הפגנת שמאל. ארכיון
הפגנת שמאל. ארכיוןצילום: Olivier Fitoussi /Flash90

יו״ר מפלגת מרצ ח״כ ניצן הורוביץ מאשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת השר לביטחון פנים אמיר אוחנה בתקיפת המפגינים אמש (שלישי) בהפגנת השמאל בתל אביב.

״האלימות נגד המפגינים היא חלק מדפוס שמוביל רה״מ נתניהו באמצעות שליחו הנאמן השר אוחנה שהחליט לפתוח בתחרות ריאליטי - מי יכה חזק יותר במפגינים.

''מי שיוכיח נאמנות ויתחייב לפעול נגד האזרחים ביד הכי קשה, תוך הפעלת אלימות מופרזת והגבלת הזכויות הבסיסיות להפגין, יזכה בתפקיד המפכ״ל", תקף הורוביץ.

לדבריו, ''לא ייתכן שהתנאי למינוי מפכ״ל יהיה מיגור ההפגנות של נתניהו. חייבים למנוע את אלימות המשטרה ולהפקיע מהשר את סמכותו למנות מפכ"ל״.

"הדגלים השחורים" מוחים בתל אביבדוברות המשטרה

הורוביץ הניח שתי הצעות חוק על השולחן הכנסת. הצעת החוק הראשונה נועדה למנוע פיזור אלים של הפגנות על ידי המשטרה ולהבטיח כי לא תשתמש בכוח באופן בלתי מידתי כנגד מפגינים המממשים את זכותם הדמוקרטית. בנוסף מבקשת ההצעה להטיל על המשטרה אחריות נזיקית שתאפשר למפגינים לתבוע את המשטרה על נזקים שנגרמו להם בעת הפעלה לא מידתית של כוח.

הצעת החוק השניה מבקשת לקבוע הליך מקצועי למינוי המפכ"ל, באופן שינתק את השפעתו הפוליטית של השר לביטחון פנים מהמינוי כדי להגביר את אמון הציבור בגורמי אכיפת החוק. מוצע כי ועדת האיתור תורכב מ-7 חברים, 3 מהם ייבחרו מהדרג הפוליטי ו-4 על ידי נשיא המדינה.

לטענת הורוביץ, ''המודל המשולב של ועדת האיתור יבטיח בחירה של אדם על סמך שיקולים מקצועיים וציבוריים, כראוי במדינה דמוקרטית''.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן מהרשימה המשותפת הגיבה לאלימות נגד המפגינים בתל אביב: "בריונים פשיסטים תקפו ודקרו אתמול מפגיני שמאל בתל אביב. זו לא קטטה ולא הפרת סדר - זה ניסיונות רצח.
ומה שצריך לזכור כל הזמן - זה אנשי ימין שמנסים לרצוח אנשי שמאל. לא ההפך".