אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

עולם התיירות וחברות התעופה מגיב בחיוב להודעתו של פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ”ל משרד הבריאות, ולפיה הישראלים יוכלו לטוס למדינות ירוקות ולא יצטרכו להיכנס לבידוד בעת חזרתם לארץ.

אורי סירקיס, מנכ”ל חברת ישראייר, אמר כי המלצת פרופסור גרוטו עשויה להציל את התעופה הישראלית. ''הבידול שבבידוד הוא מהלך שדרשנו כבר לפני חודשים. הוא יאפשר לישראלים בכלל וללקוחות ישראייר בפרט, שכל מטוסיה וטייסיה כשירים לשוב לפעילות תיירותית באופן מיידי.

''אני מאמין שהפעם זה יקרה", הוסיף סירקיס. ''במחצית אוגוסט נעבור מאלכוג’ל לאוזו בקפריסין, קרואטיה, יוון, בולגריה ומונטנגרו”.

לדברי מנכ''ל ישראייר, החברה מטיסה כיום 2,500 איש בסופי שבוע לאילת ''אין סיבה שנטיס פחות מעשרת אלפים למספר מצומצם של יעדים באירופה. אסטרטגיית הכשירות והמוכנות שלנו ניצחה”.

טלי לאופר, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, בירכה גם היא על כוונת משרד הבריאות לאפשר לנוסעים ממדינות ירוקות להיכנס לארץ ללא חובת בידוד. ''לאחר חצי שנה בהן הענף הושבת, כעת אנחנו אכן בדרך הנכונה לפתיחת השמיים וחזרה לפעילות כמו שאר העולם. אכן, אין סיבה שישראל תישאר מנותקת מהעולם ואנו שמחים כי הממשלה מראה סימנים כי אכן נוקטת בצעדים הנדרשים להחלת המתווה במהרה".

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל אמר כי "בעולם כבר מתחילים להבין שמדיניות רוחב לפי מדינות 'ירוקות' ו-'אדומות' אינה מספיקה. לאור הדינמית הרבה במעבר של מדינות ובכללן ישראל ממצב סטטוס אחד לאחר. השינויים במעבר בין הסטטוסים האדומים וירוקים של המדינות כבר גורמת לשיבושים וערעור תוכנית פעילות המבוססת רק על סטטוסים ירוקים או אדומים".

פתאל מוסיף: "הלשכה למארגני תיירות נכנסת לישראל ממליצה לנהל את הסיכונים לפי הנוסעים שמגיעים ולא לפי המדינות מהם הם מגיעים. בהצעת הלשכה המפורטת קיים מתווה לקבוצות תיירים מאורגנות במסגרתו יחויבו הקבוצות בבדיקה טרם הגעה וגם מיד עם ההגעה לישראל.

''תנועת התיירים תהיה מאורגנת מפוקחת ונפרדת במרבית מוחלטת של תוכנית הביקור. באתרי התיירות יהיו שעות נפרדות לתיירים כך גם במסעדות ובבתי המלון. הצוותים הישראליים שישרתו את התיירים יהיו חייבים בבדיקות תקופתיות.

''פרוט המתווה לביקור קבוצות תיירים בישראל בטוח ברמה הגבוהה ביותר ויאפשר הנעת הכלכלה בפריפריה התלויה לחלוטין בקבוצות תיירים מאורגנות ומשוועת לעבודה והכנסות", הוסיף פתאל.

כאמור, בדיון הוועדה לענייני ביקורת המדינה על עתיד התעופה בעידן הקורונה, הכריז המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, כי משרד הבריאות יאשר בקרוב מתווה חדש לפתיחת השמיים במסגרתו המגיעים ממדינות ירוקות לא ידרשו לבדיקת קורונה ולבידוד.

יו"ר הוועדה חבר הכנסת עפר שלח בירך על דברי גרוטו ואמר כי "התעופה היא אחד הענפים שנפגעו הכי מהר והכי עמוק. בהנחה שלא יהיה חיסון בחצי השנה הקרובה לא יכול להיות מצב שהתעופה בישראל לא תיפתח ונמצא עצמנו ביום שאחרי ללא תעופה ישראלית".

שר התיירות אסף זמיר אמר כי "השמיים צריכים להיפתח כמה שיותר מהר, גם אם זה באופן חלקי ותחת הגבלות וחובת בידוד. הצורך בבחינת נוסעים ובדיקתם ילווה אותנו שנים קדימה, ולכן אין ספק שנדרשת השקעה תשתיתית ורפואית גדולה בנתב"ג לרבות הקמת מעבדות, בדיקות ונהלים".

בדיון השתתף גם יו"ר איגוד הטייסים הישראלי, הקברניט מידן בר, שהציג את מתווה האיגוד לפתיחת השמיים: "נתב"ג יהפוך לדרייב אין הכי גדול בישראל. הנוסע ירכוש כרטיס אינטרנטי ויעשה בדיקה לפני הטיסה או עד כ-48 שעות לפני הגעתו לנתב"ג, כאשר בין הבדיקה לטיסה יהיה תחת מגבלות- לא יוכל ללכת לחתונה לדוגמה.

''נתחיל מיעדים קרובים ושם יוגדר מה נדרש על ידי מדינת היעד", הוסיף בר. ''המציאות היא שמטוסים הם לא מדגרות קורונה. יש במטוסים מסנני אוויר כמו בחדרי ניתוח ואיכות האוויר בהם היא טובה יותר מזו שבחדר רגיל".