן, ראש המעבדה למחלות מורכבות בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן, מסבירה כי "לפי הניתוח שלנו, מטופלים החיוביים לקורונה היו צעירים יותר מאשר אלה שלא נדבקו. שיאי ההדבקה היו בגילאי 25 וגילאי 50. תכן שאת השיא הראשון סביב גיל 25 אנו מזהים עקב מנהגי ההתקהלות בגילאים צעירים אלו. השיא מסביב לגיל 50 עשוי להיות קשור לאורח החיים שמערב הרבה קשרים חברתיים בשילוב עם מחלות כרוניות".

ידוע כי ויטמין D חשוב לבריאות העצם ומחסור בו יכול להוביל למחלות כמו רככת אצל ילדים ומצבים דומים אצל מבוגרים. ישנן גם השערות שהוויטמין משפר את מערכת החיסון ועוזר להילחם בזיהומים ווירליים שונים. קיימות עדויות מדעיות לתרומת ויטמין D להקטנת הסיכון לזיהומים חריפים בדרכי הנשימה.

לאחרונה אנו עדים לשיח רחב המתקיים בנושא הקשר בין ויטמין D לטיפול או מניעת תחלואה במחלת הקורונה.

בתחילת חודש מאי התפרסם מחקר קטן משוויץ אשר הראה כי אצל מטופלים חיובים לנגיף הקורונה (סה"כ 27 איש) הייתה רמת וויטמין D נמוכה יותר מאשר אצל מטופלים עם תוצאה שלילית (סה"כ 80 נבדקים), אך ההבדל לא היה משמעותי סטטיסטית.

במחקר אחר פורסמו נתונים אשר מצביעים על קשר בין אזורים באירופה שלתושביהם רמות נמוכות של ויטמין D ובין שיעורי תמותה גבוהים יותר ממחלת הקורונה, אך במחקר זה לא נבדקו באופן ישיר רמות בדם בקרב מטופלים אשר נפטרו מקורונה בהשוואה לאנשים שהחלימו מהמחלה.

"מפתיע כי מצבים כרוניים, כגון שיטיון, מחלות לב וכלי דם ומחלות ריאה כרוניות, אשר נחשבו כגורמי סיכון במחקרים הקודמים, לא נמצאו במחקר שלנו כגורם המגביר את שיעור ההידבקות", אומר פרופ' שלמה וינקר, ראש חטיבת רפואה של לאומית שירותי בריאות. "אנו מניחים כי ממצא זה קשור להקפדה על הנחיות משרד הבריאות על ריחוק חברתי בקרב חולים כרוניים".