תפילה מחוץ לבית כנסת באפרת
תפילה מחוץ לבית כנסת באפרתצילום: Gershon Elinson/Flash90

הרב שמואל סלוטקי, מנהל הארגון העולמי של בתי הכנסת, מעריך כי לא יהיה שינוי משמעותי בהוראות משרד הבריאות עד לחגים בכל הקשור לעריכת מניינים במבנים סגורים.

"צריך להתחיל לחשוב ולתכנן את התפילות בימים הנוראים. אמנם רב הנסתר על הגלוי אולם נראה שלא נראה שינוי משמעותי בהוראות של משרד הבריאות", אומר סלוטקי בראיון לערוץ 7.

לדבריו, "יש צורך להיערך ויש כמה נקודות שצריך לקחת אותן בחשבון. יש לארגן ציליות ליד בתי הכנסת או במקומות ציבוריים כדי לאפשר התכנסות על פי ההנחיות ולקיים מניינים. צריך להתארגן, במיוחד לקראת הימים הנוראים, עם בעלי תפילה שמסוגלים להוביל ציבור. בדרך כלל אנחנו בונים על מספר מצומצם של חזנים ובעלי תפילה, יש לקחת בחשבון שנזדקק ליותר וביותר מניינים וצריך להכשיר חדשים. יש להכשיר גם בעלי תקיעה כי נצטרך יותר מהם".

סלוטקי מספר על יוזמה לחיבור בעלי תוקע למי שזקוק להם. "אנחנו, יחד עם גורמים נוספים, מנסים לייצר אפליקציה שתקשר בין מי שזקוק לתקיעת שופר לבין מי שיודע לתקוע, כמובן לפני החג. מי שירצה לצאת ידי חובת שופר יירשם באפליקציה והיא תדע לאתר את בעל התוקע הקרוב למגוריו ושני הצדדים יוכלו לתאם. זה רלוונטי כי יהיו אנשים בבידוד ויצטרכו לתקוע במקומות שגם אנשים שיהיו בתוך בניינים ישמעו".

לדעתו, במסגרת ההלכה יש לחשוב גם על קיצור זמן התפילה. "התקופה של הקורונה שמה אותנו במקום חיובי במובן של אבחנה בין עיקר ותפל. בתפילה יש קטעים שהם עיקר התפילה והם מדאורייתא ויש דברים אחרים. בתקופה כזו, שנצטרך איזון בין תפילה רגילה, לבין החום והתנאים הלא נוחים - נצטרך לשמור את העיקר – ולהשאיר דברים אחרים לשנים בהן נתפלל במזגן בבית הכנסת. לכן נוציא הוראות מסודרות לגבי על מה אפשר לדלג בתפילה כדי למעט את אי הנוחות, איך לקיים מניינים בציבור עם העיקר ואת היתר יאמרו בבתים".

"אני משוכנע שנצטרך את ההיערכות הזאת. גם בשיטה המקלה שבה מותר ליותר אנשים להיות בבית כנסת, יש הרבה אנשים שהם בקבוצות הסיכון וגם הם רוצים להתפלל ובמקום סגור זו תהיה בעיה. להערכתי זה יהיה לא רק עבורם אלא לרוב הציבור וטוב ונכון להתכונן. שווה להיות מוכנים כדי לתת לאנשים שכל כך זקוקים לחוויה של הימים הנוראים את מה שאפשר לתת", מסכם סלוטקי.