הרב ספי גלדצהלר ישראל הראשונה והשניה

שבוע שעבר חילקנו אנתרופולוגית, את שתי העדות ספרדים ואשכנזים לשני ארכיטיפים בהתאמה – יצחק ויעקב. יצחק מתמודד עם ישמעאל, במובן הזה ממשיכיו הם היהודים שגלו לארצות האסלאם. יעקב מתמודד עם עשו, במובן הזה ממשיכיו הם היהודים שגלו לארצות הנצרות.

עכשיו טוען מניטו: יצחק ויעקב לא יכולים לנצח בלי עזרה אחד של השני "אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים"

הנה דבריו של מניטו: "יצחק אינו יכול להתגבר על ישמעאל, הוא צריך את הכוחות של יעקב כדי להתגבר על ישמעאל, וזה מה שקרה: האשכנזים באו וכבשו את הארץ. כל עוד שהספרדים היו בארצות האסלאם לא היה בכוחם להתגבר, פוליטית, על ישמעאל. באו האשכנזים ויסדו את המדינה. מבית יעקב, מארצות עשו, לשחרר את הארץ מידי ישמעאל"

זה מאלף! לפני דיבורים על השתלטות האשכנזים או פטרנליזם... נטיות זהותיות מסבירות למה דווקא האשכנזים הובילו את הקמת המדינה, מהרצל דרך ויצמן ועד בן גוריון.

הפרספקטיבה האנתרופולוגית לא עוצרת פה, יצחק לא יכול להתגבר על ישמעאל בלי יעקב - הבנו
אבל מה לגבי יעקב, האם הוא יכול להתגבר לבדו על עשו?

התחרות בין יעקב לעשו אינה פוליטית, אלא רוחנית! היא עוסקת בשאלה מי מקבל את הברכה להיות ישראל? יעקב או עשו? היהודים או הנוצרים?

יכולות אינטלקטואליות וכישורי דיבייט בסיסיים לא מספיקים כאן. צריך פצצת אטום רוחנית – חכמת הקבלה. כאן באו הספרדים. עם הקבלה, וגם עם פטריוטיות טבעית.

חכמת הקבלה היא שאיפשרה לעם ישראל להתגבר על הנצרות מבחינה רוחנית. מניטו אומר ש:
"בכל היסטוריה של העימותים בין היהודים והנוצרים, אין אף תלמיד חכם אשכנזי. הם פחדו, זה לא שייך להם. כולם היו ספרדים כמו למשל הרמב"ן שהתווכח עם יהודי מומר לנצרות. מכיון שחכם ספרדי, הוא שייך לעולמו של ישמעאל, ואין שום אחיזה של ישמעאל בזהות של ישראל...יצחק בא לעזרת יעקב.

אז מה עושים עם הפערים שבין העדות שבין ישראל הראשונה לשניה? על כך בשבוע הבא