מעבדה. אילוסטרציה
מעבדה. אילוסטרציהצילום: איסטוק

במשך כחצי שנה מתלוננים עובדי המעבדות כי הם קורסים לנוכח מחסור חמור בכוח אדם ועומס עבודה עצום.

ב'ישראל היום' דווח כי כעת מזהירים העובדים שללא התקדמות במשא ומתן עם משרד האוצר ומשרד הבריאות בכוונתם לנקוט עיצומים החל מהשבוע הבא.

כיום עובדות מעבדות הקורונה 16, ואף 24 שעות ביממה, אולם העובדים מאיימים כי במסגרת העיצומים יעזבו את המעבדות אחרי 8 שעות בלבד.

המשמעות היא שאלפי בדיקות קורונה ובדיקות מעבדה לא יפוענחו, זאת בתקופה שבה ישראל מתמודדת עם עלייה בתחלואה וכאשר שר הבריאות יולי אדלשטיין הכריז כי הציב יעד להכפיל את מספר הבדיקות היומיות מ־30 אלף ל־60 אלף. עוד לפני השבוע הבא ייצאו העובדים לאסיפות מחאה בנות שעתיים על חשבון זמן העבודה.

עובדי המעבדות מתריעים כבר שנים על מחסור בכוח אדם ועל שכר נמוך, אף שמדובר באקדמאים בעלי תואר ראשון, שני ואף שלישי.

המשא ומתן שהתקיים איתם עד לחודש פברואר נעצר, ולמרות דרישותיהם, לא סיפקו להם משרד האוצר ומשרד הבריאות, מאז פרוץ גל הקורונה הראשון, כל פתרון מערכתי, מלבד תוספת לעובדים שמבצעים בדיקות.

מנתוני משרד הבריאות עולה כי מספר עובדי המעבדה בעלי הרשאה לעבוד במערכת הבריאות עומד על 8,424, אך פחות מחצי מהם (49%) מועסקים בפועל.

אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות, שנמנעה עד כה מצעדי מחאה מזהירה, "יש כאוס וכעס בקרב העובדים. יש רצון לנטישה ולהפגין כמו העו"סים והאחיות. אני מתקשה לשלוט בשטח. עד עכשיו היינו לויאליים למערכת ולא השבתנו, כדי לא לגרום נזק לחיי אדם".

"אחרי חצי שנה של קורונה החלטנו להוריד את הכפפות. עד כאן. היום יש לנו פגישה עם הממונה על השכר באוצר, ואם לא נגיע להבנות להמשך המו"מ מהנקודה שבה הוא נפסק בפברואר, נצא לרחובות", דברי אדמון.