עין אבו כלאב
עין אבו כלאבצילום: תיירות גוש עציון

החופש הגדול הגיע, הקייטנות הסתיימו, וגם ימי בין המצרים כבר מאחורינו. בעוד בימים כתיקונם היו המוני בית ישראל בוחרים לנפוש בבתי מלון בארץ ואף מחוצה לה, הרי שהגבלות הקורונה של משרד הבריאות הפכו חלק גדול מיעדי הנופש הפופולריים לכמעט בלתי אפשריים. המגבלה על התכנסות במקומות סגורים בשל החשש להדבקה המונית, אילצה את קיץ 2020 לחשב מסלול מחדש.

אבל מי אמר שצריך ללכת רחוק? במרחק נגיעה מירושלים (15 דקות נסיעה בלבד) ופחות משעת נסיעה ממרכז הארץ, מחכים לנו אתרי התיירות של גוש עציון. חלק גדול מהם נמצאים במרחב הפתוח, באוויר הרים צלול ונקי. מדובר במגוון רחב של אתרים המאפשרים חוויה מלאה שמשלבת הנאה, טבע, היסטוריה ומורשת - כמו שבילי אופניים, מצפורים, אתרי פיקניק ועוד. פרט להם, יש גם אתרי תיירות ומסעדות הממוקמים בין השאר גם במבנים סגורים, אך התאימו את עצמם לימי הקורונה ועומדים בתקן התו הסגול. בכתבה שלפניכם ננסה לעשות קצת סדר, ובעיקר לערוך היכרות מחודשת עם גוש עציון, גרסת קורונה 2020. יצאנו לדרך, היו עימנו!

ושבו בנים לגבולם

התחנה הראשונה שלנו היא הסמל המיתולוגי של גוש עציון - האלון הבודד, הניצב לתפארת ליד הכניסה המערבית של אלון שבות. לאחר נפילת יישובי הגוש בתש"ח, במשך 19 שנים היו בני הגוש עולים לעמדת תצפית ומביטים בגעגוע אל ביתם, שאותו סימנה צמרת עץ אלון שנראתה להם מרחוק. לאחר מלחמת ששת הימים, שבמהלכה חזר גוש עציון לשטח מדינת ישראל, שבו בני הגוש ליישב את המקום ולהפריחו. בימים אלה, כשאנו מציינים 15 שנה לפרידה המאולצת מגוש קטיף וצפון השומרון, אין מתאים יותר מביקור אצל האלון הבודד, כדי לקבל השראה ובעיקר תקווה שיתקיים בנו שוב "ושבו בנים לגבולם". באתר האלון הבודד ישנו מסבירן קולי המתאר את סיפור הקמת הגוש, נפילתו והשיבה אליו בשנית.

בימים אלה נמצא אתר האלון הבודד בשלבים הראשונים של פיתוח שלב ב', הכולל מופע אורקולי מרהיב. בינתיים תוכלו להתרשם משלב א'. במסגרת הפיתוח עד כה הונגש האתר לבעלי מוגבלויות, הוצבו בו שירותים לטובת המבקרים הרבים, נפרש בו דשא חדש והגינון פותח. פסיפס של גוש עציון המשלב את העבר של ארבעת יישובי הגוש המקוריים וההווה מוצב במקום, תאורה לילית, וכן הוקם אמפי לקבוצות. בנוסף, מתוך רצון לתת מענה לכל קהלי היעד - קבוצות, משפחות וילדים - הוצבו משוריינים קטנים עם משחקים לילדים.

להשלמת התמונה אפשר לצפות במיצג החדש באתר ההנצחה המחודש 'מרכז מורשת גוש עציון' בכפר עציון. מדובר ביצירת מופת המגוללת את סיפורו יוצא הדופן של גוש עציון, ממלחמת העצמאות ועד חזרת הבנים הביתה לאחר מלחמת ששת הימים. המיצג ממחיש את העליות לקרקע של המתיישבים, נפילת הגוש יחד עם 240 לוחמים, חזרת הבנים והקמת הגוש בשנית. המיצג מוקרן בסדרת אולמות ומעברים, באמצעים טכנולוגיים חדשניים.

להכיר את השטח מקרוב

מזג האוויר הנוח יחסית של גוש עציון בימים אלה של שלהי הקיץ, טומן בחובו הזדמנות מצוינת להכיר את השטח מקרוב. כדי שנוכל להספיק כמה שיותר, ועוד בצורה אתגרית, ובעקבות גשמי הברכה של החורף האחרון, שבילי האופניים בגוש עברו שדרוג משמעותי: סידור שבילים, הורדת שיחים וקוצים ועוד, כולל תליית כ־300 שלטים חדשים ברחבי הסינגלים של הגוש. השילוט מסייע למדוושים לטייל בדרכים נכונות, להרגיש בטוחים ולהישאר בתוך המסלולים ללא חשש. מדובר בסינגל אופניים מרהיב של 27 קילומטרים שמתחיל באמת הביאר, ממשיך בנחל הפירים, דרך האבות וסובב ראש צורים, עובר גם דרך נחל נעמנים ומעיינות הגוש, לא פוסח על האלון הבודד, ומסתיים שוב באמת הביאר.

אם אתם חפצים במסלול דומה ומעוניינים בחוויה לא פחותה, אך פחות בנויים להרפתקה שכזו - הרי שהפתרון הוא להסתייע בטרקטורוני גוש עציון, או ברייזרים של חברת ReGush. הסיורים על גבי הריינג'רים הם בנהיגה עצמית, אך מלווים במדריך צמוד. על הכלים מורכבים מכשירי קשר ורמקולים, כך שההדרכה מתבצעת תוך כדי תנועה. שילוב של נופים מדהימים, נסיעת שטח והדרכה בתנועה הופכים את הטיול לחוויה מיוחדת מאוד. טיולי השטח אורכים שעה, שעה וחצי או שעתיים - לפי בחירתכם, במגוון כלים, זוגיים או משפחתיים. מסלולי הטיול עוברים בפינות חמד קסומות, בשבילי שמורות הטבע ובנקודות תצפית מהיפות והמיוחדות בגוש עציון.

מאידך, אם קטן עליכם טיול אופניים של 27 קילומטרים - חוויית אקסטרים מאתגרת עשרת מונים ממתינה במצוק האבות. בחודשים האחרונים תיירות גוש עציון, בשיתוף פעולה עם קבוצת מתנדבים ובשיתוף קהילת המטפסים הישראלית, עמלה רבות על יצירת קיר טיפוס חדש בגוש, שכולל 46 מסלולים. אתגר הטיפוס מתבצע במצוקים שנמצאים בדרך האבות - בסביבת אתר היסטורי משמעותי שכולל ממצאים ארכיאולוגיים מרהיבים (מקווה, מצפורים, אבני מיל ועוד). ללא ספק מדובר בקפיצת דרך אמיתית בתיירות גוש עציון ובתרבות הפנאי של המבקרים.

הילדים הקטנים משגעים אתכם שהם רוצים חוויה מותאמת עבורם? גם כאלה יש בשפע. 'החיות של שלמה' בחוות שדה בר מארחת פינת חי עם בעלי חיים אקזוטיים מכל העולם. מדובר בחוויה ייחודית עם הדרכות, ליטוף חיות מיוחדות ונדירות, האכלות של בעלי חיים, מתנפחים לילדים ועוד. אפשר לבקר גם ב'מרכז חוויות' ביישוב אלעזר - גן חי ייחודי בארץ ובעולם ובו למעלה מ־1,000 בעלי חיים, מעשרות מינים שונים!

לעיתים האתגר בתקופת החופש הגדול הוא דווקא להחכים. לשם כך אפשר לבקר ב'חוויית צומת' - מרכז המבקרים של מכון צומת באלון שבות. במסע הזה יתוודעו המבקרים, צעירים ומבוגרים כאחד, לאופן שבו הלכה וטכנולוגיה משתלבים יחד בחיים המודרניים.

לילדים הגדולים יותר, יש מגוון אפשרויות רחב במתחם חוות ארץ האיילים שבלב יער עציון. בחווה מתחם אקסטרים ענק ומתקני ספורט אתגרי לכל המשפחה, כולל האומגה הארוכה ביותר בארץ, קירות טיפוס, פארק חבלים, טרמפולינות בנג'י, מתקני מיני לונה פארק, קליעה למטרה, חי־בר ענק ומרהיב, מוזיאון רכבי אספנות ועוד.

עוצרים להתרעננות

אז אחרי שאתגרנו את עצמנו במסלולי אופניים, טרקטרונים, קיר טיפוס או אחד מעשרות האתגרים האחרים הממתינים במרחבים הפתוחים של גוש עציון ומותאמים לימי הקורונה, הגיע הזמן להתרענן באחד משמונת המעיינות הצלולים שהאזור התברך בהם. שני המעיינות המומלצים שלנו, שאך לאחרונה שודרגו ונוקו בשיתוף עם פרויקט היל"ה, הם 'עין סג'מא - עין יצחק', ששופץ לזכרו של יצחק וינשטוק ז"ל ולכן נקרא גם על שמו, ו'בריכת דובק', הקרויה על שמו של דב וינשטוק ז"ל, סייר השדות של המועצה האזורית גוש עציון ואיש חינוך שריכז סביבו בני נוער שמסגרות החינוך לא יכלו להתמודד עימם. שני המעיינות נמצאים בסמוך למסעדת 'גוונא' ליד בת עין, בפתחו של ערוץ הידוע בכינויו 'ואדי גן עדן' על שם הנוף המרהיב הנשקף ממנו, עצי הפרי הרבים שהיו בו בעבר, המים הזורמים מהנביעה הנמצאת על צלעו המערבי, ונחל סג'מה שזורם בו.

כמובן, תמיד ישנם המעיינות הוותיקים והמרעננים לא פחות. מומלץ לקפוץ לטבילה במעיין הייחודי והעתיק 'עין חובלה' בפאתי היישוב בת עין. מדובר במים הבוקעים מתוך נקבה חצובה בסלע ונאגרים לבריכת איגום מרובעת. במקום ניתן להבחין בשרידי טרסות עתיקות, בקבר שייח' ובמערת קבורה מימי בית שני, המעידים על ההתיישבות במקום כבר בימי קדם. מאוחר יותר השתמש קיבוץ משואות יצחק הישן במעיין לצרכיו.

לחלופין, אפשר לעצור להפוגה משמעותית יותר במעיין 'עין אבו־כלאב'. המתחם כולל מעיין, עץ תאנה ושולחן - כל מה שדרוש לפיקניק מוצלח או סתם טבילה מרעננת. המים נובעים מבין שכבות הסלע בזרימה קטנה אך יציבה, ונאגרים אל בריכה חצובה. יש שקוראים למקום 'עין מסלע', על שם גרעין מסלע של השומר הצעיר, שהקים את קיבוץ רבדים בגוש לפני קום המדינה. לאחרונה נערך במקום מבצע ניקיון יסודי והחלפת המים, יחד עם שדרוג האתר בשיתוף עם ילדי סדנת שילוב גבעות. בין היתר שודרג מרחב האתר באמצעות בניית טרסות, חקלאות עתיקה והשקעה במגוון הפתעות נוספות לטובת המבקרים.

כדי לזכות במבט רחב יותר על גוש עציון וסביבותיו, ולהבין עד כמה הוא ממש כאן, במרכז הארץ, מומלץ לבקר באחד משמונת המצפורים הפרושים ברחבי הגוש. כזה הוא למשל 'מצפור ארי פולד', שנבנה לזכרו של ארי פולד הי"ד מול נופים עוצרי נשימה, במקום קרוב לליבו - שמורת עוז וגאו"ן. ארי היה אדם שאהב את ארץ ישראל ולחם למען הפצת האמת על זכות העם היהודי על ארצו. הוא אהב מאוד את שמורת עוז וגאו"ן, הביא אליה קבוצות וחילק מכל טוב לחיילים במקום. המצפה צופה על עמק ברכה, הרי יהודה וציר 60 המחבר בין ירושלים לחברון. לחלופין, אפשר לנסוק מעלה מעט יותר, אל 'מצפור האלף' בנווה דניאל, שנמצא בגובה אלף מטרים מעל פני הים. שם תוכלו לצפות בנוף מרהיב, מהים התיכון ועד הרי אדום, מירושלים ועד צומת גוש עציון. במקום הותקנו משקפות איכותיות, וכן מוצבת שם מפה עם האתרים הבולטים באזור.

עד לאחרונה, בסוף היום, אחרי שהחכמנו קצת מהיסטוריית המורשת המקומית, אתגרנו את שרירי הגוף באחד מאתרי האקסטרים, תצפתנו וקיבלנו מבט רוחב על גוש עציון וסביבתו, סעדנו את ליבנו בפיקניק בחיק הטבע או התפנקנו באחת מהמסעדות המקומיות המתהדרות בתו הסגול ועצרנו להתרעננות באחד המעיינות - היינו נאלצים להעמיס את עצמנו על הרכב ולחזור הביתה, מבלי למצות את השפע שיש לגוש להציע. אך בשנים האחרונות חלה התפתחות מרשימה בתחום אפשרויות הלינה ברחבי גוש עציון, ובעידן הקורונה הן רלוונטיות עוד יותר מתמיד.

הולכים לישון!

אפשרויות הלינה בגוש עציון מגוונות במיוחד וכוללות צימרים, בתי הארחה ואתרי קמפינג. עבור הבורגנים שבינינו, או כאלה שמחפשים מקום לינה לכל החמולה הענפה, ההמלצה שלנו היא בית ההארחה והצימרים של קיבוץ כפר עציון. מתחם בית ההארחה כולל 65 חדרים, בהם 20 צימרים, והוא מוקף דשאים, צופה אל הנוף עוצר הנשימה של הרי יהודה ונהנה מן השקט והרוגע המאפיינים את הקיבוץ. אם אתם פחות מפונקים - המתחם מציע גם מאהל אירוח, ויער לקמפינג אוהלים.

אפשרויות נוספות בסגנון: 'חאן קשואלה', המציע אירוח קסום בחיק הטבע, עם אוהלים אינדיאניים למשפחות, אוהלי אירוח גדולים לקבוצות, מתחם לאוהלים בהקמה עצמית, יחידת אירוח וגן אירועים; 'חאן הפינג'אן', מול הנוף המדהים של מדבר יהודה ונחל תקוע, שנבנה באהבה בעבודת יד ומחומרים טבעיים ומיועד לאירוח קבוצות ללינה, לסדנאות ולאירועים קטנים; 'המקום של אסתר', שמתאים לאירוח קבוצתי עד 50 מקומות לינה, ונמצא במרחק חמש דקות הליכה מהמעיינות של בת עין. לאחרונה נפתח בגוש מתחם נופש וגן אירועים חדש. מדובר ב'אחוזת בית הברכה' - טוסקנה בלב גוש עציון. המקום מתאים לשבתות חתן, בר מצווה ואירועים משפחתיים. המתחם כולל בית כנסת, חדרי אוכל וכן גן אירועים מרהיב בתוך כרם גפנים.

למעוניינים בחופשה קצת יותר פרטית, או אפילו משפחתית מצומצמת, היצע הצימרים המפנקים הפרושים ברחבי הגוש הולך וגדל משנה לשנה. כך למשל 'וילה הרודיון' בתקוע, עם נוף מרהיב של הרי יהודה, חצר ענקית בת שלושה מפלסים ובריכת שחייה; צימרי בוטיק 'אתנחתא' בבת עין, בקצה הכפר, בתוך הטבע, על צלע ההר; צימר 'גינת אגוז' בבת עין, הכולל ג'קוזי, שתי מרפסות ושפע פרטיות; 'הבית הקטן בתקוע' - בית קסום, מעורר השראה, מרוהט ומאובזר, כולל מרפסת עם סוכת גפנים, בוסתן ופינת ישיבה הצופה אל נוף מדברי מרהיב ואל ההרודיון; 'הבית של רות' - חוויית אירוח ברמה גבוהה עד לפרטים הקטנים, כולל ארוחת בוקר עשירה, אפשרות למסאז'ים, סדנאות, ארוחות גורמה וחוויית ג'קוזי סאונה בגובה 1,000 מטר מעל פני הים.

באתר האינטרנט של תיירות גוש עציון ניתן למצוא עוד הצעות רבות לאטרקציות, מסלולים, מעיינות, מצפורים, מסעדות וכמובן מקומות לינה. כך שמעתה והלאה, ביקור בגוש עציון לא חייב להסתכם ביום אחד.

אחרי שטעמתי לא מעט מעולם החוויות העשיר של הגוש, ההמלצה שלי: אל תתפשרו. את החופשה השנתית מעבירים לגוש עציון. גם בעידן הקורונה.

תיירות גוש עציון: 02-9933863