חיים קוזניץ
חיים קוזניץצילום: ללא קרדיט

התפשטות הקורונה ברחבי העולם הביאה עמה, מבלי לפסוח על ישראל כמובן, אתגרים כלכליים עצומים ומורכבים לכל המגזרים - שכירים, פרילנסרים ועצמאיים.

כמו בכל מקום על פני כדור הארץ, גם כאן מצאו עצמם רבים ללא פרנסה, לאחר שהוצאו לחל"ת, פוטרו או איבדו בבת אחת לקוחות עמם עבדו במשך שנים רבות.

כלל הציבור בישראל ספג מכה לא פשוטה, וזאת אל מול הצורך לאזן בין בריאות הציבור לשמירה על המשק; במצב כזה נדרשת ללא ספק התערבות חיצונית של המדינה בסיוע למי שנזקק לכך.

אלא שמי שרוצה שיעזרו לו, צריך קודם כל לעזור לעצמו. אף אחד לא מזלזל חס-וחלילה במצוקה האמיתית של העצמאים (או של עובדים אחרים) שאיבדו את פת לחמם, אולם ניתן במקביל לבקשות הסיוע לנסות ולהמציא חלק גדול מענפי התעסוקה - מחדש.

גם בחצי השנה החולפת, המורכבת, ניתן לראות כי על אף הקושי, הצליחו - ומצליחים - עסקים רבים, לשמור את הראש מעל המים בעזרת הרבה מקוריות, יצירתיות ודמיון.

מסעדות עברו למשלוחים, פגישות וישיבות עברו לזום, הרצאות ולימודים עברו לקפסולות ומקומות רבים שינו את צורתם כדי להתאים את עצמם לתקופה המוזרה שניחתה עלינו.

עלינו, מדריכי הטיולים, נפלו השמיים – תרתי משמע – וגם אני, שהתרגלתי להעביר זמן רב במשך הקיץ בחו"ל במסגרת עבודתי כמלווה קבוצות לאירופה, נאלצתי בלית ברירה לבצע מטמורפוזה.

יחד עם שותפי, השף בני בן-ישראל (מאסטר שף) החלטנו שאם לא ניתן להביא את הישראלים לאיטליה – נביא את איטליה לישראל: בטעמים, בניחוחות ובסיפורים בנינו תכנית ליום חוויתי שמשלב קולינריה, אווירה וחוויות סביב ארץ המגף. האוכל, היין, הקסמים של טוסקנה מחד ועלילות המאפיה הנפוליטנית מאידך – משתלבים כולם בהרמוניה והמשתתפים מרגישים – גם אם רק לכמה שעות – כמו באיטליה. בלי עין הרע, הצלחנו להחיות את העסק שלנו מחדש.

מותר - ואף רצוי – לבקש עזרה מהמדינה כשצריך. מותר גם להפגין ולמחות. אבל מותר גם - עד שהעזרה מגיעה – לחשוב (בפרפרזה על דברי ג'ון פ. קנדי) לא רק מה המדינה יכולה לעשות בשבילך – אלא גם מה אתה יכול לעשות עבור עצמך.

סא''ל במיל' חיים קוזניץ הוא יועץ תקשורת, מדריך טיולים ומספר סיפורים